МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Херсонський державний університет
|
ЗАТВЕРДЖУЮ
Перший проректор,
________________професор О.Мішуков
“_______”_____________2006 р.
|
Програма
курсу “Історія хореографічного мистецтва”
Факультет культури і мистецтв
Кафедра української художньої культури
Спеціальність
“ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: художня культура, народно-сценічна та сучасна хореографія”
Курс ІІ
Форма навчання денна
Херсон – 2006
Програма розроблена:
Фелющенко Інна Василівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри.
Схвалено навчально-методичною комісією факультету культури і мистецтв
Протокол № від “ ” 2006 року
Голова комісії _____________доц. Г. Полякова
Пояснювальна записка
Програма курсу призначена для професійної підготовки студентів факультету культури і мистецтв спеціальності “ПМСО. Хореографія. Спеціалізація: народно-сценічна та сучасна хореографія” для поглибленого освоєння спеціальності майбутніх вчителів хореографії.
Мета курсу: ввести студента у світ хореографічного мистецтва, сформувати в нього готовність та здатність до самостійного засвоєння досягнень хореографічного мистецтва, сприяти всебічному розвитку особистості студента.
Завдання курсу:
- методичні - засвоєння основних методів (історико-культурного, порівняльного та проблемного) та принципів (об'єктивності, історизму) викладання курсу;
- пізнавальні - вивчення загальних закономірностей та особливостей розвитку хореографічного мистецтва, його становлення та етапи розвитку;
- практичні - вивчення хореографічної діяльності балетмейстерів усього світу та різноманітних проявлянь художнього генія різних народів і націй в період конкретної історичної епохи та аналіз їх.
На сучасному етапі вітчизняна та зарубіжна педагогіка мету підготовки фахівців вбачає в адаптації людини до умов постіндустріального суспільства з урахуванням жорстокої конкуренції на різних рівнях соціуму та суспільства. Водночас беруться до уваги історико-культурні проблеми, що загрожують людству нині й не зникнуть у майбутньому. Особливого забарвлення у сучасному суспільстві набула проблематика духовно-морального характеру, розв'язати питання якої та дослідити важливу суть допомагає курс “Історія хореографічного мистецтва”. Загальний рівень населення пострадянської України пережив певну культурну революцію і змінив спрямованість розвитку. Проблеми культурного росту використовуються, як належний приклад, при викладанні різних курсів, однак вагомих зрушень в їх вивченні та практичному застосуванні досягнень передбачає курс “Історія хореографічного мистецтва”, який допомагає простежити і порівняти здобутки людства в хореографії, де хореографія виступає як „дзеркало епохи”. Крім вдосконалення та реалізації професійних якостей цей курс зорієнтований на становлення світогляду молоді, яка знаходиться на роздоріжжі у формуванні смаків, ідеалів та реалізації здобутих знань.
У стислому викладі концепція вивчення курсу “Історія хореографічного мистецтва” може бути представлена так:
1. Центральне місце у комплексі підходів викладання курсу “Історія хореографічного мистецтва” є не тільки вивчення досягнень в області хореографії, а й суцільна концепція людини, духовний зміст її існування, який відображено засобами хореографії.
2. Мета підготовки особистості до виживання і плідної праці, творчого підходу до життя формується у вітчизняній педагогіці як своєрідний протест проти негативних наслідків стрімкого розвитку техніки та посталих екологічних та духовно-релігійних проблем.
3. Курс „Історія хореографічного мистецтва” включає такі розділи “Історія світового хореографічного мистецтва”, “Історія російського балетного мистецтва”, “Історія українського хореографічного мистецтва” і вивчає питання, пов´язані з становленням та етапами розвитку хореографічного мистецтва.
Порівнюючи та спостерігаючи роботи відомих балетмейстерів різних епох, їх особистий внесок до світової скарбниці мистецтва, студенти мають змогу сформувати об'єктивний підхід до сучасного культурного розвитку нашої держави і громадської свідомості, що є важливим завданням педагогіки та освіти.
