Методичні рекомендації та плани семінарських занять з "Історії української художньої культури"
Левченко М.Г.
Выслал: Чабан Наталья (27 сентября 2006г.)
Аннотация

Методичні рекомендації та плани семінарських занять з "Історії української художньої культури" для студентів денної, заочної та ектернатної форми навчання, спеціальностей 7.010103 "ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: художня культура", 7.010103 "ПМСО. Образотворче мистецтво. Спеціалізація: художня культура, художнє редагування освітніх видань", 7.010103 "ПМСО. Музика. Спеціалізація: художня культура, редагування музично-освітніх програм", 7.040101 "Психологія. Спеціалізація: практична психологія, художня культура, режисура шкільних театрів"

.

Методичні рекомендації та плани семінарських занять з "Історії української художньої культури"

Міністерство освіти і науки України

Херсонський державний педагогічний університет

Кафедра теорії та історії української культури

 

Левченко М.Г.

Методичні рекомендації та плани семінарських занять з "Історії української художньої культури"

для студентів денної, заочної та ектернатної форми навчання, спеціальностей

7.010103 "ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: художня культура", 7.010103

"ПМСО. Образотворче мистецтво. Спеціалізація: художня культура, художнє

редагування освітніх видань", 7.010103 "ПМСО. Музика. Спеціалізація: художня

культура, редагування музично-освітніх програм",

7.040101 "Психологія. Спеціалізація: практична психологія, художня культура,

режисура шкільних театрів"

Частина 1

Херсон - 2002

Методичні рекомендації та плани семінарських занять з "Історії української художньої культури" обговорено на засіданні кафедри теорії та історії української культури (Протокол № 6 від 21.01.2002).

Схвалено науково-методичною радою університету (Протокол № 3 від 13.03.2002 р.)

Рекомендовано до видання Вченою радою Херсонського державного педагогічного університету (Протокол № 7 від 1.04.2002 р.).

Укладач:               Левченко М. Г. - кандидат педагогічних наук, доцент,

завідувач кафедри теорії та історії української культури, декан художньо-педагогічного факультету

Рецензенти:          Рудницька О.П. - доктор педагогічних наук, професор

Лебідь Т.І. - заслужений вчитель України, заступник директора Академічного ліцею при ХДПУ

Левченко М. Г.

Методичні рекомендації та плани семінарських занять з "Історії української художньої культури". Херсон: Видавництво ХДПУ, 2002. -12 с.

Для студентів денної, заочної та ектернатної форми навчання, спеціальностей 7.010103 "ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: художня культура", 7.010103 "ПМСО. Образотворче мистецтво. Спеціалізація: художня культура, художнє редагування освітніх видань", 7.010103 "ПМСО. Музика. Спеціалізація: художня культура, редагування музично-освітніх програм", 7.040101 "Психологія. Спеціалізація: практична психологія, художня культура, режисура шкільних театрів"

© Левченко М. Г., 2002 © ХДПУ, 2002

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЛЕКЦІЙ З КУРСУ "ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ"

для студентів II курсу спеціальностей "ПМСО. Образотворче мистецтво. Спеціалізація: художня культура, редагування освітніх видань", "ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: художня культура", ПМСО. Музика. Спеціалізація: художня культура, редагування музичних програм", "Психологія. Спеціалізація: практична психологія, художня культура, режисура шкільних театрів"

ТЕМА

Кількість годин

1.

Культурний процес України в XIX ст.

8

2.

Культура в умовах відродження нації в українській естетичній традиції кінця XIX - початку XX ст.

4

3.

Відродження української культури в  період національно-демократичної революції (1917-1920 рр.)

4

4.

Культура України в період становлення Радянської влади

4

5.

Українська культура у 30-ті роки

2

6.

Українська культура в роки війни

2

7.

Культура повоєнного часу

2

8.

Культура України в умовах кризи Радянської системи

4

9.

Культура в часи перебудови та становлення незалежності України

2

10.

