Міністерство освіти і науки України
Херсонський державний університет
ЗАТВЕРДЖУЮ
Перший проректор,
_________ О.В.Мішуков
«___» _____________2006
Програма з дисципліни
«Порівняльна педагогіка в контексті Болонського процесу»
Факультет культури і мистецтв
Кафедра української художньої культури
Спеціальності:
7.010103. ПМСО. Образотворче мистецтво
7.010103. ПМСО. Хореографія
7.010103. ПМСО. Музика
Курс 5
Форма навчання – денна, заочна
Херсон 2006
Програма розроблена:
Поляковою Галиною Миколаївною, кандидатом педагогічних наук, доцентом
Схвалено навчально-методичною комісією факультету культури і мистецтв
Протокол № 1 від 20 вересня 2006 р.
Голова комісії ___________________ доцент Полякова Г.М.
Пояснювальна записка
Мета курсу. Євроінтегративна спрямованість зовнішньополітичного курсу України, розвиток наукових та виробничих зв'язків між країнами світу, активне використання досягнень світової науки в контексті української економіки потребує підготовку молодих фахівців у відповідності до освітніх стандартів Європи та світу. Такий підхід до реорганізації освітянського простору потребує ретельного ознайомлення з існуючими освітніми концепціями, зокрема тих країн, які підписали Велику хартію університетів (Болонь, 1988). Крім того, лише аналіз та порівняння інших освітніх програм з тією, що існує в України, дозволить найбільш продуктивно і свідомо реалізувати завдання реорганізації вищої освіти з тим, щоб не втрачаючи власного позитивного досвіду ефективно використати здобутки інших. Свідоме ставлення до розуміння основ освітньої політики в державі дасть змогу молодим фахівцям найбільш чітко визначитися з власним майбуттям, усвідомити перспективи практичної діяльності та побачивши проблеми Болонського процесу, ефективно використати можливості власного наукового зростання та реалізації отриманих знань на практиці, запобігти помилок, отримавши в результаті сучасну якісну освіту.
В результаті роботи над курсом студенти мають отримати уявлення про історію та сучасний стан освітньої діяльності провідних країн Європи, зрозуміти концептуальні положення та норми діяльності в контексті Болонського процесу, свідомо оцінювати рівень розвитку освітянського простору в Україні та у країнах Європи.
Курс «Порівняльна педагогіка в контексті Болонського процесу»являє собою поєднання лекційного та самостійного модулів, розраховано на 54 години (1,5 кредити), форма підсумкового контролю – залік. Лекційний курс розраховано на студентів, що навчаються на спеціальностях мистецтва за напрямком 0101. Педагогічна освіта.
Програма курсу
Назва теми |
Всього годин |
Лекц. Год. |
Сам
год |
Тема 1. Європейський простір вищої освіти – сучасний стан та проблеми розвитку |
8 |
4 |
4 |
Тема 2. .Сучасна нормативна база єдиного освітнього простору та перспективи процесу визнання кваліфікацій |
8 |
2 |
6 |
Тема 3. Історико-педагогічний аналіз розвитку вищої освіти в країнах Європи: Англія, Італія, Іспанія, Франція, Німеччини, Польщі, Росії |
20 |
6 |
14 |
Тема 4 Вища освіта сучасної України |
10 |
4 |
6 |
Тема 5. Кредитно-модульна система освіти, її сутність та особливості реалізації |
8 |
2 |
6 |
Разом |
54 |
18 |
40 |
Змістовні модулі учбового курсу
Лекційний модуль
Тема 1. Європейський простір вищої освіти – сучасний стан та проблеми розвитку
Вища освіта – як передумова розвитку співробітництва в Європі. Завдання вищих навчальних закладів на сучасному етапі розвитку суспільних відносин. Характеристика основних принципів та засобів функціонування університетів. Забезпечення єдиного освітянського простору в Європі та захист прав молоді на роботу за фахом – пріоритетний напрямок інтегративних процесів в освіті.