Основними завданнями курсу є:
- визначити поняття, завдання та зміст курсу;
- простежити головні етапи становлення та розвитку хореографічного мистецтва;
- охарактеризувати основні тенденції, що впливали і впливають на розвиток хореографічного мистецтва різних регіонів;
- з'ясувати методику використання матеріалів з курсу “Історія хореографічного мистецтва”
Тематичний план курсу
“Історія хореографічного мистецтва”
№ |
Тема заняття |
Всього годин |
лекційних |
семінарських |
1. |
Зародження хореографічного мистецтва |
2 |
2 |
2. |
Виникнення перших балетів |
2 |
2 |
3. |
Розвиток балетного мистецтва у ХVІІ столітті |
2 |
2 |
4. |
Хореографи епохи Просвітництва. Виникнення і розвиток сюжетного балету |
4 |
4 |
5. |
Ідеї романтизму в балетному мистецтві |
2 |
2 |
6. |
Криза балетного мистецтва |
2 |
2 |
7. |
Особливості хореографічного мистецтва ХХ століття |
4 |
4 |
Всього: 18 год. 18 год.
Змістовний модуль 1
Становлення та етапи розвитку балетного мистецтва
Лекційний модуль:
Тема 1. Зародження хореографічного мистецтва.
Пляски у первісному суспільстві. Різновиди плясок. Пляска і танець. Місце та роль танцю античної доби у становленні та розвитку хореографічного мистецтва. Класифікація давньогрецьких танців (священні, воєнні, сценічні, суспільно-побутові).
Тема 2. Виникнення перших балетів.
Релігійні містерії середньовічча – перший крок до світських танців. Виникнення національної французької хореографії. Перші балетні вистави. Різновиди середньовічних танців, їх особливості та вплив на становлення балетного мистецтва.
Тема 3. Розвиток балетного мистецтва у ХVІІ ст.
Виникнення у Франції Королівської Академії танцю. Класифікація французьких танців ХVІІ ст. Виникнення нових балетних жанрів. Танцювальний костюм епохи Людовика ХІV. Зародження італійських хореографічних шкіл. Особливості розвитку англійського балетного мистецтва у ХVІІ ст.
Тема 4-5. Хореографи епохи Просвітництва. Виникнення та розвиток сюжетного балету.
Джон Уівер – основоположник англійського сюжетного балету. Жан Жорж Новер – реформатор балетного мистецтва. Творча програма Франса Хільфердінга. Роль Франса Хільфердінга у становленні сюжетного балету. Гаспаро Анджоліні – послідовник ідей Франса Хільфердінга. Особливості естетичної програми. Гаспаро Анджоліні. Жан Боберваль – засновник комедійного балету як нового хореографічного жанру. Марі Сал´є і Марі Камарго – прогресивні французькі балерини ХVІІІ ст. Вплив Великої французької буржуазної революції 1789 року на розвиток балетного мистецтва Франції. Сальватор Вігано - основоположник реалістичного стилю в балеті. Реформи Сальватора Вігано в балетному мистецтві.
Семінарський модуль:
Тема №1. Хореографічне мистецтво Давньої Греції
1. Місце та роль танцю античної доби у становленні та розвитку хореографічного мистецтва.
2. Класифікація давньогрецьких танців (священні, воєнні, сценічні, суспільно-побутові).
Література:
1. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985
2. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974
3. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998
4. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989
5. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001
6. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003
Тема №2. Етапи становлення балетного мистецтва
1. Релігійні містерії середньовіччя – перший крок до світських танців.
2. Виникнення національної французької хореографії.
3. Перші балетні вистави.
4. Різновиди середньовічних танців, їх особливості та вплив на становлення балетного мистецтва.
Література:
1. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985
2. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974
3. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998
4. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989
5. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001
6. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003
7. Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991
8. Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990
9. Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977
10. Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966
Тема №3. Вплив Королівської Академії танцю на розвиток світового балету
1. Виникнення у Франції Королівської Академії танцю.
2. Класифікація французьких танців ХVІІ століття. Виникнення нових балетних жанрів.
3. Танцювальний костюм епохи Людовика ХІV.
4. Зародження італійських хореографічних шкіл.
