Робоча программа 2015-16 з дисципліни"Спортивні ігри з методикою викладання. Волейбол" (Спорт)
Гунченко Валерій Віталійович, Стрикаленко Євген Андрійович
Надіслав: Третьяков Александр (8 жовтня 2015р.)
Анотація

Робоча програма з дисципліни «Спортивні ігри з методикою викладання. Волейбол.» для студентів за напрямком підготовки 6.010202. Спорт.

Мета курсу: полягає в набутті теоретичних знань з історії розвитку волейболу, сучасного стану волейболу в світі, в Україні, вивчені офіційних правил гри, організації змагань з волейболу, оволодінні технічними діями в захисті та нападі, тактикою гри, вивчені засобів та методів навчання та удосконалення техніки та тактики гри у волейбол. При вивчені дисципліни студенти оволодівають практичними навичками тренера з волейболу, виконують обов’язки судді з волейболу та організатора змагань з волейболу.

На прикладі волейболу студенти отримують знання з методики навчання і тренування спортсменів, як початківців так і високої кваліфікації, набувають організаційний досвід.

З метою створення основ тренерської майстерності, для підготовки дослідника-новатора, розвитку пізнавальних інтересів майбутнього фахівця до навчальних планів введено дисципліну – спортивні ігри і методика викладання (волейболу).

Завдання курсу:

  • Теоретичні: вивчити технічні прийоми і методики початкового навчання та тренування в умовах, наближених до практичних занять; повідомлення основних теоретичних відомостей з історії волейболу, офіційних правил гри, техніки гри, індивідуальних, групових та командних тактичних дій як в захисті так і нападі, системи підготовки спортсменів на початковому етапі та на етапах спортивного удосконалення, організації та проведенні змагань, організації та проведення секційних занять з волейболу в дитячо-юнацьких спортивних школах та інше;
  • Практичні: вивчати та удосконалювати техніку і тактику волейболу, опановувати методику навчання та тренування, сприяти розвитку рухових здібностей студентів.
  • Перелік знань та умінь студентів. Під час вивчення даної дисципліни студент повинен знати історію виникнення, розвитку та сучасний стан волейболу в світі, класифікацію технічних дій в захисті та нападі, індивідуальні, групові та командні тактичних взаємодії у волейболі, офіційні правила гри у волейбол, методику суддівства, організацію та методику проведення змагань з ігрових видів спорту, організацію проведення уроків з фізичної культури з розділу «Волейбол» в загальноосвітніх школах, вікові особливості роботи з дітьми в загальноосвітніх школах та спортивних секціях, техніку безпеки під час проведення занять в ігрових залах.
  • Практична частина вивчення дисципліни передбачає набуття вмінь виконувати різні технічні елементи та прийоми гри, що знаходить відображення в складанні комплексів завдань на лабораторних заняттях, організовувати та проводити, як окремі частини навчальних та тренувальних занять так і все заняття в цілому, виконувати обов’язки судді на майданчику та судді за столиком при суддівстві змагань з волейболу. В ході вивчення дисципліни студенти повинні вміти складати конспекти уроків та проводити заняття з учнями середніх та старших класів.
  • Міждисциплінарні зв’язки. Вивчення дисципліни «Спортивні ігри з методикою викладання» передбачає тісний взаємозв’язок з іншими навчальними дисциплінами: легка атлетика, гімнастика, рухливі ігри, теорія та методика фізичного виховання, анатомія людини, фізіологія людини, біологія тощо.
Опис навчальної дисципліни

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

 

денна форма навчання

 

Кількість кредитів – 5

01.02. Фізичне виховання, спорт, здоров’я людини

Нормативна

 

6.010202. Спорт

 

Модулів – 4

 

Рік підготовки:

 

Змістових модулів – 4

2

 

Загальна кількість годин – 135 (70+65)

 

Лекції

 

Тижневих годин на денній формі навчання:

аудиторних – 2 – 6 год.

самостійної роботи студента – 4-5

Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр

4 год.

 

Практичні, семінарські

 

8  год.

 

Лабораторні

 

58 год.

 

Самостійна робота

 

65 год.

 

Вид контролю: залік (3) / залік (4)

 

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної роботи становить:

для денної форми навчання – 70/135 год. 51,8%.

