Дебюсі Клод Ашиль
Олійник Юрій Іванович
Надіслав: Олійник Юрій (10 листопада 2009р.)
Мультимедійний проект "Культурний шар" :: Музика
Анотація

Для широкого кола користувачів

Мультимедійні дидактичні матеріали до курсу "Історія всесвітньої музики"

План
Клод Ашиль Дебюсі біографія
         Характеристика творчості
         Фонограми музичних творів
Клод Ашиль Дебюсі біографія

Клод Ашиль Дебюсі народився 22 серпня 1862 року в передмістя Парижа Сен-Жермен. Його батьки - дрібні буржуа любили музику, але були далекі від справжнього професійного мистецтва. Музичну освіту здобув в Паризькій консерваторії, де займався у А. Ф. Мармонтеля (клас фортепіано), Е. Гіро (клас композиції). У 1881 і 1882 відвідав Росію. Після закінчення консерваторії отримав Римську премію (за кантату «Блудний син»), в 1885—86 як стипендіат жив в Римі. У 1887 повернувся до Парижа, зближувався з гуртом поетів і художників — представників символізму і імпресіонізму, очолюваним C. Малларме. Дебюссі виступав як піаніст і диригент з виконання власних творів, а також як музичний критик (з 1901). Останніми роками життю багато концертував в Англії, Італії, Росії (у 1913 — в Петербурзі і Москві) переважно з власними творами. Помер в Парижі.

