робоча програма з курсу філософія
робоча програма з курсу філософія
Програма навчальної дисципліни
Змістовий модуль 1. Історія світової філософії (VI ст. до н.е.-

XVIII ст. н.е.).

 

Тема 1.Філософія Стародавнього Сходу

Давньоіндійська філософія. Упанішади. Ортодоксальні школи: веданта, міманса, санкх'я, вайшешика, йога, ньяя. Неортодоксальна школи: джайнізм, буддизм, чарвака. Давньокитайська філософія: конфуціанство, даосизм, моїзм, легізм. Внесок давньоіндійської та давньокитайської філософії у формування європейської філософської свідомості.

Тема 2. Філософія Стародавньої Греції

Рання давньогрецька філософія мілетська школа, Геракліт Ефеський, Піфагор та піфагорійці, Елейська школа. Емпедокл, Анаксагор, давньогрецькі атомісти Левкіпп, Демокріт. Давньогрецька філософія класичного періоду: софісти, Сократ, сократичні школи. Платон: онтологія, гносеологія, соціальна філософія. Арістотель. Філософія елліністичного періоду: епікуреїзм, стоїцизм, скептицизм, неоплатонізм.

Тема 3. Філософія Середньовіччя

Західна і східна апологетика, ідея Бога. Есхатологія. Патристика. Августин. Схоластика. Номіналізм та реалізм. Фома Аквінський. Значення номіналізму для розвитку європейської науки. Філософська думка доби Відродження. Гуманістичні ідеї. М. Казанський, Дж. Бруно. Соціально-філософські погляди. Н. Макіавеллі.

Тема 4. Філософія Нового часу

Передумови формування філософії Нового часу. Проблема методу. Емпіризм та раціоналізм. Ф.Бекон, Р.Декарт, Б.Спіноза, Дж. Локк, Г. Лейбніц. Д. Юм, Дж. Берклі. Механістичний характер філософії Нового часу. Філософська думка доби Просвітництва. Людина, суспільство, мораль (Ж. Ж. Руссо, Д.Дідро, Вольтер, Ш. Л. Монтеск'є).

 

Змістовий модуль 2. Європейський історико-філософський процес (кінець XVIII - XX ст.)

 

Тема 1. Класична німецька філософія

І. Кант - родоначальник класичної німецької філософії (гносеологія, етика). Філософія Г.В.Ф. Гегеля (діалектика, абсолютний ідеалізм). Філософія І.Г.Фіхте (проблема людського «Я»). Філософія Ф.В.И.Шеллінга. Антропологічний матеріалізм Л.Фейербаха. Значення класичної німецької філософії для розвитку європейської філософської свідомості.

Тема 2. Ірраціоналізм.

Розвиток ірраціоналізму. А. Шопенгауер. Ф. Ніцше. А. Бергсон. Зародження філософії екзистенціалізму (С. К'єркегор).

 

Тема 3. Сучасна західна філософія. Позитивізм та його історичні форми.

Позитивізмі, емпіріокритицизм, неопозитивізм, постпозитивізм.

Тема 4. Сучасна західна філософія: екзистенціалізм. Сучасна релігійна філософія.

Екзистенціалізм (німецький, Французький, російський). Релігійна філософія: неотомізм, християнський еволюціонізм (Тейяр де Шарден), персоналізм, протестантська філософія. Психоаналіз. Неофрейдизм. Філософська антропологія (М. Шелер). Феноменологія (Е. Гуссерль). Герменевтика. Структуралізм. Неокантіанство. Філософія постмодерну (Ж. Дерріда).

 

Змістовий модуль 3 ОСНОВНІ РОЗДІЛИ ТА ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ ФІЛОСОФЇЇ

 

Тема 1. Філософська онтологія.