Художня культура української діаспори

2

11.

Особливості розвитку художньої культури Півдня України

2

 

Всього

36

Семінарське заняття №1

ТЕМА: Українське національно-культурне відродження План

1.  Формування української національної свідомості.

2.  Тенденції розвитку української літератури XIX ст.

3.  Образотворче   мистецтво   І   половини   XIX   ст.   Становлення   української професійної художньої школи.

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.  Традиції І. Котляревського в творчості Г. Квітки-Основ'яненко.

2.  Творчість С. Гулака-Артемовського.

СЛОВНИКОВА РОБОТА Романс, романтизм, літопис, літургія, літографія

ЛІТЕРАТУРА

1.  Історія українського мистецтва: У 6 т. - К., 1969.

2.  Українське мистецтво у полікультурному просторі. - К., 2000.

Методичні рекомендації

Початок активізації культурного процесу України початку XIX ст. Боротьба кращих представників українського народу за утвердження національного та народного в літературному та мистецькому процесах.

Стан освіти. Відкриття в 1805 р. Харківського університету, у 1834 р. Київського університету Св. Володимира.

Становлення у першій половині XIX ст. нової літератури. Створення нових періодичних видань. Утворення наукових студій, формування громадських товариств, діяльність Кирило-Мефодіївського товариства. Об'єднання нового покоління українців в гуртки, братства і громади, які пропагували українську ідею і несли її в маси через "Просвіту".

Розглядаючи питання про тенденції розвитку української літератури XIX ст. треба звернути увагу на те, що література цього періоду розвивалась у скрутних умовах протиборства різних суспільно-політичних та художніх тенденцій.

Перший твір нової української літератури "Енеїда" І. Котляревського, в якому поєднані традиції народної та літературної творчості. Збірки народних українських пісень М. Максимовича, В. Залеського, І. Срезневського. Поєднання елементів класицизму та сентименталізму, романтизму та просвітницького реалізму в творчості Г. Гулака-Артемовського, Г. Квітки-Основ'яненко, Є. Гребінки.

У 20-ті роки романтизм (Л. Боровиковський, М. Костомаров, В. Забіла та ін.) приніс в українську літературу жанри балади, романсу, історичної поеми, драми, трагедії.

Вплив творчості Т. Шевченка на розвиток української літератури.

Демократичний напрямок в українській літературі представляла ціла плеяда талановитих митців: М. Вовчок, байкар Л. Глібов, П. Грабовський, А. Свидницький

та його першій реалістичний соціально-побутовий роман "Люборацькі", П. Куліш, Б. Грінченко, О. Кониський.

Соціально-побутові повісті І. Нечуя-Левицького, творчість О. Кобилянської та П. Мирного. Демократичні позиції М. Коцюбинського, Л. України. Психологічна проза І. Франка.

Київська художня школа започаткувалася при лаврських іконописних майстернях. З XVIII ст. у Лаврі постійно працює художня школа.

Створення Товариств заохочення красних мистецтв. 1889 р. започатковане у Одесі художнє училище. Відкриття на базі Київської рисувальної школи М. Мурашко у 1901 р. художнього училища. Приватна школа М. Раєвської-Іванової у Харкові. Миргородська художньо-промислова школа ім. М. Гоголя.

У І п. XIX ст. розвивається станковий живопис, передусім жанри портретний, історико-батальний, пейзажний, побутовий. Поширюється автопортрет, зростає інтерес до камерного портрету, мініатюри. Видатний представник українського реалістичного портретного живопису був В. Тропінін.

Семінарське заняття №2

ТЕМА: Культурні процеси XIX ст.

План

1.  "Театр корифеїв".

2.  "Просвіта" та її роль у культурному процесі.

3.  Розвиток музичного мистецтва.

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.  Витоки українського професійного театру.

2.  Кріпацький театр.

3.  Творчі здобутки М. Щепкіна, К. Соленика.

