Хорознавство і хорове аранжування
Зимовець Ю.М.
Надіслав: Сергєєва Катерина (18 листопада 2012р.)
Анотація

Методичні рекомендації до практичної та самостійної роботи, перелік рекомендованої літератури, анотації до лекцій. 

Методичні рекомендації до практичних занять з курсу "Хорознавство та хорове аранжування"

ІІ курс ІV семестр

Тема 1.  Поняття про хор і його структуру та основні елементи хорової звучності.

Завдання:

1. Типи види хору. Класифікація співацьких голосів.

2. Механіка та акустика голосового апарату.

3. Хоровий ансамбль.

4. Стрій хору.

5. Вокальна робота у хорі.

6. План аналізу хорового твору.

7. Методика визначення виконання твору.

8. Нюанси.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:

1.     Типи, види хору (однорідний, мішаний хор).

2.     Характеристика їх вокально-технічних та художньо-виконавських можливостей.

3.     Сучасні професійні академічні та народні хори.

4.     Дитячі хори, їх особливості та виконавські можливості.

5.     Кількісний склад хору.

Література:

1.     Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.

2.     Краснощеков В. Вопросы хороведения. – М.: Музыка, 1969.

3.     Пігров К. Керування хором. – К., 1962.

4.     Соколов В.Г. Работа с хором. – М., 1964.

5.     Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.

6.     Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.

Тема 2. Робота над хоровою партитурою

Завдання:

1.     План аналізу хорової партитури.

2.     Правила роботи над технічним освоєнням хорової партитури.

3.     Етапи роботи над хоровим твором.

4.     Розспівування хору та принципи підбору впарв.

5.     Написання аналізу до хорового твору без супроводу.

6.     Показ і початкова робота над хоровим твором.

Методичні рекомендації:

1.     Відпрацювати на хоровому творі план аналізу хорової партитури.

2.     Детально зробити аналіз твору щодо строю мелодичного і гармонічного.

3.     Виявити особливості твору щодо ансамблю.

4.     За допомогою інструменту докладно розібрати і зрозуміти його форму, стиль письма, ладо-тональний план, метро-ритм, відтворення музичного темпу.

 

Література:

1.     Єгорова О. Теорія і практика роботи з хором. – К.., 1961.

2.     Пігров К. Керування хором. – К., 1962.

3.     Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.

4.     Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.

ІІІ курс V семестр

Тема 3. Предмет хорового аранжування. Види перекладень та їх основні принципи та прийоми аранжування.

Завдання:

1.      Предмет хорового аранжування. Види перекладень та їх основні принципи. Прийоми аранжування.

2.     Принципи перекладення з двоголосого однорідного хору на 4х голосий мішаний.

3.     Принципи перекладення з триголосного однорідного хору на мішаний.

4.     Перекладення з чотириголосного однорідного хору на чотириголосний мішаний.

Методичні рекомендації:

1.                Виконати і проаналізувати перекладенняз 4-х голосного однорідного хору на 4-х голосний мішаний.

2.                Проаналізувати приклади перекладень із хорової літератури на предмет визначення прийомів аранжування.

3.                Зробити письмову роботу на дану тему.

Література:

1.     Єгоров О. Основи хорового письма. – Л., 1939.

2.     Іванін М. Хорове аранжування. – К., 2001.

3.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

Тема 4. Перекладення творів, що виконуються однорідними хороми на мішаний хор.

Завдання:

1.     Застосування мішаного прийому при перекладенні з чотириголосного мішаного хору на чотириголосний однорідний.

2.     Перекладення з чотириголосних мішаних хорів на триголосні однорідні. Перекладення з чотириголосних мішаних хорів на двоголосні однорідні.

3.     Перекладення з багатоголосних мішаних творів на чотириголосні мішані.

4.     Опанувати мішаний прийоми аранжування.

Методичні рекомендації:

1.     Виконувати і аналізувати перекладення з однорідних хорів на мішані за допомогою вказаних прийомів.

2.     Робити письмові роботи  на задану тему.

3.     Аналізувати приклади перекладень із хорової літератури на предмет визначення використання прийомів аранжування.

Література:

1.        Григорова К. Навчально-методичні рекомендації з курсу «Хорове аранжування». – Херсон: ХДУ, 2004.

2.        Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

3.        Учбовий хор. / упор. Газінський В., Лозинська Т., Дабіжа К. – Росток, 2003.

VІ семестр

Тема 5. Перекладення вокальних творів для різних складів хору.

Завдання:

1.     Перекладення вокальних творів з прямим перенесенням голосів супроводу у хорову партитуру.

2.     Перекладення вокальних творів зі збереженням інструментального супроводу.

3.     Перекладення вокальних творів для двоголосного однорідного хору із супроводом.

