Змістові модулі
Змістовий модуль 1. Зарубіжне сучасне музичне мистецтво
Лекційний модуль
1. Музика першої половини XX століття (огляд). Основні стильові та жанрові спектри. Творчість І.Стравінського, К. Орфа, Б.Бартока, П. Хіндеміта, Б.Бріттена (2 год).
2. Композитори «Шістки»: А. Онеггер Д.Мійо, ФПуленк (2 год).
3. Музична культура другої половини XX століття. Творчість О.Мессіана, П.Булеза, К.Штокгаузена, КЛендерецького (2 год).
4. Основні напрямки джазової та естрадної музики (2 год).
Семінарський модуль
1. Нововіденська школа та її представники: А.Шенберг, А.Берг, А.Веберн.
2. Творчість композиторів Дж. Гершвіна, Ч. Айвза, Я. Сібеліуса, І.Альбеніса, Е.Віла-Лобоса.
3. Творчість Дж.Кейджа, Ф.Гласса, С. Рейха, Я.Ксенакіса, Т.Мюрая, Ж.Грізея.
4. Основні напрямки джазової та естрадної музики.
Модуль самостійної роботи
1. Підготувати реферативні роботи з запропонованих тем.
· Поява нових філософських концепцій - О.Шпенглер, З.Фрейд, екзістенціалізм, неопозитивізм та ін. Виникнення нових художньо-естетичних мистецьких напрямків: експресіонізм (подальший розвиток), неопримітивізм, конструктивізм, урбанізм, сюрреалізм, супрематизм та ін.
· П.Хіндеміт і музичний неокласицизм. Філософсько-етичні полотна-опери “Художнік Матіс” та “Гармонії світу”.
· Нововіденська школа і музичний експресіонізм. Арнольд Шенберг - видатний представник експресіонізму в музиці, творець додекафонної техніки.
· К.Орф як реформатор музичного театру і кантатно-ораторіальних творів.
· Музика сполучених штатів Америки. Ч.Айвз та його "новації майбутнього".
· Дж.Гершвін - яскравий представник американської національної школи.
· «Естетика тиші» Дж. Кейджа.
· Музична культура зарубіжних країн другої половини ХХстоліття. Поява нових композиторських технік: серіальність, конкретна, електронна, стохастична музика, алеаторика, мінімалізм і т.п.
· Алеаторика П.Булеза.
· Електронні композиції на основі математичних формул і фізичних законів. Творчість Я.Ксенакіса.
· Нова естетика і техніка Т.Мюрая, Ж.Грізея. К. Штокхаузена.
2 . Прослухати та проаналізувати запропоновані музичні твори:
· Стравінський. Балети «Петрушка», «Весна священная» (фрагменти).
· К. Орф. Сценічна кантата «Карміна Бурана».
· . Б.Барток. "Угорські картини", "Мікрокосмос" (2-3 п'єси), "Музика для струнних, духових і челести".
· П. Хіндеміт. Симфонії «Художник Матіс", "Гармонія миру".
· Б.Бріттен. Військовий реквієм (3-4 фрагменти).
· А.Шенберг. "Місячний П'єро", "Свідок із Варшави»
· А.Берг. Опера "Воццек" (фрагменти)
· А.Веберн. Паеакалія для оркестру5 п'єс для оркестру
· А. Онеггер. "Пассіфік 231"
· Д.Мійо. "Бразильські танці" (2-3 п'єси),Ю Балет "Бик на даху" (фрагменти).
· Ф.Пуленк. Опера "Людський голос"(фрагменти).
· Дж. Гершвін. "Рапсодія в стилі блюз" .Опера "Поргі і Бесс" (фрагменти)
· Ч. Айвз. "Питання, що запилилося без відповіді".
· Я. Сібеліус. "Туонельський лебідь
· І. Альбеніс. І.Альбеніе: "Кордова", "Наварра"
· Е. Транадос "Гойєски", "Іспанські танці"
· М.де Фалья «Шість іспанських пісень для голосу і фортепіано»
· Е. Віла-Лобос. « Бразильські бахіани».