Структура навчальної дисципліни
 

 

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

 

денна форма

 

усього

у тому числі

 

 

л

п

лаб

інд

с.р.

 

1

2

3

4

5

6

7

 

Змістовий модуль 1. «Основи навчання техніки гри у волейбол»

 

Тема 1. Історія виникнення волейболу

4

2

 

 

 

2

 

 

Тема 2. Методика навчання стійок, пересувань та перекочувань

4

 

 

2

 

2

 

Тема 3. Методика навчання техніки прийому м’яча знизу

4

 

 

2

 

2

 

Тема 4. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху

4

 

 

2

 

2

 

Тема 5. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху в стрибку

4

 

 

2

 

2

 

Тема 6. Методика навчання техніки нападаючого удару

6

 

2

2

 

2

 

Тема 7. Методика навчання техніки подачі

4

 

 

2

 

2

 

Тема  8. Методика навчання техніки блокування

4

 

 

2

 

2

 

Разом за змістовим модулем 1

34

2

2

14

 

16

 

Змістовий модуль 2. «Методика вдосконалення техніки гри у волейбол»

 

Тема. 1. Методика удосконалення стійок, пересувань та перекочувань

4

 

 

2

 

2

 

 

Тема 2. Методика удосконалення техніки прийому м’яча знизу

6

 

 

2

 

4

 

Тема 3. Методика удосконалення передачі м’яча двома руками зверху

6

 

 

2

 

4

 

Тема 4. Методика удосконалення техніки індивідуальних дій у захисті та нападі

4

 

 

2

 

2

 

Тема 5. Методика удосконалення техніки гри в атаці в зонах

6

 

 

4

 

2

 

Тема 6. Методика удосконалення техніки блокування

6

 

2

2

 

2

 

Разом за змістовим модулем 2

32

 

2

14

 

16

 

Змістовний модуль 3. «Методика навчання тактичних дій у волейболі»

 

Тема 1. Правила гри у волейбол

6

2

2

 

 

2

 

 

 

 

 

Тема 2. Основи тактики гри у волейбол

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

Тема 3. Основи техніки гри у волейбол

4

 

 

2

 

2

 

 

 

 

Тема 4. Методика навчання групових та командних дій у захисті

4

 

 

2

 

2

 

 

 

 

Тема 5. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

4

 

 

2

 

2

 

 

 

 

Тема 6. Методика навчання при групових діях зв’язуючого гравця

4

 

 

2

 

2

 

 

 

 

Тема 7. Методика навчання групових та командних дій у нападі

4

 

 

2

 

2

 

 

 

 

Тема 8. Методика навчання командним тактичним діям за системою 4-2, 3-3, 5-1.

4

 

 

2

 

2

 

 

 

 

Тема 9. Методика навчання групового блокування

4

 

 

2

 

2

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 3

36

2

2

14

 

18

 

 

 

 

Змістовний модуль 4. «Методика викладання волейболу В ЗОШ»

 

Тема 1. Особливості організації та проведення занять з волейболу

8

 

 

4

 

4

 

 

 

 

 

Тема 2. Рухливі ігри та естафети з елементами волейболу

8

 

 

4

 

4

 

 

 

 

Тема 3. Методика навчання елементам техніки гри у волейбол в умовах уроку фізичної культури

8

 

 

4

 

4

 

 

 

 

Тема 4. Особливості організації та проведення занять в секціях з волейболу

9

 

2

4

 

3

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 4

33

 

2

16

 

15

 

 

 

 

Усього годин

135

4

8

58

 

65

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ

Програма курсу призначена для студентів факультету фізичного виховання та спорту, де готують тренерів з видів спорту, керівників спортивних секцій з волейболу для роботи в ДЮСШ, вищих та середніх учбових закладах.

Вивчення дисципліни передбачає:

  • виховання у студентів високих моральних, вольових та фізичних якостей;
  • збереження та укріплення здоров’я студентів, сприяння правильному формуванню і всебічному розвитку організму;
  • удосконалення спортивної майстерності студентів;
  • поглиблення професійно-прикладної підготовки студентів з урахуванням особливостей майбутньої трудової діяльності;
  • набуття студентами необхідних навичок суддівства, організації та проведення змагань з волейболу.

