Форма № Н-3.04
Міністерство освіти і науки України
Херсонський державний університет
Кафедра адміністративного і господарського права
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Завідувач кафедри
доц. Казанчан А.А.
“02” вересня 2013 року
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ПП 06 “Судова бухгалтерія”
напрям підготовки 6.030401 «Правознавство»
спеціальність ______________________
факультет юридичний
2013-2014 навчальний рік
Робоча програма з курсу “Судова бухгалтерія” для студентів 4 курсу ОКР «бакалавр» юридичного факультету за напрямом підготовки 6.030401 «Правознавство»
Розробники:
Єщук Ольга Михайлівна, доцент кафедри адміністративного і господарського права юридичного факультету ХДУ, кандидат юридичних наук.
Робочу програму схвалено на засіданні кафедри адміністративного і господарського права
Протокол від “02” вересня 2013 року №1
Завідувач кафедри адміністративного і господарського права
_________________________ (доц. Казанчан А.А.)
Ó Єщук О.М., 2013 рік
1. ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Найменування показників | Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень | Характеристика навчальної дисципліни |
денна форма навчання | заочна форма навчання |
Кількість кредитів – 1 кредит | Галузь знань: 0304 Право | Нормативна дисципліна |
Напрям підготовки 6.030401 «Правознавство» |
Модулів – 1 | | Рік підготовки |
Змістових модулів – 1 | 4-й | 4-й |
| Семестр |
Загальна кількість годин – 36 год. | 7-й | 7-й |
|
Тижневих годин для денної форми навчання: аудиторних – 2 самостійної роботи студента – 3 | Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр | Лекції |
10 год. | 4 год. |
Практичні, семінарські |
8 год. | 4 год |
Лабораторні |
- | - |
Самостійна робота |
18 год. | 28 год |
Вид контролю: |
залік | залік |
| | | | |
Примітка.
Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної роботи становить:
для денної форми навчання – 1/1
для заочної форми навчання – 1/4
2. МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Мета: навчальна дисципліна передбачає вивчення основних положень законодавства, що регулює сучасну сферу судової бухгалтерії, основних теоретичних аспектів про поняття, види, значення обліку; мету й основні принципи фінансової звітності; про бухгалтерський баланс і основи його побудови; застосування положень сучасної судової бухгалтерії в майбутній юридичні роботі.
Завдання курсу:
Теоретичні – дати студентам знання про предмет, методи правового регулювання, принципи, систему і джерела судової бухгалтерії, завдання та напрями її реформування; ознайомити з правовим регулюванням, метою й основними принципами фінансової звітності; про бухгалтерський баланс і основи його побудови, про місце судової бухгалтерії в системі юридичних наук.
Практичні – сформулювати у студентів вміння орієнтуватися в чинному законодавстві, що регулює питання судової бухгалтерії,
- навчити студентів аналізувати зміст нормативних-правових актів в сфері судової бухгалтерії, застосовувати здобуті теоретичні знання у майбутній професійній діяльності юриста.
- навчити організовувати свою самостійну роботу з вивчення окремих питань, виконання індивідуальної роботи, оформлення рефератів, наукових доповідей, статей, повідомлень з ключових проблем тематики курсу.
Перелік знань та умінь студентів
По завершенню курсу студенти повинні
1) отримати знання про:
- класифікацію об'єктів бухгалтерського обліку;
- основні форми бухгалтерських документів та їх класифікацію;
- питання, які вивчаються судово-бухгалтерською експертизою;
- правила проведення ревізії;
- предмет, методи судової бухгалтерії, принципи, систему, джерела права судової бухгалтерії, історії її розвитку;
- поняття, види, значення обліку;
- мету й основні принципи фінансової звітності;
- бухгалтерський баланс і основи його побудови.
2) сформувати вміння:
- аналізувати документи бухгалтерського обліку;
- назначати документальну ревізію;
- організувати проведення інвентаризації;
- визначити найбільш доцільний етап призначення судово-бухгалтерської експертизи;
- аналізувати положення актів чинного законодавства про бухгалтерський облік;
- розглядати та вирішувати проблемні ситуації, що пов’язанні з призначенням окремих видів фінансового контролю;
- самостійно вивчати окремі питання даного курсу;
- самостійно і творчо виконувати індивідуальне завдання, завдань до семінарських та інших занять;
- організовувати самостійну роботу з науковою, навчально-методичною літературою;
- оформлювати наукових праць з цього курсу.