5.Особливості розвитку англійського балетного мистецтва у ХVІІ столітті.
Література:
1. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985
2. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974
3. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998
4. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989
5. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001
6. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003
7. Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991
8. Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990
9. Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977
10. Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966
Тема №4-5. Розвиток хореографічного мистецтва в епоху Просвітництва.
1. Джон Уівер – основоположник англійського сюжетного балету.
2. Жан Жорж Новер – реформатор балетного мистецтва.
3. Творча програма Франса Хільфердінга. Роль Франса Хільфердінга у становленні сюжетного балету.
4. Гаспаро Анджоліні – послідовник ідей Франса Хільфердінга. Особливості естетичної програми Гаспаро Анджоліні.
5. Жан Доберваль – засновник комедійного балету як нового хореографічного жанру.
6. Марі Сал´є і Марі Камарго – прогресивні французькі балерини ХVІІІ століття.
7. Вплив Великої французької буржуазної революції 1789 року на розвиток балетного мистецтва Франції.
8. Сальватор Вігано – основоположник реалістичного стилю в балеті. Реформи Сальватора Вігано в балетному мистецтві.
Література:
1. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985
2. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974
3. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998
4. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989
5. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001
6. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003
7. Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991
8. Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990
9. Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977
10. Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966
Самостійний модуль:
Тема 1. Балет США. Відкриття та знахідки
1. Танець модерн у творчості Руфі Сен-Деніса та Теда Шоуна.
2. Марта Грехем і Доріс Хемфрі – послідовниці ідей школи “Денішоун”
3. Американський танцювальний фольклор у творчості Агнес Де Міль.
4. Джером Роббінс – стиліст сучасного американського балету.
5. Алвін Ніколаіс – майстер містичних балетів.
6. Реформа Хосе Лимона в області чоловічого танцю.
7. Музично-танцювальні традиції американських негрів у творчості Алвіна Ейлі.
8. Творчі здобутки Джорджа Баланчина.
Тест
1. Балет США формувався під впливом:
а) російського класичного балету;
б) французького класичного балету;
в) італійського класичного балету.
2. Організаторами школи “Денішоун” були:
а) Руфі Сен–Деніс та Тед Шоун;
б) Джон Батлер та Джером Роббінс;
в) Агнес Де Міль та Марта Грехем.
3. Декорації, що рухаються, вперше використала в балеті:
а) Агнес Де Міль;
б) Марта Грехем;
в) Фанні Ельслер.
4. Автор психологічних балетів Антоні Тюдор вплинув на творчість:
а) Агнес Де Міль;
б) Марти Грехем;
в) Доріс Хемфрі.
5. Стилістом сучасного американського балету називають:
а) Руфі Сен-Деніса;
б) Теда Шоуна;
в) Джерома Роббінса.
6. Майстром містичних балетів у США є:
а) Алвін Ніколаіс;
б) Джером Роббінс;
в) Агнес Де Міль.
7. Атлетичний стиль чоловічого танцю ввів:
а) Джером Роббінс;
б) Хосе Лимон;
в) Тед Шоун.
8. На музично-танцювальних традиціях американських негрів будує свою роботу:
а) Алвін Ейлі;
б) Хосе Лимон;
в) Марта Грехем.
9. Неокласичний стиль в балеті США започаткував:
а) Джером Роббінс;
б) Тед Шоун;
в) Джордж Баланчин.
10. “Американський театр танців” нараховує:
а) 20 виконавців;
б) 30 виконавців;
в) 15 виконавців.
Тема 2. Традиції англійського балету
1. Вплив творчості В.Шекспіра на розвиток англійської танцювальної культури.
2. Витоки англійської пантоміми, її місце в національному балеті.
3. Особливості англійського балету в кінці ХVІІІ - початку ХІХ століття. Криза англійського балету.
4. Роль дягілевської антрепризи “Російський балет” та великої російської балерини Анни Павлової у відродженні англійського балету.
5. Школи А.Павлової, М.Легата, М.Рамбера – база для створення перших балетних труп у Англії.
6. Великі англійські хореографи і видатні артисти англійського балету.
Текст з помилками:
1. Англійський балет бере свій початок у ХІV столітті.