4.     Перекладення вокальних творів для триголосного однорідного хору із супроводом

Методичні рекомендації:

1.     Виконувати письмово і аналізувати переклад вокальних творів з різним складом та різним складовим ансамблем.

2.     Робити переклад уривків творів на дану тему.

Література:

1.     Григорова К. Навчально-методичні рекомендації з курсу «Хорове аранжування». – Херсон: ХДУ, 2004.

2.     Іванін М. Хорове аранжування. – К., 2001.

3.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

4.     Плотніченко Г. Практичні поради з хорового аранжування. – М., 1967.

Тема 6. Перекладення вокальних творів, написаних для голосу з супроводом.

Завдання:

1.     Перекладення вокального твору для чотириголосного мішаного хору.

2.     Перекладення інструментальних творів для хору.

3.     Практичне засвоєння прийомів аранжування.

4.     Зняття подвоєнь, переміщення окремих акордів, транспозиція.

Література:

1.     Григорова К. Навчально-методичні рекомендації з курсу «Хорове аранжування». – Херсон: ХДУ, 2004.

2.     Іванін М. Хорове аранжування. – К., 2001.

3.     Краснощеков В. Вопросы хороведения. – М.: Музыка, 1969.

4.     Ленский А. Искусство хоровой аранжировки. – М., 1962.

5.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

Методичні рекомендації до самостійної роботи з курсу "Хорознавство та хорове аранжування"
 

 

ІІ курс ІV семестр

Тема 1.  Поняття про хор і його структуру та основні елементи хорової звучності.

Завдання:

1.Сучасні професійні академічні та народні хори.

2. Видатні хорові диригенти сучасності.

3. Аналіз книги Л.Чеснокова "Виховання ансамблю в хорі".

Література:

1.     Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.

2.     Краснощеков В. Вопросы хороведения. – М.: Музыка, 1969.

3.     Пігров К. Керування хором. – К., 1962.

4.     Соколов В.Г. Работа с хором. – М., 1964.

5.     Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.

6.     Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.

Тема 2. Робота над хоровою партитурою

Завдання:

1. Гра хорової партитури з використанням транспозиції на м2­¯.

2. Підготуватися до обговорення теми: “Різні підходи до методики розучування хорового твору”.

Література:

1.     Єгорова О. Теорія і практика роботи з хором. – К.., 1961.

2.     Пігров К. Керування хором. – К., 1962.

3.     Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.

4.     Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.

ІІІ курс V семестр

Тема 3. Предмет хорового аранжування. Види перекладень та їх основні принципи та прийоми аранжування.

Завдання:

1. Виконати і проаналізувати перекладення з чотириголосного однорідного хору на чотириголосний мішаний за допомогою октавної транспозиції верхніх і нижніх голосів та переміщення середніх голосів.

Література:

1.     Єгоров О. Основи хорового письма. – Л., 1939.

2.     Іванін М. Хорове аранжування. – К., 2001.

3.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

Тема 4. Перекладення творів, що виконуються однорідними хороми на мішаний хор.

Завдання:

1. Виконати і проаналізувати перекладення з однорідних хорів з перемінною кількістю голосів на мішані за допомогою мішаного прийому аранжування.

Література:

1.     Григорова К. Навчально-методичні рекомендації з курсу «Хорове аранжування». – Херсон: ХДУ, 2004.

2.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

3.     Учбовий хор. / упор. Газінський В., Лозинська Т., Дабіжа К. – Росток, 2003.

VІ семестр

Тема 5. Перекладення вокальних творів для різних складів хору.

Завдання:

1. Виконати і проаналізувати переклад вокальних творів з різним складом з різним складовим ансамблем

Література:

1.     Григорова К. Навчально-методичні рекомендації з курсу «Хорове аранжування». – Херсон: ХДУ, 2004.

2.     Іванін М. Хорове аранжування. – К., 2001.

3.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

4.     Плотніченко Г. Практичні поради з хорового аранжування. – М., 1967.

Тема 6. Перекладення вокальних творів, написаних для голосу з супроводом.

Завдання:

1. Виконати і проаналізувати перекладення для голосу із супроводом.

Література:

1.     Григорова К. Навчально-методичні рекомендації з курсу «Хорове аранжування». – Херсон: ХДУ, 2004.

2.     Іванін М. Хорове аранжування. – К., 2001.

3.     Краснощеков В. Вопросы хороведения. – М.: Музыка, 1969.

4.     Ленский А. Искусство хоровой аранжировки. – М., 1962.

5.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування. – М., 1962.

Анотації до лекцій
 

Тема 1. Види перекладень та їх основні принципи та прийоми аранжування.

1.     Предмет хорового аранжування. Види перекладень.

2.     Хороведення і гармонія – основа для вивчення предмета аранжування .