Міждисциплінарні зв’язки:
Курс «Судова бухгалтерія» тісно пов’язаний з такими економічними та юридичними дисциплінами як Конституційне право України, трудове право України, адміністративне право України, кримінальне право України, цивільне право України, міжнародне економічне право, правові основи зовнішньоекономічної діяльності, бухгалтерський облік та інші дисципліни.
3. ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи судової бухгалтерії
Тема 1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці
Судова бухгалтерія - це методологічна основа (розробляє методику) використання економічних, бухгалтерських пізнань у праві, тобто збагачує юридичну та експертну практику і сама розвивається за рахунок цієї практики.
Тема2. Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці
Використання бухгалтерського аналізу має важливе значення для формування України, як правової та соціальної держави. Бухгалтерський аналіз. Особливості його використання в юридичній практиці.
Тема 3. Економічний аналіз і основи його застосування
Особливості економічного аналізу. Основи застосування економічного аналізу. У судовій бухгалтерії широко застосовується метод економічного аналізу, що є ефективним засобом виявлення економічних невідповідностей, відображених у системі економічної інформації. Економічний аналіз використовують для оцінки найрізноманітніших явищ господарської діяльності, зафіксованих у таких показниках, як продуктивність праці, собівартість і якість продукції, матеріальні й фінансові ресурси підприємства тощо. Економічний аналіз дає можливість розкрити причини господарського характеру відхилень від нормальної виробничої діяльності і дати їм об’єктивну оцінку. Цей метод ґрунтується на взаємозв’язку і взаємозумовленості різноманітних економічних показників, що мають досить чіткі, добре вивчені характеристики і об’єктивно обумовлені взаємодією реальних процесів, які становлять господарську діяльність підприємства.
Тема 4. Документальний аналіз та основи його застосування
Основним методом документального аналізу є виявлення документальних невідповідностей як засобу встановлення деструктивних чинників господарської діяльності, викликаних підробками, частковими підмінами або знищенням документів, іншими подібними ознаками злочину. Документальний аналіз використовує специфіку взаємозв’язку між деструктивністю чинників господарської діяльності і порядком їхнього документального відображення. Документальний аналіз та основи його застосування. Методика судово-бухгалтерської експертизи.
Тема 5. Аналіз основних господарських операцій
Загальний порядок бухгалтерського обліку основних засобів визначається Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку «Основні засоби». До основних засобів належать матеріальні активи, що утримуються підприємством з метою їхнього використання в процесі виробництва чи постачання товарів і послуг, надання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціокультурних функцій, очікуваний термін корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він перевищує рік).
Тема 6. Взаємодія аудитора (аудиторської фірми) із слідчими органами
Аудитор зобов’язаний доповісти замовнику перевірки про всі виявлені помилки та хиби, зокрема ті, що є неумисним недотриманням фінансової звітності. Аудитор не несе відповідальності за викриття незаконних дій, проте він повинен дослідити інформацію про можливі незаконні дії, порушення або зловживання, оцінити і визначити необхідність дій.
Тема 7. Аудит як форма фінансового контролю
Розвиток ринкових відносин в України передбачає створення багатьох суб'єктів господарювання недержавної форми власності. Передумовами створення аудиторської служби в Україні стали зміни структури управління господарським комплексом, скорочення багатьох галузевих міністерств та пов'язаною з ними системи внутрівідомчого контролю, а також роздержавлення підприємств, і в цьому ракурсі аудит, як форма фінансового контролю відіграє провідну роль.