2. Виразні можливості англійського балету підсилює пантоміма.
3. В кінці ХVІІІ - початку ХІХ століття на англійській сцені танцювали виключно вітчизняні знаменитості.
4. У другій половині ХІХ століття англійські балети йдуть у мюзик-холлах або існують як дивертисменти.
5. Перелом у англійському балеті наступив після приїзду до Лондона великої російської балерини Галини Уланової.
6.Відродження традицій англійського сценічного танцю сприяє відродженню балетного мистецтва.
7. Великі англійські хореографи - Антоні Тюдор, Хосе Лимон, Нінет де Валуа, Джордж Баланчин, Роберт Хелпмен, Фредерик Аштон, Агнес Де Міль, Марта Грехем, Тед Шоун.
Тема 3. Балет Франції
1. Ж.Ж.Новер, Ж.Доберваль, Ф.Тальоні, Ж.Перро, М.Петіпа, Ш.Дідло, Л.Сен-Леон – великі французькі балетмейстери світового рівня.
2. Франція – батьківщина романтичного танцю.
3. Роль “Російських сезонів” С.Дягілєва у відродженні французького балету на початку ХХ століття.
4. Сучасні державні й приватні балетні трупи Франції. Зірки сучасного французького балету.
5. Стиль “неокласицизму” у творчості С.Лифаря.
6. Особливості балетів Р.Пті.
7. Синтетичні вистави М.Бежара.
8. Мистецтво П.Лакотта – реставрація вистав ранніх балетів.
Заповніть таблицю:
Великі французькі балетмейстери
№ п/п |
Прізвище та ім´я балетмейстера |
Назва балетів |
Особливості творчої манери |
1 |
Ж.Ж.Новер |
|
|
2 |
Ж.Доберваль |
|
|
3 |
Ф.Тальоні |
|
|
4 |
Ж.Перро |
|
|
5 |
М.Петіпа |
|
|
6 |
Ш.Дідло |
|
|
7 |
Л.Сен-Леон |
|
|
8 |
С.Лифарь |
|
|
9 |
Р.Пті |
|
|
10 |
М.Бежар |
|
|
11 |
П.Лакотт |
|
|
Тема 4. Балет Данії
1. Заповіти школи Августа Бурнонвіля.
2. Специфічні риси датського романтичного балету.
3. Зірки датського балету.
4. Сучасний репертуар Королівського балету Данії.
Тема 5. Пошуки балетмейстерів Болгарії
1. Зародження професійного балету Болгарії.
2. Перші фольклорні концерти.
3. Відкриття оперного театру “Болгарське оперне товариство”.
4. Гастролі російських балетних труп у 20-ті роки в Болгарії.
5. Вплив тенденцій німецького танцювального модернізму на розвиток болгарського балету.
6. Створення Софіївського оперного театру.
7. Болгарський балет у роки другої світової війни.
8. Вплив радянських балетмейстерів на повоєнний балет Болгарії.
9. Особливості сучасного балетного мистецтва Болгарії.
Питання для самоконтролю:
1. Що сприяло розвитку болгарського балету у ХХ столітті?
2. Коли відбувалися перші фольклорні концерти в Болгарії? Хто був їх ініціатором?
3. Коли був відкритий оперний театр “Болгарське оперне товариство”?
4. Хто очолив роботу оперного театру “Болгарське оперне товариство”?
5. Хто у 1914 році заснував у Болгарії дитячу балетну школу?
6. Чому правляча буржуазія Болгарії заборонила гастролі радянських артистів балету?
7. Хто очолював роботу Софіївського оперного театру з 1927 по 1944 роки?
8. В чому особливості педагогічного методу А.Петрова?
9. Чому, як вважається, саме А.Петров заклав фундамент болгарського балету?
10. Які зміни відбулися у болгарському балеті з 1944 року?
11. Які вистави були поставлені у 60-70-ті роки на балетній сцені Болгарії?
12. В чому особливості сучасного балету Болгарії?
Підсумкова тека:
1. Як називалася наука у Давній Греції, що була присвячена танцям як державній справі?