Основні онтологічні категорії: існування, буття, світ, субстанція. Основні форми буття. Людське буття. Світ «повсякденності» - світ людського існування. Матерія як філософська категорія. Сучасні філософські та наукові підходи до матерії. Матерія і рух. Рух і спокій. Рух і розвиток. Форми руху матерії. Принципи класифікації форми, руху матерії. Простір і час як форми буття. Поняття соціального простору і часу.

Тема 2. Закони і категорії діалектики.

Природничі засади свідомості. Соціальні аспекти свідомості. Функції свідомості. Структура свідомості. Самосвідомість та її функції. Проблема ідеального. Мислення і мова. Суспільна свідомість та її форми.

Тема 3. Теорія пізнання.

Проблема пізнання в історії філософії. Пізнання і практика. Суб'єкт і об'єкт пізнання. Чуттєвий і раціональний рівні пізнання. Емпіричний і раціональний рівні наукового пізнання. Логіка наукового пізнання. Етапи наукового пізнання (факт, проблема, наукова ідея, гіпотеза, теорія). Методи наукового пізнання. Теорія істини. Критерії істини. Істина абсолютна та відносна. Конкретність істини. Істина об'єктивна та суб'єктивна. Предмет логіки. Основні поняття логіки: форми мислення,

логічне слідування, логічний закон. Поняття. Судження. Умовивід. Закони логіки як основні принципи правильного мислення.

Тема 4. Філософська антропологія.

Проблема людини в історії філософії. Філософські аспекти антропосоціогенезу. Людина як космічна істота. Біологічне та соціальне в людині. Критика біологізаторських та соціологізаторських підходів до людини. Сенс життя. Проблема життя, смерті та безсмертя. Філософія особистості. Свобода особистості.

Тема 5. Соціальна філософія.

Основні підходи до розуміння суспільства в історії філософії. Сучасні філософські концепції суспільства. Суспільство як система, що сама розвивається. Основні сфери життєдіяльності суспільства. Матеріальне виробництво. Соціальна структура. Поняття соціальної груп. Суспільство як система соціальних відносин. Історичні типи спільності людей.

 

Змістовий модуль 4. ФІЛОСОФІЯ КУЛЬТУРИ, АКСІОЛОГІЯ, ЕТИКА, ЕСТЕТИКА.

 

Тема 1. Культура та цивілізація.

Поняття «культура» в історії філософії. Діяльнісний підхід до культури. Проблема культурного прогресу. Поняття «цивілізація». Поняття традиційного і техногенного суспільства. Основні цінності традиційного та техногенного суспільства. Культура і цивілізація сучасного світу. Перспективи цивілізаційного розвитку. Специфіка науки; Етика науки.

Тема 2. Аксіологія.

Цінності як визначальні характеристики людського буття. Основні сучасні аксіологічні теорії. Структури цінностей. Базові цінності. Ціннісні орієнтації. Проблема ідеалу. Глобальні проблеми людства. Стратегія майбутнього.

Тема 3. Етика як галузь філософського знання. Основні категорії етики.

Предмет етики. Сутність, структура і функції моралі. Основні етапи розвитку етичної думки. Основні категорії етики: добро, зло, сенс життя, щастя, совість, сором. Шлюб і сім'я.

Тема 4. Естетика та її категорії.

Предмет естетики. Основні етапи розвитку естетичної думки. Естетична свідомість та естетична діяльність. Категорії естетики. Мистецтво як специфічна форма відображення світу.

Теми семінарських занять
 

Назва теми

Кількість годин

1

Філософія Стародавньої Греції

2

2

Філософія Середньовіччя і Відродження

2

3

Філософія Нового часу

2

4

Класична німецька філософія.

2

5

Українська філософія XVI11 - XX століття.

2

6

Позитивізм та його : історичні форми

2

7

Сучасна західна філософія: екзистенціалізм, релігійна філософія

2

8

Основні онтологічні категорії

2

9

Закони і категорії діалектики

2

10

Теорія пізнання

2

11

Філософська антропологія

2

12

Сучасні концепції суспільства.