Література:

1.     Березин А.А. Переложения музыкальных произведений. – М.: Просвещение, 1965.

2.     Горохов П., Загрецький Д. Хорова аранжировка. – К.: Музична Україна, 1972.

 

Тема 2. Переклад з однорідних хорів для 2-х голосного мішаного.

1.     Переклад з 2-х голосного хору для 2-х голосного мішаного.

2.     Двуголосся з елементами 3-х голосся.

3.     Переклад з 3-х голосного однорідного хору для 3-х голосного мішаного.

Література:

1.     Іванін Хорове аранжування.

2.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування.

 

Тема 3. Перекладення творів, що виконуються мішаним хором на однорідний хор.

1.     Переклад з 2-х і 3-х голосних мішаних хорів для однорідного із збереженням партитури мішаного хору.

2.     Переклад з 4-х голосного мішаного хору для 4-х голосного однорідного хору із збереженням фактури партитури мішаного хору.

3.     Мішаний прийом перекладу.

Література:

1.     Іванін Хорове аранжування.

2.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування.

 

Тема 4. Перекладення вокальних творів для різних складів.

1.     Переклад першим і другим способом.

2.     Переклад третім і четвертим способом.

Література:

1.     Іванін Хорове аранжування.

2.     Ленский А. Искусство хоровой аранжировки.

3.     Ліцвенко І.Г. Практичне керівництво з хорового аранжування.

 

Тема 5. Переклад вокальних творів для соліста і хору.

1.     Переклад для однорідних хорів творів гомофонно-гармонічного складу.

2.     Переклад для 4-х голосного хору з єдиним складовим ансамблем.

3.     Переклад творів з різним складовим ансамблем.

4.     Перекладення для однорідних хорів контрастно-поліфонічних творів.

 

Література:

1.     Вахняк Є. Хорове аранжування. – К.: Музична Україна, 1977.

2.     Горохов П., За грецький Д. Хорова аранжировка. – К.: Музична Україна, 1972.

3.     Ліцвенко І. Практичне керівництво з хорового аранжування.

 

Тема 6. Переклад інструментальних творів для хору.

1.     Переклад для хору без тексту.

2.     Транспонування при перекладі інструментальних творів.

3.     Аранжування з фортепіанних творів.

Література:

1.     Вахняк Є. Хорове аранжування. – К.: Музична Україна, 1977.

2.     Горохов П., За грецький Д. Хорова аранжировка. – К.: Музична Україна, 1972.

3.     Ліцвенко І. Практичне керівництво з хорового аранжування.

 

Тема 7. Переклад для дитячого хору.

1.     Переклад для 2-х голосного дитячого хору.

2.     Переклад для 3-х голосного дитячого хору.

3.     Переклад для 4-х голосного дитячого хору.

Література:

1.     Березин А.А. Переложение музыкальных произведений. – М.: Просвещение, 1965.

 

Методичні рекомендації до самостійної роботи з курсу "Хорове аранжування"
 

Тема 1. Переклад з однорідних хорів для мішаного хору.

Питання для самостійного опрацювання:

1.     Перекласти з 2-х голосного однорідного хору для 2-х голосного мішаного хору:

·        рос. нар. пісні “Как у месяца”, “Зеленая рощица”.

2.     Перекласти з 3-х голосного однорідного хору для 3-х голосного мішаного хору з можливим транспонуванням:

·        рос. нар. пісня в обробці А.Алябьева “Повянули, повянули”.

3.     Перекласти з 4-х голосного чоловічого хору для мішаного хору з відповідним транспонуванням в перших 2-х видах:

·        рос. нар. пісня в обробці М.Мусоргського “Ты взойди, взойди, солнце красное”,

·        Ф.Мендельсон «Летняя песня».

4.     Перекласти з 4-х голосного жіночого хору для 4-х голосного мішаного хору з відповідним транспонуванням способом третього виду:

·        рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “Зеленая груша в саду шатается”,

·        рос. нар. пісня в обробці А.Алябьева “Как у ключика”.

Тема 2. Переклад з мішаного хору на однорідний.

Питання для самостійного опрацювання:

1.     Перекласти приклади гармонічного складу першими трьома способами:

·        Ф.Мендельсон “На зоре”.

·        Р. Шуман “Доброй ночи”.

2.     Перекласти приклади гармонічного складу мішаним прийомом (всіма способами перекладу).

·        негритянська пісня в обробці А.Новикова “Чорний та білий”.

·        Ф.Мендельсон “над її могилою”.

Тема 3. Переклад творів, написаних для голосу в супроводі фортепіано.

1.     Переклад прикладів з прямим перенесенням голосів супроводу для мішаного хору (з можливим транспонуванням).