2. Який давньогрецький філософ розробив класифікацію давньогрецьких танців?
3. В яких творах Гомера описуються давньогрецькі танці?
4. Хто є автором трактату «Діалог про танець»?
5. На які основні групи поділялися давньогрецькі танці?
6. Під який музичний інстумент виконувалися обрядові і ритуальні танці у Давній Греції?
7. Хто, за давньогрецьким міфом, переніс священні танці з Єгипту до Греції?
8. Які існували різновиди суспільно-побутового танцю у Давній Греції?
9. Хто, за легендою, ввів воєнні танці в життя давніх римлян?
10. Які витоки сценічного танцю давніх римлян?
11. Яка роль була відведена танцю під час падіння Римської імперії?
12. Трактати яких великих римлян були присвячені танцям?
13. Як називаються релігійні драми, що супроводжуються священними плясками?
14. Як у Франції називали побутові танці?
15. Хто розповсюджував бранлі по всій країні?
16. Як називалися побутові танці з поклонами і салютами?
17. Що заборонялося правилами аристократичного етикету під час виконання бас-дансів?
18. Які танці виконувалися при дворах у середні віки?
19. Кому була присвячена театральна вистава, в якій домінував танець, у постановці Бергонцо ді Ботти у 1489 році?
20. Які балети були популярними у середньовічній Франції?
21. Хто вперше використав метод розподілу танців і мелодій у балеті?
22. Як називається перший французький балет? Хто і коли його створив?
23. Коли з´являються «конні балети»?
24. За часів яких французьких королів процвітали «конні балети»?
25. Хто і коли організував Академію музики і поезії?
26. Який танець прийшов на зміну бас-дансам у другій половині ХVІ століття?
27. Які нові музично-танцювальні форми з´являються у середні віки?
28. Який італійський композитор об´єднав речитатив, хор, танець і оркестр?
29. Які видатні хореографи працювали у Франції і Італії у ХVІ столітті?
30. Які відомі праці з хореографії належать Фабріцио Карозо і Туано Арбо?
Словникова робота: містерія, бранлі, бас-данс, павана, аллеманда, алегорія, гальярда, бурре, фарандола, вольта, сюїта, інтермедія, куранта, сарабанда, жига.
Тест 1
1. Королівська Академія танцю була заснована у:
а) Мілані;
б) Парижі;
в) Венеції.
2. Королівська Академія танцю була відкрита у:
а) 1661 р.;
б) 1672;
в) 1650 р.
3. Танці ХVІІ століття були поділені на:
а) 2 види;
б) 3 види;
в) 4 види.
4. Праобразом сучасного класичного танцю був:
а) серйозний танець;
б) напівхарактерний;
в) комічний.
5. Пляски фурій, німф, сатирів відносилися до:
а) серйозних танців;
б) напівхарактерних;
в) комічних.
6. Віртуозність й імпровізація були характерні для:
а) серйозних танців;
б) напівхарактерних;
в) комічних.
7. Кринолін, що тримався на обручах, називався:
а) “корзиною”;
б) “бочечкою”;
в) “візком”.
8. “Бочечками” називали:
а) коротеньку спідницю;
б) матерчату кирасу;
в) сукню.
9. Ведуча роль у балеті ХVІІ століття відводилася:
а) чоловікові;
б) жінці.
10. Комічні танці італійців називалися:
а) бурлесками;
б) травестіями;
в) імпровізацією.
11. Виконавці серйозних танців були зобов´язані носити:
а) спеціальне взуття;
б) маску;
в) капелюх.
12. У “великому балеті” танцювали:
а) простолюдини;
б) король і аристократи;
в) тільки актори-професіонали.
13. Вперше на балетній сцені з´явилися жінки у виставі П.Бошана:
а) “Маска краси”;
б) “Тріумф коханню”;
в) “Балет чорних німф”.
14. Королівську Академію танцю очолив:
а) Бошан;
б) Мольєр;
в) Люллі.
15. Жанр комедія-балет з´явився у:
а) ХVІІ столітті;
б) ХV столітті;
в) ХVІ столітті.