Структура навчальної дисципліни
Назви змістових модулів і тем | Кількість годин |
денна форма | Заочна форма |
усього | у тому числі | усього | у тому числі |
л | п | лаб | Інд | с.р. | л | п | лаб | інд | с.р. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи судової бухгалтерії |
Тема 1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці | 6 | 2 | 2 | - | - | 2 | 6 | 2 | 2 | - | - | 2 |
Тема 2 Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці | 6 | 2 | 2 | - | - | 2 | 6 | 2 | 2 | - | - | 2 |
Тема 3. Економічний аналіз і основи його застосування | 6 | 2 | - | - | - | 4 | 6 | - | - | - | - | 6 |
Тема 4. Документальний аналіз та основи його застосування | 3 | - | - | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 |
Тема 5. Аналіз основних господарських операцій | 3 | - | | - | - | 3 | 3 | - | - | - | - | 3 |
Тема 6. Взаємодія аудитора (аудиторської фірми) із слідчими органами | 6 | 2 | 2 | - | - | 2 | 6 | - | - | - | - | 6 |
Тема 7. Аудит, як форма фінансового контролю | 6 | 2 | 2 | - | - | 2 | 6 | - | - | - | - | 6 |
Разом за змістовим модулем 1 | 36 | 10 | 8 | - | - | 18 | 36 | 4 | 4 | - | - | 28 |
Усього годин | 36 | 10 | 8 | - | - | 18 | 36 | 4 | 4 | | | 28 |
5. ЗМІСТОВІ МОДУЛІ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
ДЕННА ФОРМА НАВЧАННЯ
4 курс 7 семестр
Модуль 1.
Змістовий модуль 1. Теоретичні основи судової бухгалтерії
Лекційний модуль:
1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці (2 години)
2. Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці (2 години).
3. Економічний аналіз і основи його застосування (2 години).
4. Взаємодія аудитора (аудиторської фірми) із слідчими органами (2 години).
5. Аудит, як форма фінансового контролю (2 години).
Семінарський модуль:
1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці (2 години)
2. Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці (2 години).
3. Взаємодія аудитора (аудиторської фірми) із слідчими органами (2 години).
4. Аудит, як форма фінансового контролю (2 години).
Модуль самостійної роботи:
1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці (2 години)
2. Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці (2 години).
3. Економічний аналіз і основи його застосування (4 години).
4. Документальний аналіз та основи його застосування (3 години).
5. Аналіз основних господарських операцій (3 години).
6. Взаємодія аудитора (аудиторської фірми) із слідчими органами (2 години).
7. Аудит, як форма фінансового контролю (2 години).
Підсумкова тека: письмовий підсумковий заліковий контроль
ЗАОЧНА ФОРМА НАВЧАННЯ
4 курс
ОСІННЯ СЕСІЯ
Лекційний модуль:
1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці (2 години)
2. Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці (2 години).
Семінарський модуль:
1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці (2 години)
2. Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці (2 години).
Модуль самостійної роботи:
1. Використання положень бухгалтерського обліку та судової бухгалтерії в юридичній практиці (2 години)
2. Бухгалтерський аналіз та основи його використання в юридичній практиці (2 години).
3. Економічний аналіз і основи його застосування (6 годин).
4. Документальний аналіз та основи його застосування (3 години).
5. Аналіз основних господарських операцій (3 години).
6. Взаємодія аудитора (аудиторської фірми) із слідчими органами (6 годин).
7. Аудит, як форма фінансового контролю (6 годин).
Підсумкова тека: письмовий підсумковий заліковий контроль
6. МЕТОДИ НАВЧАННЯ
Комплексне використання різноманітних методів організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності студентів та методів стимулювання і мотивації їх навчання, що сприяють розвитку творчих засад особистості майбутнього фахівця юриста з урахуванням індивідуальних особливостей учасників навчального процесу й спілкування.
З метою формування професійних компетенцій широко впроваджуються інноваційні методи навчання, що забезпечують комплексне оновлення традиційного педагогічного процесу. Це, наприклад, комп’ютерна підтримка навчального процесу, впровадження інтерактивних методів навчання (робота в малих групах, мозковий штурм, ситуативне моделювання, опрацювання дискусійних питань, кейс-метод тощо).
Методи організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності
Навчальна лекція. В ході лекції використовуються прийоми усного викладення інформації, підтримання уваги протягом тривалого часу, активізації мислення слухачів, прийоми забезпечення логічного запам’ятовування, переконання, аргументації, доказів, класифікації, систематизації і узагальнення.
Бесіда. Бесіда організується з допомогою ретельно продуманої системи питань, що поступово підводять студентів до засвоєння системи фактів, нового поняття або закономірності. В ході застосування методу бесіди використовуються прийоми порушення питань (основних, додаткових, навідних і ін.), обговорення відповідей і думок студентів, корегування їх відповідей, прийоми формулювання висновків з бесіди.