СЛОВНИКОВА РОБОТА Фреска, раритет, патристика, катарсис, вертеп

ЛІТЕРАТУРА

1.  Говдя П. Українське мистецтво II пол. XIX ст. -1 пол. XX ст.-К., 1964.

2.  Затянацький Я.П. Українське мистецтво І половини XIX -1 половини XX ст. -К., 1964.

3.  Нариси з історії українського мистецтва. - К., 1980-1984.

4.  Степовик Д.В. Українське мистецтво І половини XIX ст. - К., 1962.

Методичні рекомендації

У XIX ст. відбувається подальший розвиток української культури. Спостерігається тенденція до поділу її на два ^великі блоки - буржуазного та національно-демократичного напрямків.

Засновник українського професійного театру І. Котляревський. 1810 рік-створення разом з М. Щепкіним театральної трупи. Діяльність вільних мандрівних труп. 1882 рік - створення трупи М. Кропивницького. Репертуарний план театрів.

Заснування 8 грудня 1868 р. у Львові громадянського товариства "Просвіта". Перший його голова А. Вахнянин. Головне завдання товариства - поширення освіти серед народу та сприяння формуванню національної свідомості. Видання книг для народу, театр постановки, створення народних хорів. Участь у роботі "Просвіт" М. Шашкевича, Ю. Федьковича, І. Франка, Лесі Українки, М. Коцюбинського.

Говорячи про розвиток музичного життя України XIX ст. треба звернути увагу на такі аспекти: нові жанри (опера, камерно-інструментальна музика). Вплив на музичне життя Харківського, Київського, Львівського університетів. Відкриття театрів у Львові, Києві, Одесі. Робота композиторів І. Витковського, І. Лозинського, Г. Рачинського.

Вивчення народної творчості. Розвиток наукової фольклористики.

Формування української національної музичної школи у професійній музиці.

Композиторські праці С. Гулака-Артемовського, П. Ніщинський, П. Сокальський, М. Аркас, М. Вербицького, А. Вахнянин та ін. Розвиток хорового мистецтва (М. Леонтович, Л. Ревуцький, Б. Лятошинський). Хорові товариства "Торбан", "Баян". Філармонічне товариство - 1842 р. в Одесі. Оперні театри в Одесі з 1811 р., з 1867 р. у Києві, з 1874 р. -у Харкові. Кобзарське мистецтво.

Семінарське заняття № з

ТЕМА: Роль творчості Т.Г. Шевченка у становленні української культури

План.

1.  Творчість Т. Шевченка - новий етап у розвитку української культури.

2.  Т. Шевченко - поет, художник.

3.  Педагогічна діяльність Т.Г. Шевченка.

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.    Чому ми вважаємо Т. Шевченка засновником сучасної культури українського народу?

2.    Т. Шевченко - графік.

3.    Букварь Южно-русский.

СЛОВНИКОВА РОБОТА Живопис монументальний, декоративний, станковий; жанри живопису, сепія

ЛІТЕРАТУРА

1.  Затенацький Я.П., Катрушенко І.К. Станковий живопис І пол. XIX ст.// Історія українського мистецтва: у 6 т. - К., 1969, Т.4., К.1.

2.  Тарахан-Береза 3. Шевченко - художник. - К., 1985.

Методичні рекомендації

Творчість Т. Шевченка відкрила новий етап у розвитку української культури.

Поетична творчість Т.Г. Шевченка. Близькість поезії Шевченка до фольклору.

Тарас Шевченко - художник. Робота у Археологічній комісії. Навчання у Петербурзькій Академії мистецтв. Участь у Кирило-Мифодіївському товаристві. "Буквар Южно-Руский" та його значення у становленні педагогічних шкіл.

Рлзв'яжи кросворд

4

Кросворд 1

ш.