2

13

Культура та цивілізація Проблеми аксіології

2

14

Етика як галузь філософського знання

2

15

Естетика та її основні категорії

2

 

Разом

30

 

Самостійна робота
 

Назва теми

Кількість годин

1

Філософія Стародавнього Сходу

4

2

Основні філософськи школи Стародавньої Греції

4

3

Соціально-філософські погляди Н. Макіавеллі

4

4

Філософія Просвітництва

6

5

Філософське вчення Г.В.Ф. Гегеля

4

6

Антропологічний матеріалізм Л. Фейєрбаха

4

7

Простір і час як форми буття

4

8

Теорія істини. Критерії істини

4

9

Філософія особистості

4

10

Глобальні проблеми людства

6

 

Разом

44

 

Індивідуальні завдання
  1. Розкрийте ідею «загального блага» філософсько-правових концепцій античності.
  2. Проаналізуйте особливості філософських шкіл епохи Елінизму.
  3. Дайте характеристику апологетики та патристики доби Середньовіччя.
  4. Проаналізуйте етико-правові проблеми епохи Просвітництва.
  5. Проаналізуйте зв’язок права та моралі у класичній німецькій філософії.
  6. Розкрийте зміст теорії природного права та суспільного договору у філософських концепціях Нового часу.
  7. Розкрийте зміст ідеального державного устрою у філософії Платона і Аристотеля.
  8. Проаналізуйте проблему сенсу життя в філософії особистості.
  9. Дайте характеристику основних підходів до розуміння суспільства в історії Філософії.
  10. Дайте характеристику основних сучасних аксіологічних теорій.

 

Методи навчання
Комплексне використання різноманітних методів організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності студентів та методів стимулювання і мотивації їх навчання, що сприяють розвитку творчих засад особистості майбутнього фахівця з урахуванням індивідуальних особливостей учасників навчального процесу й спілкування.

З метою формування професійних компетенцій широко впроваджуються інноваційні методи навчання, що забезпечують комплексне оновлення традиційного педагогічного процесу. Це, наприклад, робота в малих групах, ситуативне моделювання, опрацювання дискусійних питань, кейс-метод, рольові та ділові ігри, метод «Займи позицію».

Методи контролю
Педагогічний контроль здійснюється з дотриманням вимог об’єктивності, індивідуального підходу, систематичності і системності, всебічності та професійної спрямованості контролю.

Використовуються такі методи контролю (усного, письмового), які мають сприяти підвищенню мотивації студентів-майбутніх фахівців до навчально-пізнавальної діяльності. Відповідно до специфіки фахової підготовки перевага надається усному і тестовому контролю.

Методичне забезпечення
1. Методичні рекомендації до семінарських занять.

2. Методичні рекомендації до самостійної роботи.

3. Питання до іспиту.

4. Тестові завдання.

5. Схеми з проблем соціальної філософії.

6. Теми рефератів

Рекомендована література

Базова

1.Андрущенко В.П., Михальченко M. І. Сучасна соціальна філософія. - К., 1996.

2.Борев Ю.А. Эстетика. - М., 1988.

3.Горський B.C. Історія Української філософії. -KJ, 1996.

4.Гусейнов А.А. Введение в этику. - М., 1985.

5.Етика. Навч. посібник /Т.Г.Аболіна та ін.. -К., 1992.

6. Естетика/ Левчук та і и   - К., 1997.

7. Зотов А.Ф., Мельвиль Ю.К. Буржуазная философия середины XIX -начала XX века. - М., 1988.

8. История современной зарубежной философии. - СПб., 1997.

9. Краткий очерк истории философии. - М., 1980.

10. Кузнецов В.Н., Мировский Б.В. Западноевропейская философия XVIІІ века" -М., 1986.

11. Мир философии. Книга для чтения. Ч-Л-ІІ. - ML, 1991.

12. Рассел Б. Історія західної філософії. - К., 1 995.