Тема 2. .Сучасна нормативна база єдиного освітнього простору та перспективи процесу визнання кваліфікацій
Характеристика основних документів, що складають нормативну базу: Велика хартія університетів, Сорбонська декларація, спільна декларація міністрів освіти Європи, Конвенція вищих навчальних закладів «Формування єдиного європейського простору вищої освіти» тощо. Характеристика основних матеріалів конференцій, присвячених аналізу та перспективам розвитку Болонських домовленостей. Аналіз структури навчального процесу, значення мобільності, навчально-наукової співпраці, введення єдиної системи ступенів. Забезпечення прав та свобод громадян у отриманні якісної освіти протягом всього життя
Тема 3. Історико-педагогічний аналіз розвитку вищої освіти в країнах Європи: Англія, Італія, Іспанія, Франція,
Німеччини, Польщі, Росії
Розуміння основ організації вищої освіти у країнах Європи – як передумова осмислення необхідності єдиного освітянського простору. Аналіз основних засад функціонування вищих навчальних закладів в таких країнах як Англія, Італія, Іспанія, Франція, Німеччини, Польщі, Росії. Порівняльний аналіз історичних коренів виникнення системи вищої освіти, структури, змісту та форми освітнього процесу, забезпечення прав на якісну освіту, система зарахування до навчального закладу та організація робочого часу студентів та викладачів.
Тема 4 Вища освіта сучасної України
Історична довідка про створення та розвиток вищої освіти в Україні, законодавчі засади функціонування вищих навчальних закладів, характеристика основних положень Закону «Про вищу освіту». Поняття про присвоєння та визнання кваліфікацій, відображення змісту освітнього рівня в документах про освіту, загальні вимоги щодо його оформлення та структуру і зміст. Болонський процес і перспективи законодавчого врегулювання розвитку вищої освіти в Україні. Характеристика основних положень Національної доктрини розвитку освіти та законодавчих актів, що забезпечують її виконання.
Тема 5. Кредитно-модульна система освіти, її сутність та особливості реалізації
Нормативна база щодо запровадження кредитно-модульної системи освіти у вищих навчальних закладах, характеристика сутності цієї системи та умов її існування та реалізації. Впровадження кредитно-модульної системи навчання у Херсонському державному університеті. Особливості навчального процесу в умовах кредитно-модульної системи на мистецьких спеціальностях.
Модуль самостійної роботи
- підготувати словник основних термінів;
- скласти конспекти (надати опрацьовані ксерокопії) документів, що регламентують діяльність вищих навчальних закладів в умовах Болонського процесу;
- підготувати письмові відповіді на завдання з тем курсу (відповідно за рекомендаціями лектора);
- розробити текст лекції для учнів старших класів середніх навчальних закладів про впровадження Болонської угоди в Україні для проведення позакласного профорієнтаційного заходу під час практики.
Підсумкова тека змістовного модулю
Контроль проводиться за письмовими завданнями та поданими звітами про результати самостійної роботи.
На письмову роботу виносяться завдання: знання основних термінів, розуміння концептуальних положень Болонської угоди, сутність кредитно-модульної системи освіти.
Список рекомендованої літератури
1. Болонський процес.Хрестоматія – Херсон: Видавництво ХДУ, 2005. – 276с.
2. Величко О.Г. Болонський процес – це конкретні рішення і дії// теорія і практика металургії . – Дніпропетровськ, 2004. – С.3-13.
3. Волинець Л.Л. Мистецькі дисципліни в старшій школі Західноєвропейських країн// Педагогіка і психологія.-2005.- №.-С.112-120.
4. Гребнев Л. Образование в Росии: документы и размышления // Высш.обр.в России. = 2005.- № 1.- С.15-29.
5. Гушар Ж.П. У Франції кожен громадянин обов'язково здобуває вищу освіту // Освіта України.-2003.-№62-63.- С.8.
6. Долженко О.В.Сорбонская и Болонская декларации: Информация к размышлению… // Вестник высшей школы: Alma mater, 2000. - № 6.
7. Корсак К.В. Світова вища освіта. Порівняння і визнання закордонних кваліфікацій і дипломів. / За заг. ред. проф. Г.В.Щокіна: Монографія. – К.:МАУП-МКА, 1997. – 208.
8. Кузнецов Т., Калюжна Т. Науково-предметний та соціально-педагогічний аспекти безперервної освіти в контексті Болонського процесу // Вища освіта України.-2006.- С.75-80.
9. Локшина О. Стратегія модернізації освіти молоді у Великій Британії // Педагогіка і психологія.-2005. - №.-С.112-120.
10. Старовойт С. Особливості сучасної освітньої системи у Великій Британії // Рідна школа. –2004.- №1.-С.75-76.
11. Яблонський В. Вища освіта України на рубежі тисячоліть. Проблеми глобалізації та інтренаціоналізації. – К., 1998. – 227.