В програму з дисципліни “Спортивні ігри і методика викладання (волейбол)” включені теоретичний, практичний, лабораторний та самостійний модулі. Заняття теоретичного розділу програми передбачають поглиблення та розширення знань з теорії і методики підготовки волейболістів, плануванню, класифікації тактики гри в волейбол, аналізу і контролю індивідуальної підготовки, самоконтролю.

Практичні заняття проводяться у відповідності з програмним матеріалом по волейболу.

Графік розподілення програмного матеріалу на учбовий рік будується з урахуванням специфіки волейболу, учбово-спортивної бази та кліматичних умов. Для контролю та спостереженням за динамікою фізичної, тактичної, технічної і психічної і психологічної підготовленості студентів. Програмою на кожен рік навчання передбачено виконання контрольних вправ і нормативів, розроблених кафедрою олімпійського та професійного спорту.

Програма передбачає вивчення курсу „Спортивні ігри з методикою викладання (волейбол)” по наступним змістовним модулям:

  1. Основи навчання техніки гри у волейбол
  2. Методика вдосконалення техніки гри у волейбол.
  3. Методика навчання тактичних дій у волейболі
  4. Методика викладання волейболу в ЗОШ.
Перелік змістовних модулей

Змістовний модуль № 1

Тема: Основи навчання техніки гри у волейбол

Лекційний модуль

2

1. Історія виникнення волейболу

2

Практичний модуль

2

1. Методика навчання техніки нападаючого удару

2

Лабораторний модуль

14

1. Методика навчання стійок, пересувань та перекочувань

2

2. Методика навчання техніки прийому м’яча двома руками знизу

2

3. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху

2

4. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху в стрибку

2

5. Методика навчання техніки нападаючого удару

2

7. Методика навчання техніки подачі

2

8. Методика навчання техніки блокування

2

Модуль самостійної роботи

16

1. Історія виникнення волейболу

2

2. Методика навчання стійок, пересувань та перекочувань

2

3. Методика навчання техніки прийому м’яча двома руками знизу

2

4. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху

2

5. Методика навчання передачі м’яча двома руками зверху в стрибку

2

6. Методика навчання техніки нападаючого удару

2

7. Методика навчання техніки подачі

2

8. Методика навчання техніки блокування

2

 

 

Змістовний модуль № 2

Тема: Методика вдосконалення техніки гри у волейбол

Лекційний модуль

-

Практичний модуль

2

1. Методика вдосконалення техніки блокування

2

Лабораторний модуль

14

1. Методика вдосконалення стійок, пересувань та перекочувань.

2

2. Методика вдосконалення техніки прийому м’яча двома руками знизу

2

3. Методика вдосконалення передачі м’яча двома руками зверху

2

4. Методика вдосконалення техніки індивідуальних дій у захисті та у нападі

2

5. Методика вдосконалення техніки гри в атаці в зонах.

4

6. Методика вдосконалення техніки блокування

2

Модуль самостійної роботи

16

1. Методика вдосконалення стійок, пересувань та перекочувань.

2

2. Методика вдосконалення техніки прийому м’яча двома руками знизу

4

3. Методика вдосконалення передачі м’яча двома руками зверху

4

4. Методика вдосконалення техніки індивідуальних дій у захисті та у нападі

2

5. Методика вдосконалення техніки гри в атаці в зонах.

2

6. Методика вдосконалення техніки блокування

2

 

 

Змістовний модуль № 3

Тема: Методика навчання тактичних дій у волейболі

Лекційний модуль

2

1. Правила гри у волейбол

2

Практичний модуль

2

1. Правила гри у волейбол

2

Лабораторний модуль

14

1. Основи техніки гри у волейбол

2

2. Методика навчання групових та командних дій у захисті

2

3. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

2

4. Методика навчання при групових діях зв’язуючого гравця

2

5. Методика навчання групових та командних дій у нападі

2

6. Методика навчання командним тактичним  за системою 4-2, 5-1, 3-3

2

7. Методика навчання групового блокування

2

Модуль самостійної роботи

18

1. Правила гри у волейбол

2

2. Основи тактики гри у волейбол

2

3. Основи техніки гри у волейбол

2

4. Методика навчання групових та командних дій у захисті

2

5. Методика навчання тактичним діям у захисті кутом вперед, кутом назад

2

6. Методика навчання при групових діях зв`язуючого гравця

2

7. Методика навчання командним тактичним діям за системою 3-3, 5-1, 4-2

2

8. Методика навчання групового блокування

2

 