13. Подольская Е.А. Философия: Кредитно-модульный курс (Е.А.Подольская.-М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К»; «Наука-Спектр», 2010.-384 с.

14. Подольская Е.А. Философия: учебник для спецкурсов высших учебных заведений.-Харьков: Золотые страницы, 2002.-361с.

15. Социальная антропология: Хрестоматия (под ред. В.Г.Городяненко.-Днепропетровск: Изд-во Днепропетр. Ун-та, 2004-392с.

16. Спиркин А. Философия   - М., 2002.

17. Сучасна західна філософія. - К., 1996.

18. Філософія. Навч.посібник (курс лекцій) /За.Спиркин А.С. Философ ія. - ML, 2002.

19. Философия. Учебник для высших учебных заведений /Под ред. Кохановского В. - Ростов- п/Д., 1995.

20. Філософія. Навч.посібник (курс лекцій) /За ред. І.Ф.Надольного. - К., 1997.

21. Философия.   Учебник   для   высших   учебных   заведений   /Под   ред. Кохановского В. - Ростов ОД.. 1995.

22. Фокина Н.И. Современная западная философия (вторая половина XIX-XX вв): учеб. Пособие-М..: Проспект, 2009-336с.

Допоміжна

  1. Добронравова, І. С  Новітня західна філософія науки: підручник /
  2. Малахов В. Етика. Курс лекцій. - К., 1996.
  3. Огнев’юк, В. О.  Філософія. Історія філософії: підручник для 10 класів загальноосвітніх навчальних закладів : профільний рівень / В. О. Огнев’юк, І.Г. Утюж. - К. : Грамота, 2010. - 256 с.
  4. Философский энциклопедический словарь. - М., 1983.
  5. Філософія. Курс лекцій /В. Бичко, В.Г. Табачківський. - К., 1993.
  6. Философский энциклопедический словарь - ML, 1983.
  7. Філософія. Навч. посібник (курс лекцій) /За. Спиркин А.С. Філософія. - M, 2002.
  8. Філософія / за ред. О. П. Сидоренка. - 2-е вид., перероб. і доп.. - К. : Знання, 2010. - 414 с. 
Інформаційні ресурси

1. Історія філософської думки в Україні - Огородник І.В. http://pidruchniki.ws/00000000/filosofiya/istoriya_filosofskoyi_dumki_v_ukrayini_-_ogorodnik_iv

2. Філософія - Сидоренко О.П. http://pidruchniki.ws/15840720/filosofiya/filosofiya_-_sidorenko_op

3. Філософія - Данильян О.Г. http://pidruchniki.ws/1584072037555/filosofiya/filosofiya_-_danilyan_og

4. Філософія - Касьян В.І. http://pidruchniki.ws/15840720/filosofiya/filosofiya_-_kasyan_vi

5. Філософія - Подольська Є.А. http://pidruchniki.ws/12380607/filosofiya/filosofiya_-_podolska_yea

6. Філософія - Щерба С.П. http://pidruchniki.ws/18480901/filosofiya/filosofiya_-_scherba_sp

7. Релігієзнавство - Кислюк К.В. http://pidruchniki.ws/16730426/religiyeznavstvo/religiyeznavstvo_-_kislyuk_kv

8. Релігієзнавство - Лубський В.І. http://pidruchniki.ws/19991130/religiyeznavstvo/religiyeznavstvo_-_lubskiy_v_i

9. Релігієзнавство - Сидоренко О.П. http://pidruchniki.ws/00000000/religiyeznavstvo/religiyeznavstvo_-_sidorenko_op

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
робоча програма з курсу філософія
(Робоча програма / Учбовий план)
Дата изменения:
3 грудня 2019р., 3:41 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 10373

Опитування Чи брали Ви участь в дистанційному навчанні?
Мені це нецікаво 51
Ні, але хочу спробувати 155
Так, в ролі тьютора (студента) 180
Всього голосів: 386
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...