·        рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “У ворот сосна раскачалась”.

·        рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “А мы масленицу дожидаем”.

2.     Переклад прикладів з прямим перенесенням голосів супроводу з різним складовим ансамблем (з можливим транспонуванням) для мішаного хору.

·        рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “Серед города стояла”.

·        рос. нар. пісня в обробці М.Римського-Корсакова “Заплетися, плетень”.

 

Тема 2. Свацькі голоси та їх характеристика.

 

Завдання: Оволодіти навичкою визначення співацького голосу.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:

1.     Поняття про співацький голос.

2.     Види співацьких голосів, характеристика їх вокально-творчих та виконавських можливостей.

3.     Група жіночих голосів, група чоловічих голосів, група дитячих голосів.

Література:

1.     Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.

2.     Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.

3.     Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.

 

Тема 3. Механіка та акустика голосового апарату.

 

Завдання: Теоретично та практично засвоїти правила механіки та акустики голосового апарату.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:

1.     Будова голосового апарату.

2.     Регістрова будова голосу.

3.     Особливості дитячого голосового апарату.

4.     Мутація дитячого голосу.

5.     Охорона дитячого голосу.

Література:

1.     Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.

2.     Соколов В.Г. Работа с хором. – М., 1964.

3.     Романовский Н.В. Хоровой словарь. – Л.: Музыка, 1980.

Тема 4. Питання вокальної культури.

 

Завдання: Розглянути питання вокальної культури.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:

1.     Співацька установка.

2.     Дихання.

3.     Звукоутворення.

4.     Звуковедення.

5.     Основні типи співацького дихання. Атака.

6.     Резонатори.

Література:

1.     Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.

2.     Пігров К. Керування хором. – К., 1962.

3.     Дмитревский Г.А. Хороведение и управление хором. – М.: Музгиз, 1951.

4.     Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.

 

Тема 5. Хоровий ансамбль.

 

Завдання: Практично засвоїти поняття хорового ансамблю.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться питання:

1.     Значення ансамблю як одного з головних елементів хорової звучності.

2.     Приватний чи загальний – хоровий ансамбль.

3.     Залежність приватного ансамблю від кількості співаків.

4.     Унісонний ансамбль.

5.     Ансамбль гармонічний.

6.     Ансамбль поліфонічний.

7.     Ансамбль художній (ансамбль метру й ритму, темповий ансамбль, динамічний ансамбль, дикційний та орфоепічний ансамбль).

Література:

1.     Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.

2.     Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.

3.     Краснощеков В. Вопросы хороведения. – М.: Музыка, 1969.

 

Тема 6. Стрій хору.

 

Завдання: Розглянути питання вокальної культури.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:

1.     Інтонація і хоровий спів.

2.     Мелодичний спів (інтонування гами).

3.     Інтонування ладів.

4.     Інтонування інтервалів.

5.     Гармонічний стрій (мажорний та мінорний тризвуки, інтонування септакордів).

6.     Залежність хорового строю від вокально-технічної складності твору.

Література:

1.     Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.

2.     Смирнова Т. Хорознавство. – Харків, 2003.

3.     Стулова Г.П. Хоровой класс. – М.: Просвещение, 1988.

 

Тема 7. Нюанси в хоровому виконавстві.

 

Завдання: Опанувати нюанси в хоровому виконавстві.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:

1.     Нюанс як один з засобів музичної виразності.

2.     Постійні та змінні нюанси.

3.     Взаємодія нюансів і ансамблю та нюансів і строю.

Література:

1.     Чесноков П.Г. Хор и управление им. – М., 1961.

2.     Соколов В.Г. Работа с хором. – М., 1964.

3.     Романовский Н.В. Хоровой словарь. – Л.: Музыка, 1980.

 

Тема 8. Робота над хоровим твором.

 

Завдання: Практична робота над хоровим твором.

Методичні рекомендації: В цій темі розглядатимуться такі питання:

1.     Гра хорової партитури.

2.     Аналіз хорової партитури.

3.     Загальний аналіз.

4.     Музично-теоретичний аналіз.

5.     Вокально-хоровий аналіз.

6.     Виконавський аналіз.

Література:

1.     Коломієць О.М. Хорознавство. – К.: Либідь, 2001.

2.     Пігров К. Керування хором. – К., 1962.

3.     Дмитревский Г.А. Хороведение и управление хором. – М.: Музгиз, 1951.

 

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
Хорознавство і хорове аранжування
(Методичні рекомендації)
Дата изменения:
18 листопада 2012р., 4:59 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 15415

Опитування Яким ресурсом системи "Херсонський Віртуальний Університет" Ви найчастіше користуєтеся?
відкритої групою 79
групою дистанційного навчання 116
е - бібліотекою 99
Всього голосів: 294
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...