Практичні методи навчання. Під час використання практичних методів навчання застосовуються прийоми: постановка завдання, планування його виконання, оперативного стимулювання, регулювання і контролю, аналізу підсумків практичної роботи, виявлення причин недоліків, корегування навчання для повного досягнення мети. До практичних методів відносяться також практичні задачі.
Індуктивні і дедуктивні методи навчання. Індуктивні і дедуктивні методи навчання характеризують спроможність розкривати логіку руху змісту навчального матеріалу. Застосування індуктивних і дедуктивних методів означає вибір певної логіки розкриття змісту теми, яка вивчається: від окремого до загального і від загального до окремого.
Репродуктивні і проблемно-пошукові методи навчання
Практичні роботи репродуктивного характеру відрізняються тим, що їх застосовують за зразком раніше або щойно придбання знань. При цьому, в ході практичної роботи не здійснюють самостійного прирощування знань.
Репродуктивні вправи особливо ефективно сприяють відпрацьовуванню практичних вмінь і навиків, бо перетворення в навик вимагає неодноразових дій за зразком.
Проблемно-пошукові методи застосовуються в ході проблемного навчання, а саме, що під проблемною ситуацією треба вважати невідповідність між тим, що вивчається і вже вивченим.
При використанні проблемно-пошукових методів навчання викладач використовує такі прийоми: створює проблемну ситуацію (ставить питання, пропонує задачу, експериментальне завдання), організує колективне обговорення можливих підходів до рішення проблемної ситуації, стимулює висування гіпотез, тощо.
Студенти роблять припущення про шляхи вирішення проблемної ситуації, узагальнюють раніше набуті знання, виявляють причини явищ, пояснюють їхнє походження, вибирають найбільш раціональний варіант вирішення проблемної ситуації. Викладач обов'язково керує цим процесом на всіх етапах, а також за допомогою запитань-підказок. Наприклад, бінарні методи: пояснювально-спонукальний і частково-пошуковий, спонукальний і пошуковий.
7. МЕТОДИ КОНТРОЛЮ
Педагогічний контроль здійснюється з дотриманням вимог об’єктивності, індивідуального підходу, систематичності і системності, всебічності та професійної спрямованості контролю.
Використовуються такі методи контролю (усного, письмового), які мають сприяти підвищенню мотивації студентів-майбутніх юристів до навчально-пізнавальної діяльності. Відповідно до специфіки підготовки майбутніх юристів перевага надається усному, письмовому, практичному контролю.
Контроль навчальної роботи студентів денної форми навчання у міжсесійний період здійснюється в перебігу аудиторних занять, що проводяться відповідно до розкладу, а також шляхом перевірки результатів самостійно виконаних ними завдань (самостійної роботи), індивідуальних завдань передбачених чинною програмою.
Контроль навчальної роботи студентів може бути поточним, модульним і підсумковим.
Поточний контроль - здійснюється під час проведення семінарських і практичних занять шляхом опитування студентів і виступає засобом активізації навчального процесу та підвищення його ефективності. Він включає як традиційні методи оцінки знань студентів у відповідності до розроблених критеріїв, так і методи експрес-аналізу знань за допомогою програмованого контролю чи комп'ютерної техніки.
Модульний контроль - здійснюється після вивчення кожної теми і розділу програми, виходячи з оцінок поточного контролю, результатів виконання індивідуальних завдань з окремих тем курсу та співбесіди викладача зі студентами з вивчених тем, а також шляхом рубіжного тестування (виконання тестових завдань), експрес-аналізу знань за допомогою технічних засобів навчання.
Результати модульного контролю використовуються для забезпечення ритмічної навчальної роботи студентів, прищеплювання останнім уміння чітко організувати свою працю, своєчасного виявлення відстаючих і надання їм допомоги у вивченні програмного матеріалу, а також для організації індивідуальних занять творчого характеру з найбільш підготовленими студентами (відмінниками).
Підсумковий контроль - здійснюється за результатами вивчення курсу в формі заліку під час залікової сесії. З курсу "Судова бухгалтерія» складається залік у відповідності до навчальної програми та розроблених кафедрою на її основі залікових питань, затверджених у встановленому порядку.
Студент вважається допущеним до складання заліку, якщо він виконав всі види робіт, передбачених навчальним планом і програмою з курсу "Судова бухгалтерія". Допуск до складання заліку здійснюється деканатом юридичного факультету ХДУ шляхом оформлення залікової відомості.