 

Змістовний модуль № 4

Тема: Методика викладання волейболу в ЗОШ

Лекційний модуль

-

Практичний модуль

2

1. Особливості організації та проведення занять та роботи секцій з волейболу

2

1. Методика навчання елементам техніки гри у волейбол в умовах уроку фізичної культури

2

2. Особливості організації та проведення занять в секціях з волейболу

2

Лабораторний модуль

16

1. Особливості організації та проведення занять та роботи секцій з волейболу

4

2. Рухливі ігри та естафети з елементами волейболу

4

3. Методика навчання елементам техніки гри у волейбол в умовах уроку фізичної культури

4

4. Особливості організації та проведення занять в секціях з волейболу

4

Модуль самостійної роботи

15

1. Особливості організації та проведення занять з волейболу

4

2. Методика проведення рухливих ігор та естафет з елементами волейболу

4

3. Методика навчання елементам техніки гри у волейбол в умовах уроку фізичної культури

4

4. Особливості організації та проведення занять в секціях з волейболу Система проведення змагань, переваги та недоліки

4

 
Методи навчання та контролю

Методи навчання

 

При вивченні дисципліни відбувається комплексне використання різноманітних методів організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності студентів та методів стимулювання і мотивації їх навчання, що сприяють розвитку творчих засад особистості майбутнього фахівця в галузі фізичного виховання та спорту (вчителя фізичної культури, тренера з виду спорту) з урахуванням індивідуальних особливостей учасників навчального процесу й спілкування.

З метою формування професійних компетенцій широко впроваджуються інноваційні методи навчання, що забезпечують комплексне оновлення традиційного педагогічного процесу. Це, наприклад, комп’ютерна підтримка навчального процесу, впровадження інтерактивних методів навчання.

 

Методи контролю

Педагогічний контроль здійснюється з дотриманням вимог об’єктивності, індивідуального підходу, систематичності і системності, всебічності та професійної спрямованості контролю.

Використовуються наступні методи контролю (усний, письмовий, тестовий, практичний), які мають сприяти підвищенню мотивації студентів-майбутніх фахівців до навчально-пізнавальної діяльності. Відповідно до специфіки фахової підготовки перевага надається усному, тестовому  та практичному контролю, які відбуваються під час семестрового вивчення дисципліни.

Варіанти тестових завдань, ключі відповідей, залікові вправи та питання для усних відповідей представлені в розділі «Завдання для поточного контролю» навчально-методичного комплексу дисципліни «Спортивні ігри з методикою викладання. Волейбол.».

Література
1. Аверин И.В. Специальная подготовка волейболиста // Спорт в школе. - 2000. - N 11-12. - С.9-16

2. Ахмеров Э.К. Волейбол для начинающих. - Минск: Полымя, 1985

3. Беляев А.В. Методика воспитания физических качеств волейболистов: Метод. разраб. для слушателей ФПК и студентов ГЦОЛИФКа / ГЦОЛИФК. - М., 1990

4. Булдаков Л., Никитин Л. Шесть в защите – шесть в нападении: Волейбол на олимпиадах. – М.: Сов.Россия, 1979. – 112 с., ил

5. Волейбол. Гандбол. Баскетбол.: Орг. и проведение соревнований по упрощенным правилам. / СибГАФК. - Омск, 1998

6. Волейбол. Правила змагань. – К.: Здоров’я, 1973. – 47 с.

7. Волейбол: Учеб. для вузов / Беляев А.В., Савин М.В. - М.: СпортАкадемПресс, 2002

8. Волейбол: учебник для ин-тов физ. культ./Под. ред. Ю.Н. Клещева, А.Г. Айриянца. – 3-е изд., испр., доп. – М.: Фис, 1985 г., 270с., ил.

9. Волейбол. Учебник для спортивных факультетов / Под ред. А.Г.Айприянца. – М.: ФиС, 1968. – 211 с.

10. Волейбол. Учебник для физ.институтов / Под ред. А.Г.Айприянца. – 2-е изд., доп. – М.: ФиС, 1976. – 230 с., ил.

11. Губенко Л.Организация и судейство соревнований по волейболу. – М.: ФиС, 1988. – 112 с., илл.