10

11

По вертикалі:

1. Рідна сестра Т.Г.Шевченко; 2. Мачуха Т.Шевченка; 3. "Володар" сім'ї Шевченко; 4. Місто в якому після Великої Жовтневої революції збирають та вивчають живопис Шевченка Т.; 5. Малюнок Шевченка "Киргизка..."; 6. Збірка творів Т. Шевченко; 7. Художник гравюри яко^о копіював Т.Г. Шевченко; 8. Місце в якому народився письменник; 9. Річ, якою спочатку малював Тарас Шевченко; 10. Найкраща, за словами І. Франка, поема Т.Г. Шевченко; 11. Антимонархічна поема Шевченко.

По горизонталі:

1. Малюнок, на якому Шевченко зображує себе і своїх друзів; 2. Географ, який забрав Т. Шевченко в експедицію; 3. Річ, написана А.І. Герценом, на смерть Т.Г. Шевченко; 4. Остання гравюра над якою працював майстер; 5. Художник, картина якого за для письменника була віддана на лотерею; 6. Перше "кохання" Тараса; 7. Місце на якому помер письменник; 8. Одна з гравюр Т.Шевченко, опублікована в першому випуску альбому "Живописна Україна"; 9. Матеріал, з якого Шевченко ліпив фігури козаків; 10. Місто, яке вразило письменника своїм брудом та сумом; 11. Викладач Віленського університету, у якого Т.Г. Шевченко вчився малювати.

1

 

 

 

 

1 1

5

 

 

1   1   1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

 

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

1  1

 

 

1   1   1

 

Кросворд 2

12

16

17

15

20

 

Семінарське заняття № 4

ТЕМА: Українська суспільна думка в Україні XIX ст. План

1.  Розвиток науки в Україні.

2.  Становлення філософської школи України.

3.  Клубні заклади та бібліотеки в Україні. Музейна справа.

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.  Стан становлення вищих та спеціальних навчальних закладів.

2.  Творчість М. Драгоманова, М. Костомарова.

3.  Видатний мовознавець О. Потебня.

СЛОВНИКОВА РОБОТА

Какофонія, Кант, кубізм, лібрето, лірика

ЛІТЕРАТУРА

1.  Нариси з історії українського мистецтва. - К., 1980-1984.

2.  Семчишин М. Тисяча років української культури. — Львів, 1993.

3.  Забужко О.С. Філософія української ідеї: франківський період. - К., 1993.

Методичні рекомендації

Розглядаючи питання розвитку бібліотечної справи та клубних закладів треба звернути увагу на наступні питання: створення народних клубів кінець XIX ст. початок XX ст., діяльність "Українського клубу". Перші бібліотеки в Україні, приватні книжного зібрання; перші публічні бібліотеки; публічна бібліотека в м. Херсоні. Створення бібліотек при просвітницьких товариствах.

Приватні зібрання художніх творів (Я. Собеського, К. Розумовського тощо). Відкриття у 1890 р. Херсонського музею старовини. Створення історичних промислових, міських музеїв.

Розвиток науки і наукові товариства. Роль університетів в розвитку вітчизняної науки. М. Бекетов та розвиток хімічної науки. К. Феофілактов та Київська школа геології. Основоположник палеоботаніки І. Шмальгаузен. Відкриття бактеріологічної станції І. Мечніковим. Основоположник гістофізіології Н. Хржонщевський.

Розвиток історичної науки. Дослідження літератури і фольклору. Формування філософської думки.

Семінарське заняття № 5                    

ТЕМА: Художня культура II половини XIX ст. План

1.  Література.

2.  Образотворче мистецтво, розвиток спеціальних навчальних закладів.

3.  Музика II половини XIX ст.

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.     Творчість українських письменників П. Куліша, Ю. Федьковича, М. Вовчка, П. Мирного,       І. Нечуя-Левицького,       І. Франка,       М. Коцюбинського, М. Старицького.

2.     Товариство пересувних художніх виставок.

3.     Розвиток історичного, пейзажного жанрів.     *

4.     Творчість М. Лисенка, І. Сокальського, М. Вербицького.