Перелік питань, які виносяться на залік з курсу "Судова бухгалтерія", складається з питань, що розглядалися на семінарських заняттях, а також з питань, рекомендованих студентам для самостійного опрацювання у позааудиторний час.
Нижче наводиться зразок тестових завдань, які використовуються в якості модульного контролю знань студентів.
Зразок тесту
Тест з судової бухгалтерії
Варіант А
І рівень:
Виберіть вірне ствердження:
1. Які дані вказуються в постанові про призначення експертизи?
а) місце й дата винесення постанови;
б) посада, звання та прізвище особи, назва суду, який виніс постанову;
в) питання, поставлені експертові;
г) строк проведення експертизи;
д) все вищенаведене.
2. Укажіть основну задачу ревізії, що призначається слідчим (судом).
а) перевірка законності операції взагалі;
б) доведення протиправних дій осіб, що проходять по кримінальній справі;
в) встановлення і перевірка фактів крадіжок та інших зловживань;
г) перевірка дотримання фінансової дисципліни.
3. Чи вправі експерт-бухгалтер втручатись у вирішення питання про дійсність документів?
а) ні, оскільки це не входить в межі його компетенції;
б) так;
в) в залежності від конкретних обставин.
4. Що відноситься до об’єктів судово-бухгалтерської експертизи?
а) форми податкової звітності;
б) вся документація, що відображає фінансово-господарську діяльність суб’єкта;
в) висновок експертів різних галузей у сфері фінансово-господарської діяльності суб’єкта.
ІІ рівень:
Дайте відповідь на питання:
- На чому базується господарська діяльність кожного виробничо-комерційного підприємства?
- Метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є?
- Головне завдання бухгалтерського обліку в умовах переходу до ринкових
відносин ?
8. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ
Відмінно А 90-100 б. | Студент має глибокі, міцні і системні знання з усього теоретичного курсу, може чітко сформулювати основні дефініції, використовуючи наукову термінологію, вільно володіє понятійним апаратом, знає основну проблематику даного курсу. Має чіткі уявлення про основні положення сучасної судової бухгалтерії та чинного законодавства України в цій сфері. Вміє застосовувати здобуті теоретичні знання у процесі аналізу положень актів чинного законодавства України щодо судової бухгалтерії. Вміє застосовувати здобуті теоретичні знання у процесі аналізу та моделювання правових ситуацій. Вміє дати критичну оцінку сучасним процесам, що відбуваються в сучасній судовій бухгалтерії. Володіє здібностями до організації самостійного вивчення окремих питань курсу, самостійного і творчого виконання індивідуального завдання, завдань до семінарських та інших занять, а також самостійної роботи з науковою, навчально-методичною літературою. |
Добре В 82-89 б. | Студент має міцні, ґрунтовні знання, виконує практичну роботу без помилок, але може допустити деякі незначні понятійні неточності у формулюваннях та класифікації. Знає основні проблеми становлення та розвитку сучасної судової бухгалтерії. Володіє навчальним матеріалом, що висвітлює структуру та характеристику елементів адміністративно-правового регулювання, основні положення права та чинного законодавства України. Вміє застосовувати здобуті теоретичні знання у процесі аналізу положень актів чинного законодавства України. Вміє застосовувати здобуті теоретичні знання у процесі аналізу та моделювання правових ситуацій, припускаючи при цьому незначні неточності. Володіє здібностями до організації самостійного вивчення окремих питань курсу, самостійного і творчого виконання індивідуального завдання, завдань до семінарських та інших занять, а також самостійної роботи з науковою, навчально-методичною літературою. |
Добре С 74-81 б. | Студент знає програмний матеріал повністю, але допускає незначні помилки у процесі аналізу положень актів чинного законодавства. Він орієнтується в цілому в питаннях сучасної судової бухгалтерії. Менш активно реалізує свої здібності щодо організації самостійного вивчення окремих питань курсу, самостійного і творчого виконання індивідуального завдання, завдань до семінарських та інших занять, а також самостійної роботи з науковою, навчально-методичною літературою. |