12. Джаркешев З.А. Игра в волейбол начинается в школе / Джаркешев З.А., Ильющенко К.В. - Алма-Ата: Мектеп, 1987

13. Демчишин А.П., Пилипчук Б.С. Підготовка волейболістів. - К.: Здоров’я, 1979. – 109 с.

14. Дукальская А.В. Методика организации, проведения и судейства соревнований по волейболу: Учеб. пособие / Центр физ. культуры и олимп. подгот. / Дукальская А.В., Зенович А.В. - Ростов н/Д.: РГПУ, 2000

15. Железняк Ю.Д. К мастерству в волейболе. М., “Физкультура и спорт”, 1978.

16. Железняк Ю.Д. Юный волейболист: Учеб. Пособие для тренеров. - М.: Фис, 1988. – 192 с., ил.

17. Железняк Ю.Д., Слупский Л.Н. Волейбол в школе: Пособие для учителя. – М.: Просвещение, 1989. – 128 с.: ил

18. Железняк Ю.Д. Волейбол: Учеб. для ин-ов физ. культуры: Допущен Гос. ком. СССР по физ. культуре и спорту / Железняк Ю.Д., Ивойлов А.В. - М.: Фис, 1991

19. Желєзняк Ю.Д., Клещев Ю.Н., Чехов О.С. Подготовка юных волейболистов. Уч.пос. для тренеров детских и юношеских спортивных коллективов. – 2-е изд., испр. И доп. – М.: ФиС, 1967. – 294 с.

20. Затворницкий Ю.Г., Федюшин К.Е., Хапко В.Е. Методические рекомендации по моделированию учебно – тренировочного процесса юных волейболистов. К.: 1987. – 19 с.

21. Ивойлов А.В. Волейбол: очерки по биомеханике и методике тренировки. – М.: Физкультура и спорт, 1981. – 152 с., ил.

22. Ивойлов А.В. Волейбол.- Минск: Вышэйш. шк., 1985. – 262 с.

23. Клещев Ю.Н., Фурманов А.Г. Юный волейболист. – М.: Фис, 1979. – 231 с. с ил.

24. Книжников А.Н., Книжников Н.Н. Волейбол. История развития, методика организации, проведения и судейства соревнований: Учебно – методическое пособие для учителей физ.кул., студентов вузов, тренеров и судей по волейболу/ Отв. Ред. М.В. Беккер. – Нижневартовск, 2000 – 190 с. – илл.

25. Маслов В.Н. Педагогические наблюдения в процессе оценки игровой деятельности волейболистов. – Днепропетровск: Б. и., 1983.

26. Матвеев Л.П. Основи спортивной тренировки. Учебное пособие для институтов физкультуры. – М.: ФиС, 1974. – 271 с.

27. Оинума С. Уроки волейбола. Пер. с яп./ Предисл. Чехова О.С. – М.: ФиС, 1985. – 112 с., ил.

28. Піменов М.П. Волейбол. Спеціальні вправи. – Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2001. – 196 с.

29. Платонов В.М., Булатові М.М.Фізична підготовка спортсменів. Навчальний посібник для студентів вузів. – К.: Олімпійська література, 1995. – 320 с.

30. Платонов В.Н. Теория и практика спортивной тренировки. Учебное пособие для институтов физической культуры. – К.: Высшая школа, 1984. – 352 с.

31.Спортивные  подвижные игры. Учебне пособие для техникумов физкультуры / Под ред. П.А.Чумакова. – М.: ФиС, 1970. – 392 с.

32. Спортивные игры. Учебник для студентов пед. институтов по специальности «Физическое воспитание» / Под ред. В.Д.Ковалева. – М.: просвещение, 1988. – 304 с.

33. Хапко В.Е., Белоус В.И. Волейбол. – К.: Рад.шк., 1988. – 112 с.

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
Робоча программа 2015-16 з дисципліни"Спортивні ігри з методикою викладання. Волейбол" (Спорт)
(Робоча програма / Учбовий план)
Дата изменения:
8 жовтня 2015р., 12:46 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 6280

Опитування Чи брали Ви участь в дистанційному навчанні?
Мені це нецікаво 51
Ні, але хочу спробувати 155
Так, в ролі тьютора (студента) 180
Всього голосів: 386
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...