АНАЛІЗ МУЗИЧНИХ ФОРМ
Щедролосєва Катерина Олександрівна
Надіслав: Олійник Юрій (4 жовтня 2010р.)
Анотація

Документ Microsoft Word, 9 сторінок.

Пояснювальна записка

Предмет “Аналіз музичних форм” логічно продовжує попередні курси  циклу музично-теоретичних дисциплін, узагальнюючи та поглиблюючи засвоєні знання і аналітичні навички.

Розроблена програма відповідає змісту програм з дисципліни аналізу музичних форм для вищих навчальних закладів («Аналізу музичних творів» для спеціальностей  «Музичне мистецтво», «Теорія музики». – К., 2007 р.).

Мета курсу:

надання студентам цілісного наукового знання про музичне мистецтво, зокрема, про устрій форми та засоби вираження художнього змісту в музичному твору; виховання у студентів сприйняття музичної форми як живого процесу, розуміння логіки музичної форми, єдності та взаємообумовленості форми та змісту.

Завдання курсу:

Теоретичні:  вивчення даного предмета передбачає розвиток музичного мислення, формування об`єктивних критеріїв і оцінок, розвиток аналітичних навичок. Аналітичний підхід (грец. аnalisis – розділення) та синтетичний (цілісне охоплення) повинні бути двома боками єдиного методу. «Цілісний аналіз» (термін В. А. Цукермана) на об`єктивному художньому ґрунті розкриває зміст твору в єдності з формою. Вивчаючи форму (композиційний план) музичного твору, необхідно охоплювати увагою не тільки його частини, але і ціле і, крім того, розглядати не тільки якісь окремі елементи музичної мови (мелодію, гармонію тощо), але і ту їх спільну дію, що створює загальний композиційний план твору.

Практичні: формування навичок самостійного теоретичного  аналізу музичних явищ будь-якого походження, складу, змісту, різних музичних форм. Найкраще засвоєння форм, їх природи потребує розгляду кожної форми у зв`язку з умовами, що сприяли її появі, з причинами, що викликали її подальший розвиток, з різноманітним трактуванням цієї форми в різних стилях та жанрах, з типовим для неї співвідношенням музичних образів.

Забезпечення професійної готовності студентів до здійснення цілісного аналізу музичних творів. Цілісний аналіз передбачає розгляд музичного твору у зв`язках з іншими  мистецькими творами (інколи не тільки музичними), зі стилем композитора чи композиторської школи, з національною культурою, із загальними соціально-історичними умовами, що породили даний стиль і такого роду твори. А також підготовку фахівців до використання наукових знань про музику відповідно до потреб практики.

До курсу входить вчення про музичне мовлення, про синтаксичні структури, про музичний тематизм, про загальні принципи розвитку та формотворення в музиці, яка пов`язана з певною системою музичної мови та музичного мислення тональною системою, та з певним типом музичної культури і музичної комунікації (оперний театр, концертний зал, домашнє музикування).

В процесі навчання знайомить із найважливішими рисами методу аналізу музичних творів; сприяє  розвитку практичних навичок цілісного аналізу – підхід до розкриття змісту через змістовний бік музичної форми, музичних засобів.

Вивчаючи заплановані теми, потрібно спиратися на знання, отримані студентами попередньо (наприклад, знання з курсу “Теорії музики”, „Поліфонії”, „Гармонії”, „Історії музики”, що  закладають початкові уявлення про музичні форми класичного типу). Курс “Аналіз музичних форм” повинен розвинути ці знання, включаючи нові теми для вивчення (наприклад, старовинне рондо, післякласичне рондо, старовинна соната та ін.), та поглиблюючи знання з тих питань, що торкались попередньо. В результаті вивчення предмету в комплексі спеціальних дисциплін студент повинен вміти оцінювати взаємодію елементів музичної мови в єдності форми і змісту, вміти самостійно розкрити авторський задум музичного твору, керуючись художнім смаком і відчуттям стилю.

Даний курс повинен орієнтуватися на забезпечення фаху адекватною теоретичною базою. Засвоєння його повинно бути тісно пов’язано з заняттями зі спеціальності, гармонії, теорії музики, історії музики, завдяки чому розвивається вміння аналізувати та усвідомлювати твір. Крім цього, необхідно проробити теоретичний матеріал через аналіз елементів музичної мови та форми в  їх взаємодії на музичних прикладах.