Задовільно D 64-73 б. | Студент знає основні питання курсу, має уявлення про основні проблеми становлення та розвитку судової бухгалтерії, але допускає помилок у процесі аналізу положень актів чинного законодавства України, у процесі аналізу та моделювання правових ситуацій. В цілому його знання мають загальний, неглибокий і несистемний характер. Має деякі прогалини в теоретичному курсі та практичних вміннях. Відповіді студента часто не підкріплені посиланнями на акти чинного законодавства, практичними прикладами з життя. Замість чіткого термінологічного визначення пояснює теоретичний матеріал на побутовому рівні. Не завжди в повній мірі може організувати самостійне вивчення окремих питань курсу, самостійне і творче виконання індивідуального завдання, завдань до семінарських та інших занять, а також самостійну роботу з науковою, навчально-методичною літературою. |
Задовільно Е 60-63 б. | Студент знає основні теми курсу, має уявлення про основні проблеми судової бухгалтерії, але його знання мають загальний характер, іноді непідкріплені прикладами. Замість чіткого термінологічного визначення пояснює теоретичний матеріал на побутовому рівні. Має прогалини в теоретичному курсі та практичних вміннях. Не здатний самостійно давати характеристику та оцінку основним юридичним поняттям та категоріям, не розуміє актуальності при використанні досвіду минулого. |
Незадовільно FX 35-59 б. | Студент має фрагментарні знання з усього курсу. Не володіє термінологією, оскільки понятійний апарат не сформований. Не вміє викласти програмний матеріал. Мова невиразна, обмежена, розкриття основних процесів та понять відбувається на побутовому рівні. Практичні навички на рівні розпізнавання. |
Незадовільно F 1-34 б. | Студент повністю не знає програмного матеріалу, не працював в аудиторії з викладачем або самостійно. |
9. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Базова (основна) література:
1. Ткаченко Н.М. Бухгалтерський облік на підприємствах України. - К.: А.С.К., 2000. - 784 с.
2. Бухгалтерський фінансовий облік. Підручник / За ред. проф. Н.Ф.Бутинця. - Житомир: ЖІТІ, 2000. - 608 с.
3. Усач Б.Ф., Дячишин Я.В., Шмикова Л.М.Аудит і судово-бухгалтерська експертиза. - Львів: Каменяр, 1998. - 134 с.
4. Шарманська В.М. Бухгалтерський облік та судово-бухгалтерська експертиза. - Навч.-метод.посіб. - К.:Знання-Прес, 2006. - 254 с.
5. Жила В.Г. Ревизия и аудит. - К.: МАУП, 1998. - 96 с.
6. Білуха М. Т. Курс аудиту: Підручник,- К.: Вища школа, 1998,- 574 с.
7. Камлик M.L. Судова бухгалтерія. Підручник.-К.: Атіка, 2007. - 552 с.
8. Васюта-Беркут O.L. та ін. Теорія бухгалтерського обліку: Навч. посіб. / Васюта-Беркут О.І., Шепітко Г.Ф., Ромашевська Н.О. /За заг. ред. В.Б. Захожая. - К.: МАУП, 2001.
9. БілухаМ.Т. Теорія бухгалтерського обліку. - К., 2000.
10. Теоретичні основи бухгалтеського обліку: Підруч. для вузів/ М.С.Пушкар, Г.П.Журавель, Ю.Я.Литвин, В.Т.Мельник.-2-ге вид., перероб. і доп. - Тернопіль: Вид-во ТАНГ, 1998.
11. Бутинець Ф.Ф., Бардаш СВ., Малюга Н.М., Петренко H.L. Контроль і ревізія. Вид. - 2-е, доп. І перероб. Підручник для студентів вузів спеціальності 7.050106 "Облік і аудит". - Житомир: ЖІТІ, 2000. - 512с.
12. Отенко В1., Понікаров В.Д., Сєрікова Т.М Судова бухгалтерія для менеджерів підприємств: Навчальний посібник. - X.: ВД "ШЖЕК",2005.-560 с.
13. Глібко В.М., Бущан О.П. Судова бухгалтерія: Підручник. - К.: Юрінком Інтер, 2004. - 224 с.
14. Бандурка А.М. та ін. Основи судової бухгалтерії: Підручник. - Харків: Вид-во Національного університету внутрішніх справ, 2001. - 336 с.
15. Судебная бухгалтерия. Общая часть: Учебное пособие Л.И.Бочкова, О.Э.Новак, С.В.Савинов. - М.: Издательско-торговая корпорация "Дашков и К"; Саратов: ООО "Бизнес Волга", 2008. - 320 с.