16. Засновником комедії-балету був:
а) Бошар;
б) Мольєр;
в) Люллі.
17. Автором “Гавоту” є:
а) Бошар;
б) Мольєр;
в) Люллі.
18. В Англії ХVІІ століття особливого поширення набув жанр:
а) маски;
б) комедія-балет;
в) героїчний балет.
Тест 2
1. Становлення балетного мистецтва завершилося в епоху:
а) класицизму;
б) романтизму;
в) реалізму.
2. Поштовхом до виникнення сюжетного балету стала буржуазна революція у ХVІІ столітті, що відбулася у:
а) Франції;
б) Англії;
в) Росії.
3. Сюжетний танець зародився у:
а) Франції;
б) Англії;
в) Росії.
4. Основоположником сюжетного танцю є:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
5. Перший сюжетний балет називався:
а) “Кохання Марса і Венери”;
б) “Британік”;
в) “Семіра”.
6. Першою спробою наукового підходу до хореографії є праця:
а) Уівера “Анатомічне мистецтво”;
б) Новера “Листи про танець”;
в) Кускова “Танцювальний учитель”.
7. Великим реформатором балетного мистецтва вважається:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
8. Автором “Листів про танець” є:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
9. Від масок в балеті відмовився:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
10. Музику до балету Анджоліні “Забави про святки” написав:
а) Глюк;
б) Анджоліні;
в) Cальєрі.
11. Російський народний танець був покладений Анджоліні в основу балету:
а) “Амур і Психея”;
б) “Аполлон і Дафна”;
в) “Забави про святки”.
12. Простота, правда і природність – це складові естетичної програми:
а) Новера;
б) Хільфердінга;
в) Анджоліні.
Змістовний модуль 2
Особливості розвитку балетного мистецтва ХІХ-ХХ століть
Лекційний модуль:
Тема 1. Ідеї романтизму в балетному мистецтві.
Філіппо і Марія Тальоні – основоположники романтичного танцю. Катерина Санковська – яскрава представниця російської школи романтичного танцю. Балет “Жизель” – вершина романтичного балету. Жюль Перро – основоположник чоловічого романтичного танцю. Новаторство Жюля Перро. Особливості виконавської майстерності Шарлотти Грізі. Танцювальне мистецтво Фанні Ельслер. Август Бурнонвіль – великий датський балетмейстер-романтик.
Тема 2. Криза балетного мистецтва.
Короткий нарис життя Сен-Леона. Початок балетмейстерської кар´єри. Балет “Коппелія”- вершина творчості Сен-Леона. Особливості балетів Сен-Леона, їх розважальний характер. Діяльність Сен-Леона в Росії.
Тема 3-4. Особливості хореографічного мистецтва ХХ століття.
Айседора Дункан – яскрава постать в хореографічному мистецтві ХХ століття. Роль і місце давньогрецького танцю у творчості Айседори Дункан. Відкриття Айседорою Дункан хореографічних щкіл у Європі і Росії. Творчі здобутки Айседори Дункан. Позитивні й негативні сторони її діяльності.
Семінарський модуль:
Тема №1. Романтизм – ведучий художньо-естетичний напрям у хореографічному мистецтві першої половини ХІХ століття
1. Філіппо і Марія Тальоні – основоположники романтичного танцю.
2. Катерина Санковська – яскрава представниця російської школи романтичного танцю.
3. Балет “Жизель” – вершина романтичного балету.
4. Жюль Перро – основоположник чоловічого романтичного танцю. Новаторство Жюля Перро.
5. Особливості виконавської майстерності Шарлотти Грізі.
6. Танцювальне мистецтво Фанні Ельслер.
8. Август Бурнонвіль – великий датський балетмейстер-романтик.
Література:
1. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985
2. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974
3. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998
4. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989
5. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001
6. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003
7. Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991
8. Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990
9. Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977
10. Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966
11. Худеков С.Н. История танцев. – Москва, 1984
Тема №2. Розважальний характер балетів Сен-Леона
1. Короткий життя Сен-Леона. Початок балетмейстерської кар´єри.
2. Балет “Коппелія” – вершина творчості Сен-Леона.
