Пояснювальна записка
У період політичного, економічного і духовного розвитку України серед численних першочергових проблем, які вимагають негайного розв'язання, виділяється удосконалення управлінської діяльності, сфер офіційно-ділового спілкування на основі справжньої демократизації та широкого використання в цій галузі української мови як державної.
Це вимагає від працівників державної сфери, зокрема освіти, досконалого, вільного володіння всіма багатствами мовних засобів у різних життєвих ситуаціях під час сприймання, відтворення і створення висловлювань з дотриманням українського мовленнєвого етикету.
Мета курсу: ознайомити студентів із формами існування української мови, її стилями та ознаками цих стилів (зокрема офіційно-ділового), поповнити і розширити знання студентів про літературні норми ділової української мови, виробити вміння і практичні навички побудови досконалого тексту в межах офіційно-ділового стилю.
Завдання курсу:
- описати сучасний стан загальної мовної культури ділового спілкування в усній та писемній формах;
- подати теоретичні відомості з діловодства та документування;
- ознайомити студентів із видами та функціями документів, поширених у різних сферах державної та господарської діяльності;
- виробити практичні навички вправного застосування юридичної, економічної і суспільно-політичної лексики при оформленні документів різного типу;
- повторити і закріпити знання з української граматики;
- ознайомити студентів з правилами поведінки у суспільстві, прийнятими на сьогодні в більшості цивілізованих країн, де дотримування етикету є обов'язковою умовою життєвого успіху.
Набуті знання повинні підняти загальний культурний рівень студентів, а це в свою чергу в майбутньому сприятиме формуванню нових відносин та удосконаленню професійного спілкування.
Лекційний курс ознайомлює студентів із загальними відомостями про українську літературну мову з її найістотнішими ознаками, формами існування, стилістичною диференціацією; пояснює особливості писемного та усного ділового мовлення; уможливлює надбання теоретичних знань про різні типи, жанри і функції ділових документів тощо.
Практичний курс спрямований на:
- засвоєння теоретичного матеріалу;
- ознайомлення з різними видами документів ділового мовлення;
- формування умінь і навичок складати різні ділові папери дотримуючись граматичного їх оформлення (вибір потрібного слова, особливості синтаксису ділового стилю, складні випадки правопису);
- набуття студентами умінь і практичних навичок етики усного спілкування.
Розподіл навчального часу
Тема або розподіл |
Всього |
Лекції |
Семіна-ри |
Практична (лабораторна) робота |
Самостій-на робота |
Форма семестрового контролю |
Загальна характеристика мови і професійного спілкування |
5 г. |
- |
- |
4 г. |
1 г. |
- |
Особливості писемної форми професійного спілкування |
4 г. |
- |
- |
3 г. |
1 г. |
- |
Змістовий модуль 1
ТЕМА: Загальна характеристика мови і професійного спілкування
Практичні модулі:
№ п/п |
Тема заняття |
Кількість годин
|
-
|
Особливості розвитку мовної системи і професійне спілкування. |
2 |
-
|
Стилі мовлення. Характеристика ділового стилю і вимоги до мови документів. |
2 |
-
|
Особливості української і російської мовних систем і професійне спілкування. |
4 |
Модулі самостійної роботи:
1. Написання і захист рефератів на тему: «Роль функцій мови у сучасному суспільстві і проведенні адекватної мовної політики».
2. Аналіз правових документів в Україні, що регламентують основи мовної політики.
3. Змоделюйте діалог між особами, одна з яких висловлює пропозицію, інша – відмову.
Підсумкова тека
1. Змоделюйте діалог між Вами і незнайомою людиною, до якої Ви звернулися із запитаннями.
2. Запишіть етикетні словесні формули зауваження й відповіді на них.
3. Що треба розуміти під «технікою» спілкування?
4. Тематика рефератів:
- Що або хто порятує хворе суспільство?
- Тенденції розвитку української мови на сучасному етапі.
- Українська мова в світі.
- Комунікативні ознаки культури мовлення.
Список рекомендованих джерел:
1. Біленко Т. Феномен слова в християнському культі України. – Дрогобич, 1996.
2. Богдан С.К. Мовний етикет українців: традиції і сучасність. – К., 1998.
3. Ейгер Г.В. Механизмы контроля языковой правильности высказывания. – Харьков, 1990.
4. Масенко Л.Т. Українські імена та прізвища. – К., 1990.
5. Мацько Л.І. та ін. Стилістика української мови. – К., 2003.
6. Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика. – К., 2003.
7. Пономарів О.Д. Стилістика сучасної української мови. – К., 1993.
8. Режабек Е.Я. Мифомышление (когнитивный анализ). – 2003.
9. Сербенська О. Культура усного мовлення. Практикум. –Л., 2003.
10. Скрипник Л.Г., Дзятківська Н.П. Власні імена людей. – К., 1996.
11. Человеческий фактор в языке: Язык и порождение речи. –М., 1991.
Змістовий модуль 2
ТЕМА: Особливості писемної форми професійного спілкування
Практичні модулі:
№ п/п |
Тема заняття |
Кількість годин
|
-
|
Фонетика і правопис. |
2 |
-
|
Значення і функції власних назв у мові і суспільстві. |
2 |
-
|
Документація щодо особового складу. |
2 |
Модулі самостійної роботи:
1. Розпрацювання сценарію «Я хочу у вас працювати …».
2. Мовні засоби переконування.
3. Опишіть норми етикету при звертанні й уживання у зв'язку з цим суфіксів імен по-батькові та закінчень окличного відмінка.
Підсумкова тека:
1. Підготуйте та висловіть доповіді на такі теми:
- Роль і значення мови в суспільному житті.
- Функціональні стилі сучасної української літературної мови.
- Невербальні засоби спілкування.
- Ввічливість – основа етикетного спілкування.
- Займенник у сфері етикетного мовлення.
2. Змоделюйте стандартну ситуацію звернення до незнайомої особи. Розташуйте у правильній послідовності потрібні фрази у розмові.
3. Вам треба порадити своєму товаришеві почати готуватися до виступу з науковою доповіддю. Як це Ви зробите?
4. Висловіть власну думку про те, чи потрібно знати стандартні етикетні формули.
Список рекомендованих джерел:
1. Андреев В.И. Деловая риторика. – М., 1995.
2. Белова А.Д. Лингвистические аспекты аргументации. – К., 1997.
3. Біленко Т. Феномен слова в християнському культі України. – Дрогобич, 1996.
4. Корніяка О. Мистецтво ґречності. – К., 1995.
5. Крейндлин Г. Невербальная семіотика. – М., 2002.
6. Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика. – К., 2003.
7. Радевич-Винницький Етикет і культура спілкування. – Львів, 2001.
8. Скрипник Л.Г., Дзятківська Н.П. Власні імена людей. – К., 1996.
9. Суперанская А.В. Имя через века и страны. – М., 1990.
10. Шевчук С.В. Українське ділове мовлення. – К., 1997.
За кожний змістовий модуль виставляється оцінка:
А - 5
В - 4,5
С - 4
Д - 3,5
Е - 3
Fx - 2
F - 1