|
Чабан Наталя Іванівна — завідувач кафедри української художньої культури, кандидат педагогічних наук, доцент.
Чабан Н.І. працює на кафедрі з 1998 року. Систематично удосконалює змістовний матеріал навчальних предметів сучасними науково-теоретичними та методичними розробками з художньої культури й педагогіки. Працює над створенням навчально-методичної бази викладання дисциплін культурологічного циклу, їх змістовного наповнення у відповідності до вимог підготовки вчителя сучасної школи України та специфіки підготовки майбутніх вчителів мистецьких дисциплін.
Викладає курси:
1. Історія української художньої культури,
2. Методика викладання художньої культури, етики та естетики
3. Етика. Естетика |
Постійний зв'язок із загальноосвітніми навчальними закладами реалізується шляхом взаємодії з Південноукраїнським регіональним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів, де вона завідує кафедрою виховної роботи.
Наталя Іванівна активно займається науково-дослідною та методичною роботою, є автором понад 80 публікацій з проблем морального та естетичного виховання учнівської молоді, історії художньої культури та методики її викладання, здійснює дослідження з ініціативної теми «Формування моральних цінностей особистості засобами дисциплін художньо-естетичного циклу».
Бере активну участь у роботі наукових конференцій міжнародного, всеукраїнського, регіонального та вузівського рівнів з питань здійснення професійної підготовки вчителів мистецьких дисциплін та організації навчально-виховного процесу в вузі та загальноосвітньому навчальному закладі. Впродовж семи років виконувала обов'язки заступника голови оргкомітету всеукраїнських науково-практичних конференцій з художньо-культурного напряму.
Керує студентською проблемною групою „Художня культура й освіта” та науковими дослідженнями в МАН.
Теми випускних робіт освітньої-кваліфікаційних рівнів «бакалавр», «спеціаліст», «магістр»
· Розробка та використання методичного забезпечення при вивченні розділу “Латиноамериканський культурний регіон” в 11 класі
· Козаччина як феномен культури українського народу
· Естетичне виховання десятикласників на заняттях гуртка декоративно-прикладного мистецтва
· Особливості мистецтва Єгипту часів римської імперії
· Формування моральної спрямованості учнів старших класів на заняттях драматичного гуртка
· Педагогічні засади організації шкільного клубу мистецтвознавців для старшокласників
· Аналіз художньо-культурних стилів у мистецтві Європи
· Культура скіфських племен на території Херсонщини
· Розвиток мистецтва української іконографії
· Етапи становлення й розвитку хореографічного мистецтва ансамблю „Чубарики”
· Естетика мистецтва зачіски в світовій культурі
· Дослідження впливу сімейного виховання на моральну спрямованість старшокласників
· Виховання естетичної культури десятикласників засобами декоративно-прикладного мистецтва Африки
· Моральне виховання одинадцятикласників засобами мистецтва далекосхідного культурного регіону
· Виховання естетичної культури учнів 8-9 класів засобами образотворчого мистецтва
· Виховання культури взаємовідносин одинадцятикласників на заняттях з етикету
· Формування у старшокласників почуття стилю одягу засобами художньої культури
· Організація і методика проведення факультативних занять з вивчення культури давніх цивілізацій у 10 класі
· Традиції іконографії у храмах м. Херсона
· Активізація пізнавальної діяльності восьмикласників у процесі вивчення образотворчого мистецтва України
· Методичне забезпечення гурткових занять лялькового театру для учнів 7 класів
· Обґрунтування й розробка методичного забезпечення контролю знань одинадцятикласників з розділу „північноамериканський культурний регіон
· Виховання естетичної культури десятикласників засобами декоративно-прикладного мистецтва Африки
· Національне виховання десятикласників на заняттях з декоративно-прикладного мистецтва
· Моральне виховання одинадцятикласників засобами мистецтва далекосхідного культурного регіону
· Виховання естетичної культури учнів 8-9 класів засобами образотворчого мистецтва
· Організація і методика проведення занять хореографічного гуртка у vіі- vііі класах
· Формування професійних інтересів старшокласників засобами шкільного факультативу
· Обґрунтування та розробка методичного забезпечення занять з вивчення північноамериканського хореографічного мистецтва в 11 класі
· Дослідна та постановча робота педагога–хореографа з фольклорним матеріалом України
· Активізація пізнавальної діяльності учнів при вивченні культури індії у 10 класі
Теми наукових робіт учнів-членів МАН
· Роль художньої деталі в новелістиці Михайла Коцюбинського.
· Проблема злочину й кари в п'єсі „Украдене щастя” й повісті „Основи суспільності” Івана Франка.
· Особливості поетики роману „Місто” Валер'яна Підмогильного.
· Засоби образотворення в комедії І. Карпенка-Карого „Мартин Боруля”.
