- методичні:
- навички ансамблевого співу;
- завдання вокально – хорової технології;
- виховання критеріїв, звучання кожної партії і хору в цілому;
- виховання інтонаційного і вокального слуху;
- пізнавальні:
- навички інтонаційного звучання хору в технологічному і художньому аспектах;
- розвиток художнього мислення, оволодіння комплексом виражальних засобів в процесі інтерпретації творів;
Перелік знань і умінь студентів
- засвоєння основи художньо – постановочної роботи в хорі;
- отримати досвід концертно – виконавської практики, побудови концертних програм;
- набуття навичок організаційно – методичної роботи в хорі;
- набуття практичних навичок роботи з хором.
- практично засвоїти навички розспівування та підбору вокально-хорових вправ;
- практично оволодіти навичками досягнення основних елементів хорової звучності: стрій та ансамбль;
- вміти організовувати та керувати учбовим процесом у хоровому класі.
Міждисциплінарні зв’язки.
В курсі «Хоровий клас та практикум керування хором» комплексно застосовуються і закріплюються набуті знання , уміння та навички з майже усіх предметів музичного циклу : хорознавство, диригування, теорія та історія музики, сольфеджіо, постановка голосу, методика музичного виховання, музичний інструмент. Тому саме курс «Хоровий клас та практикум керування хором» визначає загальний рівень музично-теоретичної і вокально-хорової підготовки випускників і вимагає найтіснішого зв’язку між музичними дисциплінами, завдяки чому досягається єдність у формуванні високих професійних якостей спеціаліста.
Тематичний виклад змісту програми курсу.
В програмі предмету “Хоровий клас” передбачено формування і розвиток навичок хорового співу на матеріалі хорового репертуару.
Практичне заняття з курсу «Хоровий клас та практикум керування хором» - це комплексне заняття, в якому всі поняття й елементи вокально-хорових навичок пов’язані одне з одним й використовуються в усіх видах практичної роботи: у розспівуванні, роботі над вокальними вправами та хоровими творами на кожному занятті.
Програма передбачає вивчення основних питань предмету “Хоровий клас та практикум керування хором”:
1. Постава хориста, засвоєння елементів академічної манери співу. Дихання, атака звуку,інтонація.
Правила постави хориста. Робота над диханням в хорі. Формування елементарних навичок ансамблевого хорового співу, артикуляція голосних звуків. Практичне засвоєння поняття атака звуку (тверда, м’яка, придихальна), поняття про унісон. Відпрацювання навичок хорового співу на матеріалі вправ та хорового репертуару. Робота над літературним текстом хорового твору.
2. Інтонування, горизонтальний стрій.
Поняття – хоровий стрій. Правила інтонування. Інтонування звукоряду, тетрахордів. Робота над горизонтальним (мелодичним) строєм в хорових партіях. Вдосконалення навиків: вокальне дихання, звукоутворення, формування голосних, атака звуку та інших на матеріалі вправ та хорових творів.
3. Опанування штрихів.
Штрихи legato, non legato, staccato, оволодіння різними видами звуковедення.
4. Вдосконалення вокально-хорової техніки.
Напрацювання якості звукоутворення та вокально-хорової звучності. Особливості дикції, артикуляції. Розвиток уміння виразно співати хорову партію сольфеджіо та словами ,з тактуванням з репертуару хору.
5. Вдосконалення елементів хорової звучності.
Продовження роботи над диханням в хорі , зокрема, «ланцюговим». Опорою звуку. Робота над культурою звукоутворення в хорі : а). над тембром хорової партії та хору;
б).манерою співу (округлення та прикриття звуку);
в). дикційна свобода та чіткість;
г). засоби звуковедення.
6. Висота співацької позиції.
Поняття про резонатори. Спів закритим ротом та висока співацька позиція. Згладжування регістрових переходів.
7. Вокальна техніка – напрацювання якості звуку, строю, артикуляції, дикції.
Удосконалення вокально-хорової техніки. Робота над строєм, артикуляцією, дикцією на матеріалі хорових творів учбового репертуару.
8. Вертикальний стрій.
Спів гармонічних вправ . Відпрацювання навичок чистого інтонування акордів (по К. Пігрову). Робота над вертикальним строєм (гармонічним) в хорових творах. Слухання та аналіз звучання відомих хорових колективів.
9. Філірування звуку, техніка розвитку динаміки звучання голосу.
Розвиток динамічних можливостей звучання хору. Техніка філірування звуку в хорі. Відпрацювання динаміки в хорових творах, які входять до репертуару хорового класу.
10. Освоєння закономірностей темпо-метроритмічного руху в процесі виконання твору.
Основні музичні темпи. Метро-ритм – як засіб музичної виразності. Засвоєння складних ритмів, використання сольмізації. Відпрацювання ритму мелодії в партіях репертуару хорового класу.
11. Унісонний ансамбль – ансамбль частковий, та загально хоровий.
Досягнення унісонного ансамблю хорових партій (вокальний, ритмів, динамічний, природний, штучний) на прикладах хорових творів із репертуару хорового класу. Досягнення загальнохорового ансамблю (узгодженість всіх партій хору між собою).
12. Ансамбль – його види. Ансамбль гармонічний, поліфонічний, природний, штучний.
Робота над гармонічним ансамблем в хорових творах та залежність від: а). складу хору; б). фактури; в). теситури; г). динаміки та інш. Робота над ансамблем в поліфонічних творах. Опанування поняття про природний і штучний ансамбль хору.
13. Розвиток вокально-технічних можливостей у хоровому виконавстві.
Робота над рухливістю голосу та розширенням його діапазону. Значення та роль хорового диригента. Ансамбль художній і види художнього ансамблю. Роль теситурних умов у формуванні хорової звучності.
14. Засоби художньої виразності у хоровому виконавстві. Методика підготовки диригента до занять з хором.
Робота над засобами художньої виразності. Підготовка диригента до роботи з хором.
15. Критерії виконання хорової партії. Вокальна робота диригента в хорі.
Використання у співі всіх вокально-хорових навичок та елементів художньої виразності. Розспівування хорового колективу як важливий етап роботи хормейстера над вокально-хоровими навичками.
16. Поглиблення навичок системного аналізу хорового звучання. Завершальний художній період роботи над хоровим твором. Вплив фразування, логічних аспектів, динамічного розвитку на виявлення внутрішнього змісту твору.
17. Якість відтворення елементів хорової звучності в практичній роботі з хором.
Відпрацювання всіх засобів художньої виразності та вдосконалення виконавської майстерності хору під час концертного виступу (державного іспиту).