Змістовий модуль 1

Тема: Загальні принципи побудови музичної форми

Лекційний модуль:
  1. Тема: Вступна лекція: Функції музичного мистецтва в системі художньої культури.
  2. Тема: Зміст і форма музичного твору. Художній образ, тема, тематизм, жанр, стиль, стилізація.
  3. Тема: Музичне мовлення. Інтонаційно-мовна організація музичної форми. Ритм, метр, тема, лад, синтаксична будова музичного мовлення.
  4. Тема:  Основні властивості й принципи музичної композиції: Логіка та драматургія музичної форми. Тема та інші складові елементи музичної композиції. Спосіб викладу музичного матеріалу.
Практичний модуль:
  1. Тема: Художній образ, тема, тематизм, жанр, стиль музичних творів.
  2. Тема: Засоби музичної виразності.
  3. Тема: Основні властивості й принципи музичної композиції.
  4. Тема: Музична тема та засоби її розвитку. Типи викладення.
Модуль самостійної роботи:

1. Аналіз музичного мовлення  в музичних творах (на вибір студента).

Підсумкова тека:  Контрольна робота.

Питання до модулю 1.

1.     Функції музики в культурі суспільства та житті людини.

2.     Зміст і форма музичного твору.

3.     Сутність понять„музичний зміст”, „музичний стиль”,  „стилізація”.

4.     Класифікація музичного жанру, сформульована музикознавцем А.Сохором.

5.     Музична форма в широкому та вузькому значеннях поняття. Рівні будови музичної форми.

6.     Основні признаки і принципи членування музичної форми.

7.     Основні  функції частин форми.

8.     Музичний тематизм та способи його розвитку.

9.     Інтонаційно-мовна організація музичної форми.

10.                       Основні типи інтонаційної семантики у музиці    (за В. Холоповою).

11.                       Визначення поняття „мелодія” та її функціональне призначення.

Список рекомендованих джерел

1.   Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс.– Кн. 1,2, – Л., 1971.

2.     Мазель Л. О природе и средствах музыки. – М., 1991.

3.     Мазель Л. Строение музыкальных произведений. – М.,1986.

4.     Побережна Г.І., Щириця Т.В. Загальна теорія музики: Підручник. – К., 2004.

5.     Ручьевская Е. Функции музыкальной темы. – Л., 1977.

6.     Смаглій Г.А., Маловик Л.В. Основи теорії музики: Підручник. – Х., 2001.

7.     Сохор А. Музыка как вид искусства // В кн.: Вопросы социологии и эстетики музыки. – В 2-х т. – Л., 1981.

8.     Сохор А. Теория музыкальных жанров: задачи и перспективы// Теоретические проблемы музыкальных форм и жанров. – М., 1971.

9.     Холопова В. Музыка как вид искусства: Учебное пособие. – СПб., 2000.

10.           Шип С.В. Музична форма від звуку до стилю: Навч. посібник. – К.,1998.

Змістовий модуль 2

Тема: Прості форми

Лекційний модуль:

1. Тема: Період.

2. Тема: Проста двочастинна форма.

3. Тема: Проста тричастинна форма.

Практичний модуль:

1.     Тема: Класифікація періоду. Пісенний період. Однорядкова пісенна форма.

2.     Тема: Проста двочастинна форма (репризна, безрепризна).

3.     Тема: Проста тричастинна (репризна) форма.

Модуль самостійної роботи:

    Аналіз простих форм за схемою (музичний твір за вибором студента).

Підсумкова тека:  Контрольна робота № 2.

     Питання до модулю 3.

1.     Визначення та класифікація періоду.

2.     Шлях історичного розвитку періоду.

3.     Прості форми: визначення, етапи історичного розвитку.

4.     Старовинна двочастинна форма та її застосування в інструментальної та вокальної музиці.

5.     Проста двочастинна форма та її різновиди.

6.     Проста трьохчастинна форма та її різновиди. Трьох-п`ятичастинна форма.

7.      Цілісний аналіз музичного твору (за вибором студента).

Список рекомендованих джерел

1.Мазель Л., Цуккерман В. Анализ музыкальных произведений. Элементы музыки и методика анализа малых форм. – М., 1967.

2.Способин И. Музыкальная форма. – М., 1980.

3. Холопова В.Н.Формы музыкальных произведений: Учеб.пособие.–СПб., 2001.

4. Цуккерман В. Целостный анализ музыкальных произведений и его методика// В кн.: Интонация и музыкальный образ. – М., 1998.

5. Шип С.В. Музична форма від звуку до стилю: Навч. посібник. – К.,1998.

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
АНАЛІЗ МУЗИЧНИХ ФОРМ
(Робоча програма / Учбовий план)
Дата изменения:
4 жовтня 2010р., 5:36 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 16014

Опитування Яким ресурсом системи "Херсонський Віртуальний Університет" Ви найчастіше користуєтеся?
відкритої групою 79
групою дистанційного навчання 116
е - бібліотекою 99
Всього голосів: 294
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...