· О.Мессіан, Симфонія "Турангаліла".
· П.Булеза, "Структури", "Молоток без майстра".
· К.Штокгаузена, "Контакти","Контрапункти","Фортепіанна п'єса XI".
· К. Пендерецький"Плач за жертвами Хіросіми".
Підсумкова тека
Питання до модулю 1.
Форма перевірки - письмова роботта.
1. Виникнення нових художньо-естетичних мистецьких напрямків: експресіонізм (подальший розвиток), неопримітивізм, конструктивізм, урбанізм, сюрреалізм, супрематизм та ін..
2. Нововіденська школа і музичний експресіонізм. Творчість А Шенберга- творця додекафонної техніки («Свідок з Варшави»).
3. Альбан Берг та його експресіоністична соціально-психологічна драма «Воццек» (за драмою Г.Бюхнера).
4. Пуантилізм Антона Веберна.
5. П.Хіндеміт і музичний неокласицизм. Симфонічна творчість.
6. К.Орф як реформатор музичного театру і кантатно-ораторіальних творів.
7. Французька музична культура. «Шістка». А.Онеггер, Ф.Пуленк, Д.Мійо, Ж.Тайефер, Л.Дюрей.
8. Музика сполучених штатів Америки. Творчість Ч.Айвза, Дж.Гершвіна.
9. Поєднання джазу з європейською професійною традицією у творчості Дж.Гершвіна. Опера “Поргі і Бесс”.
10. «Естетика тиші» Дж. Кейджа.
11. Музична культура зарубіжних країн другої половини ХХстоліття. Поява нових композиторських технік: серіальність, конкретна, електронна, стохастична музика, алеаторика, мінімалізм.
12. Алеаторика П.Булеза.
13. Електронні композиції на основі математичних формул і фізичних законів Я.Ксенакіса.
14. Нова естетика і техніка Т.Мюрая, Ж.Грізея. К. Штокхаузена.
Змістовий модуль 2. Вітчизняне сучасне музичне мистецтво.
Лекційний модуль
1. Музичне мистецтво республік, які входили до складу СРСР. Творчість С.Прокоф'єва,Д.Шостаковича, А.Хачатуряна, Г.Свірідова (2 год).
2. Творчість В.Гавриліна, Р.Щедріна. Музика Прибалтики (Творчість В.Тормиса, А.Пярта, Е.Тамберга, ПДамбиса, Е.Бальсиса.) Музика Закавказзя. (Творчість Г.Канчелі, К.Караева А.Бабаджаняна) (2 год).
3. Музичний авангард.Творчість А.Шнітке, С.Губайдуліної, Е. Денісова (2 год).
4. Музичне мистецтво України періоду незалежності (2 год).
Семінарський модуль
1. Музичне мистецтво республік, які входили до складу СРСР. Творчість С.Прокоф'єва,Д.Шостаковича, А.Хачатуряна, Г.Свірідова. (2 год).
2. Творчість В.Гавриліна, Р.Щедріна. Музика Прибалтики (Творчість В.Тормиса, А.Пярта, Е.Тамберга, ПДамбиса, Е.Бальсиса.) Музика Закавказзя. (Творчість Г.Канчелі, К.Караева А.Бабаджаняна) (2 год).
3. Музичне мистецтво України радянського періоду.(2 год).
4. Музичне мистецтво України періоду незалежності (2 год)..
Модуль самостійної роботи
1.Підготувати реферативні роботи з запропонованих тем.
· «Варваризми», урбанізм, динаміка руху, символістські та неокласицистські прояви музики С. Прокоф’єва.
· Значення Д.Шостаковича у розвитку оперної, симфонічної, балетної, камерно-інструментальної та вокальної музики.
· Творче обличчя А.Хачатуряна. Національні витоки музичної мови, відбиття традицій класичного європейського мистецтва.
· Основні відомості про творчість Г.Свірідова Ведуча роль вокальної музики, опора на епіко-лірйчні традиції російської музичної класики.