Характеристика творчості

1890-ті роки - перший період творчого розквіту Дебюссі в області не тільки вокальної, але і фортепіанної ("Бергамасская сюїта", "Маленька сюїта" для фортепіано в чотири руки), камерно-інструментальної (струнний квартет) і особливо симфонічної музики. У цей час створюються два найбільш значних симфонічних твору - прелюд "Післеполудневий відпочинок фавна" і "Ноктюрн".
Прелюд "Післеполудневий відпочинок фавна" був написаний на основі поеми Стефана Малларме в 1892 році. Твір Малларме привернуло композитора в першу чергу яскравою мальовничістю міфологічного істоти, який марить в спекотний день про прекрасних німф.
В прелюдії, як і в поемі Малларме, немає розвинутого сюжету, динамічного розвитку дії. В основі твору лежить, по суті, один мелодичний образ "томління", побудований на "повзучих" хроматичних інтонаціях. Дебюссі використовує для його оркестрового втілення майже весь час один і той же специфічний інструментальний тембр - флейту в низькому регістрі.
Всі симфонічне розвиток Прелюда зводиться до варьированию фактури викладу теми та її оркестровки. Статичність розвитку виправдовується характером самого образу.
Риси зрілого стилю Дебюссі проявилися в цьому творі насамперед у оркестровці. Гранична диференціація груп оркестру і партій окремих інструментів усередині груп дає можливість комбінувати оркестрові фарби і створити найтонші нюанси. Багато досягнень оркестрового письма в цьому творі потім стали типовими для більшості симфонічних творів Дебюссі.
Тільки після виконання "Фавна" в 1894 році про Дебюссі-композитора заговорили в широких музичних колах Парижа. Але замкнутість і певна обмеженість мистецького середовища, до якої належав Дебюссі, а також самобутній стиль його творів перешкоджали появі музики композитора на концертній естраді.
Навіть таке видатне симфонічний твір Дебюссі, як цикл "Ноктюрн", створений в 1897-1899 роках, було прийнято стримано. У "Ноктюрнах" проявилося прагнення Дебюссі до життєво-реальним художнім образам. Вперше в симфонічній творчості Дебюссі отримали яскраве музичне втілення жива жанрова картина (друга частина "Ноктюрнів" - "Свята") і багаті фарбами образи природи (перша частина - "Хмари").
Протягом 1890-х років Дебюссі працював над своєю єдиною закінченою оперою "Пеллеас і Мелизанда". Композитор довго шукав близький йому сюжет і нарешті зупинився на драмі бельгійського письменника-символіста Моріса Метерлінка "Пеллеас і Мелизанда". Сюжет цього твору привернув Дебюссі, за його словами, тим, що в ньому "дійові особи не міркують, а зазнають життя і долю". Велика кількість підтексту давало можливість композитору здійснити свій девіз: "Музика починається там, де слово безсило".
Дебюссі зберіг в опері одну з основних особливостей багатьох драм Метерлінка - фатальну приреченість героїв перед неминучою фатальний розв'язкою, невіра людини в своє щастя. Дебюссі певною мірою вдалося пом'якшити безнадійно-песимістичний тон драми тонким і стриманим ліризмом, щирістю і правдивістю в музичному втіленні цієї трагедії любові і ревнощів.
Новизна стилю опери обумовлюється багато в чому тим, що вона написана на прозовий текст. Вокальні партії опери Дебюссі містять в собі тонкі нюанси розмовної французької мови. Мелодійне розвиток опери представляє собою виразну напевно-декламационную лінію. Скільки-небудь значний емоційний підйом в мелодійної лінії відсутня навіть у кульмінаційних в драматичному відношенні епізодах опери. В опері є цілий ряд сцен, у яких Дебюссі вдалося передати складну й багату гаму людських переживань: сцена з кільцем біля фонтану у другому акті, сцена з волоссям Мелізанда в третьому, сцена біля фонтану в четвертому і сцена смерті Мелізанда в п'ятому акті.
Прем'єра опери відбулася 30 квітня 1902 року в театрі "Комічної опери". Незважаючи на чудове виконання, опера у широкої аудиторії справжнього успіху не мала. Критика в цілому була налаштована недоброзичливо і дозволила собі різкі і грубі випади після перших вистав. Лише деякі великі музиканти оцінили достоїнства цього твору.
На час постановки "Пеллеаса" в житті Дебюссі відбуваються значні події. 19 жовтня 1899 він одружується на Лілі текс. Їх союз проіснує лише п'ять років. А в 1901 році починається його діяльність професійного музичного критика. Це сприяло формуванню естетичних поглядів Дебюссі, його художніх критеріїв. Гранично ясно виражені в статтях і книзі Дебюссі його естетичні принципи та погляди. Джерело музики він бачить в природі: "Музика найближче природі ..." "Тільки музиканти мають привілей охоплення поезії ночі і дня, землі і неба - відтворення атмосфери і ритму величного трепету природи".
Сильний вплив на стиль Дебюссі справила творчість найбільших російських композиторів - Бородіна, Балакірєва і особливо Мусоргського і Римського-Корсакова. Найбільше враження справили на Дебюссі блиск і мальовничість оркестрового письма Римського-Корсакова.