3. Особливості балетів Сен-Леона, їх розважальний характер.
4. Діяльність Сен-Леона в Росії.
Література:
1. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985
2. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974
3. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998
4. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989
5. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001
6. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003
7. Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991
8. Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990
9. Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977
10. Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966
11. Худеков С.Н. История танцев. – Москва, 1984
Тема №3-4. Айседора Дункан – основоположниця танцю модерн
1. Біографія Айседори Дункан – одна із найтрагічніших історій із життя великих жінок світового мистецтва.
2. Роль і місце давньогрецького танцю у творчості Айседори Дункан.
3. Відкриття Айседорою Дункан хореографічних шкіл у Європі і Росії.
4. Творчі здобутки Айседори Дункан. Позитивні й негативні сторони її діяльності.
5. Особливості балетного мистецтва ХХ-початку ХХІ століття.
Література:
1. Пасютинская В.М. Волшебный мир танца. – Москва: Просвещение, 1985
2. Брянцева В.Н. Мифы Древней Греции и музыка. – Москва, 1974
3. Гомбрих Э. История искусства. – Москва, 1998
4. Тарасов Л.М. Волшебство оперы. – Киев, 1989
5. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О. Художня культура світу: Європейський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2001
6. Миропольська Н., Бєлкіна Е., Масол. Л., Оніщенко О., Владимирова Н. Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон: Навч. посіб. – К.: Вища школа, 2003
7. Алексеева В.В. Что такое искусство? - Москва, 1991
8. Алпатов М.В. Немеркнущее наследие. – Москва, 1990
9. Бахрушин Ю.А. История русского балета. – Москва, 1977
10. Габович М.М. Душой исполненный полет: Об искусстве балета – Москва, 1966
11. Худеков С.Н. История танцев. – Москва, 1984
Самостійний модуль:
Тема 1. Німецький балет
1. Зародження балетного мистецтва в Німеччині. Перші балети.
2. Відкриття першого загальнодоступного оперного театру у Гамбурзі.
3. Роль Новера у становленні та розвитку німецького балету.
4. Гастролі М.Тальоні, Ф.Ельслер, Л.Гран, Ф.Черріто у Німеччині в ХІХ столітті.
5. Експресивно-пластичний німецький танець початку ХХ століття.
6. Німецький балет у період фашистської диктатури.
7. Німецький балет у повоєнні роки.
8. Балетна трупа Тома Шіллінга - один із кращих хореографічних колективів сучасної Німеччини.
Заповніть таблицю
Етапи становлення німецького балету
№ |
Етапи |
Характеристика етапу (назви балетів, балетмейстери-постановники, виконавці) |
1 |
Балет ХVІІ ст. |
|
2 |
Балет ХVІІІ ст. |
|
3 |
Балет ХІХ ст. |
|
4 |
Балет початку ХХ століття |
|
5 |
Балет у період диктатури фашизму |
|
6 |
Балет у повоєнні роки |
|
7 |
Сучасний балет |
|
Тема 2. Балетний театр Угорщини
1. Перші спроби створення національного угорського балету.
2. Відкриття Угорського оперного театру.
3. Гастролі А.Павлової, В.Ніжинського, Т.Карсавіної в Угорщині.
4. Постановка балету “Дерев´яний принц” О.Зьобиша й Е.Броди – значна подія в культурному житті Угорщини.
5. Формування національних кадрів балетмейстерів у 20-30-ті роки ХХ століття.
6. Роль Ф.Надаши і Д.Харангозо у розвитку національного балету Угорщини.
7. Вплив радянських балетмейстерів і педагогів на професійний угорський балет у повоєнні роки.
8. Ласло Шерегі – популярний балетмейстер сучасної Угорщини.
Питання для самоконтролю
1. Коли і завдяки кому Венгрія мала можливість познайомитися з професійним балетним мистецтвом?
2. Коли народився венгерський національний балет? Перші національні балети.
3. Як “Російський балет” С.Дягілєва і постановки М.Фокіна вплинули на поширення класичного танцю у Венгрії?
4. Коли венгерський балет почав підійматися на високий художній рівень?