· Творча постать В.Гавриліна, Інтерес до вокальних жанрів.
· Сфери творчості Р.Щедріна, ведучі жанри, оркестрова майстерність композитора.
· Музика Прибалтики. Творчість композиторів- тпредставників країн Балтії – В.Тормиса, А.Пярта, Е.Тамберга, ПДамбиса, Е.Бальсиса.
· Розвиток професійного музичного мистецтва в країнах Закавказзя. Творчість композиторів Г.Канчелі, К.Караева А.Бабаджаняна.
· Музичний авангард крізь призму історичних умов мистецтва у г республіках колишнього СРСР. Творчі пошуки А.Шнітке, С.Губайдуліної, Е. Денісова.
· Творчій портрет С. Людкевича.
· Інструментальна спрямованність творчості М. Колесси.
· Значення Л. Ревуцького у розвитку української сімфонічної музики.
· Б. Лятошинський як основоположник традиції українського авангарду.
· Балет «Лілея» К. Данькевича.
· Значення пісенного жанру у музичному мистецтві України 40-50х.рр. Творчість композиторів П. Майбороди, А.Кос-Анатольского, О.Білаша,
І Шамо, М. Дремлюга та ін..
· Нове покоління митців в українській музиці 60–80х рр. Творчі постаті
В. Бібіка, О. Білаша, Л. Грабовського.
· Двяльність композиторів В. Губаренко, Л. Дичко, Ю. Іщенко, І. Карабиця.
· Творчі портрети М. Скорика, В. Сильвестрова, Є. Станковича, Л. Годзяцького, О.Киви.
· Роки Незалежності. Діяльність композиторвів Г.Гаврилець, В. Шумейко, В. Камінського, О.Красотова.
· Творчі портрети представників молодшої генерації композиторів України – Віктора Камінського, Кармели Цепколенко Олександра Козаренко, Сергія Пілютикова, Володимира. Рунчака, Богдани Фроляк, Алли Загайкевич, та ін.
2 . Прослухати та проаналізувати запропоновані музичні твори:
· С. Прокоф’єв Балет "Ромео і Джульєіта"(фрагменти).
· С. Прокоф’єв Симфонія №7(фрагменти)..
· Д.Шостакович Симфонія№ 7 (фрагменти).
· Д.Шостакович Уривки з опери "Катерина Ізмайлова".
· А.Хачатурян Концерт для скрипки з оркестром Фрагменти балету "Спартак».
· Г.Свірідов "Поема пам'яті Сергія Єсеніна".
· Р.Щедрін «Кармен-сюїта».
· Г.Канчелі. Симфонія №№ 4, 5 (на вибір)
· К.Караєв. Симфонія №3.
· А.Бабаджанян. Фортепіанне тріо.
· С.Губайдуліна «Страсти по Иоанну» (фрагменти).
· Е. Денісов" опера «Піна днів", "Реквієм"(фрагменти).
· С. Людкевича кантата-симфонія «Кавказ», (фрагменти).
· Л. Ревуцький. Друга симфонія (фрагменти).
· Б. Лятошинський–цикл «Відображення»,.
· Б. Лятошинський симфонія №3 (фрагменти).
· К. Данькевич балет «Лілея» (фрагменти).
· Пісні П. Майбороди, А.Кос-Анатольского, І. Шамо, О.Білаша та інших композиторів0- пісенників 50-х – 60-х років XX століття ( за вибором).
· М. Колесса Симфонія №2 (фрагменти).
· Л. Грабовський.5 характерних п'єс.
· Ю.Іщенко. Соната №3.
· М.Скорик «Мелодія» з «Карпатської сюїти».
· І. Карабиць 6 прелюдій для струнних.
· О. Кива. Камерна симфонія на вірші Т. Шевченка.
· Є.Станкович Камерна симфонія№5(фрагменти).
· Л. Дичко «Чотири пори року» Ч. 1 « Весна».
· В. Сильвестров. Симфонія №2 (фрагменти).