· Внесок Херсонського обласного музично-драматичного театру ім. М. Куліша в культурний розвиток Півдня України
Наукові та навчально-методичні праці
1. Із досвіду вивчення індивідуальних особливостей студентів педвузів у процесі виховної роботи // Індивідуалізація навчання у вищому навчальному закладі: проблеми, здобутки, перспективи: Зб. наук. статей. — Вип.. 1. – Ч. 1. // За ред. В.П. Вишневського, В.М. Великого. – Херсон, 1996. – С. 64-67. (у співавторстві з Великим В.)
2. Структурно-стильові особливості роману „Місто” В. Підмогильного // Всеукр. наук.-теор. конф. Поетика художнього тексту: Матер. доповідей і повідомлень – Київ-Херсон, 1996. – Вип. 1. – С. 156-158
3. Пошуки шляхів формування естетичної культури вчителя // Організація естетичної освіти вчителя: Монограф. зб. / За ред. Н.І. Бутенко – Херсон, 1997. – С. 74-76
4. Використання засобів літератури у формуванні почуттів та переживань сучасних школярів // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 2. – Херсон, 1998. – С. 142-145.
5. Формування у студентів морально-вольових якостей ділової людини засобами української літератури та художньої культури // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 5. Педагогічні науки. – Херсон, 1998. – С. 75-79.
6. Оцінювання у старшокласників морально-вольових якостей ділової людини при вивченні гуманітарних дисциплін // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 6. – Херсон, 1998. – С. 109-114.
7. Формування культури взаємовідносин старшокласників засобами української драматургії // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 7. – Херсон, 1999. – С. 150-155.
8. Досвід формування у старшокласників морально-вольових якостей ділової людини в сучасній загальноосвітній школі // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 12. — Херсон, 2000. – С. 260-266.
9. Формування організованості та раціональності у студентів при вивченні творів художньої культури // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 16. – Херсон, 2000. – С. 343-348.
10. Формування морально-вольових якостей підлітків у процесі роботи хореографічного гуртка // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 17. — Херсон, 2001. – С. 299-304.
11. Художня культура Італії. Епоха Відродження // Мистецтво та освіта. – 2001. - № 1. – С. 53-59
12. Використання ділових ігор для формування у старшокласників морально-вольових якостей ділової людини // Інтелігенція і влада: Зб. наук. праць. – Одеса: Астропринт, 2002. – С. 277-284.
13. Формування у старшокласників морально-вольових якостей ділової людини на факультативних заняттях // Технології неперервної освіти: проблеми, досвід, перспективи розвитку: Зб. статей до традиційної IV Всеукр. наук.-практ. конф. – Миколаїв: Видавництво МФ НаУКМА, 2002. – С. 325-328.
14. Підготовка старшокласників до ділової діяльності у навчально-виховному процесі // Економіко-правові проблеми становлення в Україні громадянського суспільства: Зб. наук.-метод. праць – Херсон, 2002. – С. 469-476.
15. Використання художніх творів для формування у старшокласників морально-вольових якостей ділової людини // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. ХХХ. — Херсон, 2002. – С. 220-224.
16. Обґрунтування структурно-педагогічної моделі морально-ділового підходу старшокласників до життєдіяльності // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. праць. – К., 2002. – Кн. 1. – С. 126-132.
17. Обґрунтування критеріїв та показників сформованості морально-вольових якостей ділової людини у старшокласників // Шляхи реалізації особистісно орієнтованого навчання при вивченні природничо-математичних дисциплін: Матер. обл. конф. – Херсон: Айлант, 2002. – Вип. 5. – С. 417-422.
18. Використання творів М. Куліша для формування у старшокласників ідеалу ділової людини // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. 32. — У 2-х ч. Ч. 1. – Херсон, 2002. – С. 243-247.
19. Формування морально-вольових якостей ділової людини у десятикласників на заняттях драматичного гуртка // Проблеми сучасної педагогічної освіти: Зб. статей. Сер.: Педагогіка і психологія. — Вип. 4. – К.: Пед. преса, 2002. – С. 247-251
20. Характеристика поняття „ділова людина” та її якостей у сучасних дослідженнях // Таврійський вісник освіти: Наук.-метод. журнал – Херсон: Вид-во ХДУ, 2003. - № 1. – С. 43-52
21. Експериментальна програма гуртка „Світ лялькового театру” // Печатное слово: Информ.-метод. журнал изд-ва ХГУ. – 2003. - № 2/7. – 48-51.
22. Використання пізнавальних екскурсій у ході вивчення українського кіномистецтва // Вісник Житомир. пед. ун-ту: Наук. період. видання. — Житомир: Редакційно-видавничий відділ Житомир. держ. пед. ун-ту ім. І. Франка, 2004. — Вип. 15. — С. 35-39.
23. Педагогічне керівництво формуванням морально-вольових якостей ділової людини у старшокласників // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. ХХХVI.– Херсон, 2004. – С. 196-202.