16. Судебная бухгалтерия: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальностям (021100) "Юриспруденция", (060500) "Бухгалтерский учет, анализ и аудит" [Толкаченко A.A. и др.]; под ред. A.A. Толкаченко, В.А.Бородина. - 2-е изд., перераб. И доп. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. - 224 с.
17. Толкаченко A.A., Харабет К.В. Судебная бухгалтерия. - М.: Норма, 2005. - 288 с. - (Краткие учебные курсы юридических наук).
18. Акімов В. В., Бандурка О. М., Беляева Л. О., Лукін В. О. Судово-бухгалтерська експертиза в кримінальних справах про розкрадання грошових коштів: Методич. посібник. - X.: Вид-во. Ун-ту внутр. справ, 2000. - 80 с.
19. Бандурка А. М., Червяков И. М., Посылкина О. В. Финансово-экономический анализ.-Х.:Ун-т внутренних дел, 1999. 394 с.
20. БелухаН.Т. Судебно-бухгалтерская экспертиза. - М.: Дело, 1993. - 269 с.
21. Бутинець Ф.Ф., Бардаш СВ., Малюга Н.М., ПетренкоН. I. Контроль і ревізія. - Житомир: ЖІТІ, 2000. - 512 с.
22. Бухгалтерський облік та фінансова звітність в Україні: Навч. посібник//3а ред. С. Ф. Голова. - Дніпропетровськ: ТОВ "Баланс-клуб", 2000. - 768 с.
23. Бухгалтерський фінансовий облік. Підручник// 3а ред. Ф. Ф. Бутинця. - Житомир: ЖІТІ, 2000. - 608 с
24. Завгородний В. П. Налоги и налоговый контроль в Украине. - К.: А. С. К., 2000. - 639 с.
25. Калюга С В. Фінансово-господарський контроль у системі управління: Монографія. - К.: Ельга, Ніка-центр, 2002. - 360 с.
26. Лукін В. О., Понікаров В. Д. Методика проведення судових експертиз у виявленні та розслідуванні правопорушень, пов'язаних з ухиленням від сплати податків // Вісник Ун-ту внутр. справ. - 1998. - № 3-4. - С. 53-58.
27. Зеленецький В.С, Кротюк В.Л., Файер Д.А. Боротьба з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму (економіко-правовий аналіз): Наук.-практ. посібник. - Харків: Вид-во "Кроссроуд", 2007. - 672с.
28. Живко З.Б. Судова бухгалтерія: Навчально-методичний посібник. - К.: Атіка, 2007. - 344 с.
29. Рудницький В.С, Бруханський Р.Ф., Хомин П.Я. Судово-бухгалтерська експертиза економічних правопорушень (опорний конспект). Навчальний посібник. - К: ВД "Професіонал", 2004. - 304 с.
30. Волобуев А.Ф. Проблеми методики розслідування розкрадань майна в сфері підприємництва. - Харків: Вид-во Ун-ту внутр.справ, 2000. - 336 с.
31. Куркін М.В., Понікаров В.Д. Ревізії та перевірки за зверненнями правоохоронних органів. Навчальний посібник. Харків: Східно-регіональний центр гуманітарно-освітніх ініціатив, 2003. - 412 с.
Допоміжна література:
1. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтер-ському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88.
2. Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і докумен-тів та розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11 серпня 1994 р. № 69, із змінами і доповненнями.
3. Наказ Головного архівного управління при Кабінеті Міністрів України від 20 липня 1998 р. №41 «Про затвердження переліку типо-вих документів».
4. Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 116, із змінами та доповненнями.
5. Інструкція про призначення та проведення судових експертиз, затверджена наказом Міністерством юстиції України від 08.10.1998 р. № 53/5 (із змінами і доповненнями).
Інформаційні ресурси
1. Законодавство України. Сайт Верховної Ради України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua.
2. Сайт Президента України. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// president.gov.ua.
3. Урядовий портал. Сайт Кабінету Міністрів України. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// kmu.gov.ua.
4. Правознавець. Електронна бібліотека юридичної літератури. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// pravoznavec.com.ua.
5. Радник. Український юридичний портал. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// radnuk.info.
6. Юридичні послуги Online. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// yurist-online.com.
7. Vuzlib. Экономико-правовая библиотека. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// vuzlib.net.
8. Херсонський віртуальний університет. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// ksu.ks.ua.