ЛІТЕРАТУРА

1.  Історія української культури / за ред. І. Крип'якевича. - К, 1994.

2.  Лобановський В.Е., Говдя П.І. Українське мистецтво II пол. XIX ст.

Методичні рекомендації

Творчість Т. Шевченка.

Демократичний напрямок в українській літературі. Діяльність М. Вовчок. Український байкар Л. Глібов. Автор першого реалістичного соціально-побутового роману "Люборацькі" - А. Свидницький. Творчі здобутки П. Грабовського, С. Руданського, М. Чайки, П. Чубинського. Внесок в розвиток української літератури П. Куліша, Б. Грінченка, М. Щоголіва, В. Самійленко, О. Кониського, В. Кулика, І. Нечуя-Левицького, О. Кобилянської та ін. Психологічна проза І. Франка.

Активізація діяльності музичних гуртків і товариств, хоровий рух. Оперні співаки І. Алчевський, Є. Гушалевич, С. Крушельницькій, О.Мишута, М. Менцінський. Музично-драматична школа ім. М. Лисенка. Творчі здобутки українських композиторів М. Вербицького, С. Воробкевича, П. Ніщинського.

Реалістичні тенденції в українському образотворчому мистецтві II половини XIX ст. І. Репін і українське мистецтво. М.Я. Сошенко - портретист. Продовження       реалістичних       традицій       в      творчості       К. Трутовського, Л. Жемжужниковаа, М. Микешина, М. Позена та ін. Пейзажист С. Васильківський. Створення "Общества любителей изящньїх искусств".

Семінарське заняття № 6

ТЕМА: Художня культура II половини XIX ст.

План

1.  Театральне мистецтво.

2.  Архітектура, скульптура.   '

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.  Драматична   спадщина  М. Кропивницького,   М. Старицького,   І.Карпенко-Карого.

2.  Театр корифеїв.

3.  Видатні пам'ятники архітектури XIX ст.

ЛІТЕРАТУРА

1.  Історія української культури / за ред. І. Крип'якевича. - К., 1994.

2.  Лобановський В.Б., Говдя П.І. Українське мистецтво II пол. XIX ст.. -Іпол.ХХст.-К., 1989.

Методичні рекомендації

І. Котляревський - засновник українського професійного театру. 1882 р. -сформовано трупу М. Кропивницького. Заснування нової організаційної системи -товариства на паях. Творча діяльність М. Заньковецької, М. Садовського, М. Карпенка, Л. Квітки та ін. Утвердження реалістичних традицій в театральному мистецтві. Драматургічна спадщина М. Кропивницького, М. Старицького, І. Нечуя-Левицького. Новаторський характер української драматургії II половини XIX ст. Діяльність українського професійного театру "Руська бесіда" у Львові. Елементи

народності, національної своєрідності, змістовності, високої художньої довершеності українського театру II половини XIX ст.

Реалізм в українській скульптурі. Творчість Л. Позена, П, Забіла, Б. Едуарса, М. Микешина.

Напрямок еклектизму в українській архітектурі. Творчі здобутки архітекторів О. Шілле, О. Беретті, О. Захаровича, Ю. Гохбергера.

Семінарське заняття № 7

ТЕМА: На зламі століть

План.

1.      Відродження нації в українській естетичній традиції кінець XIX -початок XX ст.

2.      Гуманізм українського неоромантизму.

3.      Український авангард 1900-1910 рр.

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.    У чому виявилась національна своєрідність української культури зазначеного періоду?

2.    Охарактеризуйте основні стилі та напрямки літератури та мистецтва на початку XX ст.

3.    Основні екзистенційні проблеми у художній традиції початку XX ст.

СЛОВНИКОВА РОБОТА Вираження екзистенціоналізму, експресіоналізму, неоромантизму, модерн

ЛІТЕРАТУРА

1.  Касьянов Г. Українська інтелігенція на рубежі ХІХ-ХХ ст. - К., 1993.