Але Дебюссі сприйняв лише окремі сторони стилю і методу найбільших російських художників.
Йому виявилися чужі демократичні та соціально-викривальні тенденції у творчості Мусоргського. Дебюссі був далекий від глибоко людяних і філософсько-значних сюжетів опер Римського-Корсакова, від постійного і нерозривному зв'язку творчості цих композиторів з народними витоками.
У 1905 році Дебюссі одружився вдруге. Вона була ровесницею Клода Ашиля, одружена з Сигізмундом бардаком, паризьким банкіром. "Мадам Бардак володіла звабливість, властивої деяким світським жінкам на початку століття", - писав про неї один з її друзів.
Дебюссі займався композицією з її сином і незабаром вже акомпанував мадам Бардак, виконувала його романси. "Це томний екстаз" ... і одночасно це удар блискавки з усіма його наслідками. Незабаром у них народжується чарівна дівчинка Клод - Еммі.
Початок століття - вищий етап у творчій діяльності композитора. Твори, створені Дебюссі в цей період, говорять про нові тенденції у творчості і в першу чергу про відхід Дебюссі від естетики символізму. Все більше композитора привертають жанрово-побутові сцени, музичні портрети і картини природи. Разом з новими темами й сюжетами в його творчості з'являються і негативні риси нового стилю. Свідченням цьому є такі фортепіанні твори, як "Вечір в Гренаді" (1902), "Сади під дощем" (1902), "Острів радості" (1904). У цих творах Дебюссі виявляє міцний зв'язок з національними витоками музики.
Серед симфонічних творів, створених Дебюссі в ці роки, виділяються "Море" (1903-1905) і "Образи" (1909), куди входить знаменита "Іберія".
Темброва оркестрова палітра, ладове своєрідність та інші особливості "Іберії" привели в захват багатьох композиторів. "Дебюссі, який реально не знав Іспанії, спонтанно, я б сказав, несвідомо творив іспанську музику, здатну викликати заздрість у стількох інших, знають країну досить добре ..." - Писав відомий іспанський композитор Фалья. Він вважав, що якщо Клод Дебюссі "скористався Іспанією як основою для розкриття однією з найпрекрасніших граней своєї творчості, то розплатився він за це так щедро, що тепер Іспанія у нього в боргу".
"Якщо б серед усіх творінь Дебюссі, - говорив композитор Онеггер, - я повинен був вибрати одну партитуру, щоб на її прикладах міг отримати уявлення про його музиці хтось, абсолютно незнайомий з нею раніше, - я взяв би з такою метою триптих" Море " . Це, на мій погляд, твір наітіпічнейшее, в ньому індивідуальність автора закарбувалася з найбільшою повнотою. Хороша сама музика чи погана - вся суть питання в цьому. А у Дебюссі вона блискуча. Все в його "Море" натхненно: все до найменших штрихів оркестровки - будь-яка нота, будь-який тембр, - все продумано, відчути і сприяє емоційному одушевлению, яким сповнена ця звукова тканина. "Море" - справжнє диво імпресіоністського мистецтва ... "
Останнє десятиліття в житті Дебюссі відрізняється безперервної творчої та виконавської діяльністю аж до початку Першої світової війни. Концертні поїздки в якості диригента в Австро-Угорщину принесли композиторові популярність за кордоном. Особливо тепло він був прийнятий в Росії в 1913 році. Концерти в Петербурзі та Москві пройшли з великим успіхом. Особисте спілкування Дебюссі з багатьма російськими музикантами ще більше посилило його прихильність до російської музичної культури.
Особливо великі художні досягнення Дебюссі останнього десятиліття його життя у фортепіанній творчості: "Дитячий куточок" (1906-1908), "Ящик з іграшками" (1910), двадцять чотири прелюдії (1910 і 1913), "Шість античних епіграфів" в чотири руки ( 1914), дванадцять етюдів (1915).
Фортепіанна сюїта "Дитячий куточок" присвячена дочки Дебюссі. Прагнення розкрити музикою світ очима дитини у звичних йому образах - суворого вчителя, ляльки, маленького пастуха, іграшкового слона - змушує Дебюссі широко використовувати як побутові танцювальні та пісенні жанри, так і жанри професійної музики в гротескному, шаржированном вигляді.
Дванадцять етюдів Дебюссі пов'язані з його тривалими експериментами в області фортепіанного стилю, пошуками нових видів техніки та засобів виразності. Але навіть у цих творах він прагне до вирішення не тільки суто віртуозних, але і звукових завдань.
Гідним завершенням усього творчого шляху Дебюссі слід вважати два зошити його прелюдій для фортепіано. Тут як би сконцентрувалися найхарактерніші і типові сторони художнього світогляду, творчого методу і стилю композитора. Цикл завершив, по суті, розвиток цього жанру в західноєвропейській музиці, найбільш значними явищами якого були до цих пір прелюдії Баха і Шопена.
У Дебюссі цей жанр підводить підсумок його творчого шляху і є свого роду енциклопедією всього самого характерного і типового у галузі музичного змісту, кола поетичних образів і стилю композитора.