24. Вплив Візантії на розвиток української іконографії // Південний архів. Філологічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. ХХІІ. — Херсон: Видавництво ХДУ, 2003. — С. 65-71.
25. Композиційна й образна система Київської Псалтирі // Південний архів. Філологічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. ХХІV. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. — С. 100-106.
26. Від джазу до рок-музики. Театралізований урок-гра „Джаз-стадіон” // Мистецтво та освіта. – 2004. - № 2 (32). – С. 44-47
27. Формування морально-вольових якостей ділової людини у старшокласників: Монографія. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. – 100 с.
28. Обґрунтування програми гуртка декоративно-прикладного мистецтва для десятикласників // Печатное слово: Информ.-метод. журнал изд-ва ХГУ. – 2004. - № 3/8. – С. 30-33.
29. Використання тренінгових форм організації занять з етики та естетики для студентів вузів // Педагогічні науки: Зб. наук. праць. — Вип. ХХХVІI. – Херсон, 2004. – С. 315-320.
30. Аналітико-синтетична діяльність студентів у ході вивчення творів художньої культури // Печатное слово: Информ.-метод. журнал изд-ва ХГУ. – 2005. - № 6/11. – С. 57-62.
31. Вивчення уявлень студентів про цінності сімейного життя // Таврійський вісник освіти: Наук.-метод. журнал – Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. - № 3. – С. 101-108
32. Реалізація морально-ділового підходу старшокласників до життєдіяльності засобами охорони праці // Таврійський вісник освіти: Наук.-метод. журнал – Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. - № 3. – С. 182-190
33. Методика використання пізнавальних ігор та завдань для самостійної роботи учнів у ході вивчення розділу „Латиноамериканський культурний регіон” в 11 класі // Таврійський вісник освіти: Наук.-метод. журнал – Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. - № 4. – С. 109-118
34. Дидактичні завдання в ході вивчення розділу „Ііндійський культурний регіон” // Печатное слово: Информ.-метод. журнал изд-ва ХГУ. – 2005. - № 1/12. – С. 30-33.
35. Аналіз професійної діяльності персонажів літературних творів // Таврійський вісник освіти: Наук.-метод. журнал – Херсон: Вид-во ХДУ, 2005. - № 2. – С. 66-72
36. Формування вмінь естетичного аналізу творів декоративно-прикладного мистецтва старшокласниками // Таврійський вісник освіти: Наук.-метод. журнал – Херсон: Вид-во ХДУ, 2005. - № 1. – С. 22-30
37. Використання професійних конкурсів у підвищенні кваліфікації вчителів фізичної культури // Актуальні проблеми юнацького спорту: Зб. наук. праць за матеріалами ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (29-30 вересня 2005 року). — Херсон: Вид-во ХДУ, 2005. — С. 195-198.
38. Організація виховної роботи в школах та позашкільних закладах // Таврійський вісник освіти: Наук.-метод. журнал – Херсон: Вид-во ХДУ, 2005. - № 3 (11). – С. 126-136.
39. Методичні рекомендації до практичних занять і самостійної роботи студентів художньо-педагогічного факультету з курсу „Методика викладання художньої культури”. — Херсон, 2001. – 36 с.
40. Методичні рекомендації до практичних занять з дисципліни “Психологія праці” для студентів денної форми навчання інженерно-педагогічного факультету спеціальності 7.010104. “Професійне навчання”. — Херсон: Вид-во ХДПУ, 2002. – 40 с. (у співавторстві з Кравченко І.)
41. Методичні рекомендації до виконання курсової роботи з курсу „Методика викладання художньої культури”. — Херсон, 2002. – 24 с.
42. Програма факультативного курсу “Ділова людина” (для учнів ІХ класів). — Херсон: Вид-во ХДПУ, 2003. – 26 с.
43. Розробки виховних заходів: Методичні рекомендації для студентів-практикантів. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2003. – 26 с.
44. Розробки уроків з художньої культури: Методичні рекомендації до проведення занять у школі. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2003. – 33 с.
45. Методичні рекомендації з педагогічної практики для студентів факультету культури і мистецтв. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. – 56 с.
46. Методичні рекомендації до позакласної роботи з учнями для студентів факультету культури і мистецтв. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. – 52 с.
47. Робочий зошит з курсу „Історія української художньої культури” для студентів І курсу факультету культури і мистецтв: Навчальний посібник. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. – 44 с.
48. Методичні рекомендації до семінарських занять з курсу „Етика й естетика” для студентів денної форми навчання факультету культури і мистецтв. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. – 32 с.
49. Методичні рекомендації з курсу „Історія українського образотворчого мистецтва” для студентів заочної форми навчання факультету культури і мистецтв. — Херсон: Вид-во ХДУ, 2004. – 40 с. (у співавторстві з Постоловою Н.)