2.  Павличко С. Дискус модернізму в українській літературі. - К., 1997.

3.  Курбас Л. Березіль: Із творчої спадщини. - К., 1988.

Методичні рекомендації

Кінець 19 початок 20 ст. відзначається активізацією революційного процесу. В Україну широким потоком входили передові ідеї наукової і філософської думки. Діяльність прихильників "чистого" мистецтва і ідейно-революційного спрямування.

Діяльність Харківського та Київського Товариства письменності. Створення з 1905 р. мереж "Просвіт", "Українських клубів". Наукове товариство ім. Т. Шевченка. Тенденції до національного самовизначення в дослідженнях з фольклористики й етнографії. Поширення ідеї національного відродження.

Еволюція української культури цього перірду. Формування неоромантичної гуманістичної концепції у творчості О. Кобилянської, М. Лисенка, Л. Степового, В. Сокальського, І. Франка та ін.

Неоромантичні концепції і традиції театру корифеїв.

Український авангард 1900-1910-х рр. Новаторські ідеї, прийоми, програма творчого пошуку молодих українських митців.

Діяльність "Молодої Музи" (1906р.). Творчість М. Вороного, А. Кримського, X. Алчевського, О. Кандиби.

9

Авангардні пошуки В. Кандинського, К. Малевича, М. Синякової, М. Бойчука, В. Єрмілова.

Ідеї національного й соціального відродження на засадах культуротворення.

Семінарське заняття № 8

ТЕМА: Художня культура України /1917-1920 рр./ План

1.  Стан освіти і науки.

2.  Літературні процеси в революційний період.

3.  Театр та музичне мистецтво.

ПИТАННЯ ДО САМОКОНТРОЛЮ

1.  Статут Української академії наук.

2.  Діяльність Пролеткульту.

СЛОВНИКОВА РОБОТА Жанр, "залізний вік", ікона, іконостас, імпресіонізм

ЛІТЕРАТУРА

1.  Злотоверхий І.Л. Становлення української радянської культури /1917-1920 рр./.-К., 1961.

2.  Виноградова З.Т. Українське радянське мистецтво 1918-1920 рр. - К., 1984.

Методичні рекомендації

Революційні події в Росії, їх вплив на національно-політичне життя в Україні.

Просвітницька робота Союзу Визволення України.

Діяльність товариства шкільної освіти. Відкриття у вузах кафедр української мови. І Український педагогічний з'їзд в Києві, з'їзд "Просвіт". Роль Гетьманського уряду у розбудові вищої школи. Заснування Української академії наук.

Революційні події і зміст літературно-мистецького життя. Діяльність літераторів-модерністів. Неокласики М. Рильський, М. Зеров, П. Пилипович, М. Драй-Хмара, О. Бургардт. Діяльність Пролеткульту.

Відкриття в 1918 році театрів - Державного драматичного, Державного народного, Молодого. Основоположник нового напрямку в українському театральному мистецтві Лесь Курбас.

Музична спадщина Я. Степового, К. Стеценка, М. Леонтовича, П. Демуцького, В. Косенка, М. Ревуцького, Г. Верьовки, Б. Лятошинського. Створення нових творчих колективів.

10

11

Обсуждение
Обсудить (0 комментариев)

Авторизация:

Регистрация / Забыли пароль?
Публикация
Название:
Методичні рекомендації та плани семінарських занять з "Історії української художньої культури"
(Рабочая программа / Учебный план)
Дата изменения:
19 декабря 2013г., 3:15 PM
Оценка:
Всего оценок: 0

Оценивать публикации могут только зарегистрированные пользователи

Просмотров: 14152

Опрос Каким ресурсом системы "Херсонский Виртуальный Университет" Вы чаще всего пользуетесь?
группой дистанционного обучения 117
е - библиотекой 101
открытой группой 80
Всего голосов: 298
Результаты...
Зарегистрируйтесь, чтобы голосовать
Все закладки...