5. Хто із сучасних солістів венгерського балету були учнями Ф.Надаши?
6. Який венгерський балетмейстер підняв національний балет на рівень європейського хореографічного мистецтва?
7. Які зміни відбулися у венгерському балеті після другої світової війни?
8. В чому особливості розвитку сучасного балетного мистецтва Венгрії?
Тема 3. Балетний театр у Польщі
1. Зародження професійного балетного мистецтва у Польщі.
2. Відкриття варшавського театру у 1643 році та першої балетної школи.
3. “Ванда – королева Польщі” – перший національний балет.
4. Діяльність великих балетмейстерів П.Піона і Ф.Тальоні у Польщі.
5. Творчий шлях польського балетмейстера Р.Турчиновича.
6. Встановлення тісних зв´язків російського і польського балету середини ХІХ століття.
7. Вплив творчості А.Павлової, Н.Легата, Т.Карсавіної, Н.Богданової, Л.Іванова, М.Фокіна на розвиток польського балету.
8. Стан польського балету після першої світової війни.
9. Етапи розвитку балету Польщі в повоєнні роки (після другої світової війни).
10. Сучасний балет Польщі.
Тема 4. Чехословацький балетний театр
1. Зародження балету Чехословакії як театрального жанру. Відкриття Чехословацького національного театру.
2. “Казка про Гондзу” та “Із казки в казку” О.Недбала - перші національні балети.
3. Професійний рівень балету Чехословакії до першої світової війни.
4. «Червоний мак» Р.Гліера – перший радянський балет, поставлений у Чехословакії.
5. Злет хореографічного мистецтва Чехословакії у повоєнні роки (після другої світової війни).
6. Сучасні балетмейстери та ведучі солісти Чехословакії.
Тема 5. Особливості балету Румунії
1. Знайомство румунського глядача зі сценічним танцем (кінець ХVІІІ – початок ХІХ століття).
2. Відкриття у Бухаресті в 1833 році першої румунської балетної школи.
3. “Золота дама” – перший національний балет Румунії ( А.Мейвуд, Г.Мочану).
4. Формування балетних труп Румунії у 20-ті роки ХХ століття.
5. Балети “На базарі” та “Весілля в Карпатах” – класичні балети 30-х років з національною основою.
6. Новий період у житті балетного театру Румунії (повоєнні роки).
7. Роль радянської хореографії у становленні румунського балету.
8. Сучасні румунські балетмейстери та виконавці. Національні балети.
Тема 6. Мистецтво кубинських майстрів танцю
1. Формування танцювального фольклору Куби.
2. Витоки сценічного кубинського танцю.
3. Знайомство кубинського глядача з професійним балетним мистецтвом.
4. Значення гастролей Ф.Ельслер і А.Павлової у культурному житті Куби.
5. Відкриття першої кубинської балетної школи.
6. Від “Балету Алісії Алонсо” до Кубинського національного балету.
7. Пошуки балетмейстерів сучасної Куби. Зірки кубинського народу.
Підсумкова тека:
Тест
1. Становлення балетного мистецтва завершилося в епоху:
а) класицизму;
б) романтизму;
в) реалізму.
2. Поштовхом до виникнення сюжетного балету стала буржуазна революція у ХVІІ столітті, що відбулася у:
а) Франції;
б) Англії;
в) Росії.
3. Сюжетний танець зародився у:
а) Франції;
б) Англії;
в) Росії.
4. Основоположником сюжетного танцю є:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
5. Перший сюжетний балет називався:
а) “Кохання Марса і Венери”;
б) “Британік”;
в) “Семіра”.
6. Першою спробою наукового підходу до хореографії є праця:
а) Уівера “Анатомічне мистецтво”;
б) Новера “Листи про танець”;
в) Кускова “Танцювальний учитель”.
7. Великим реформатором балетного мистецтва вважається:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
8. Автором “Листів про танець” є:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
9. Від масок в балеті відмовився:
а) Новер;
б) Хільфердінг;
в) Уівер.
10. Музику до балету Анджоліні “Забави про святки” написав:
а) Глюк;
б) Анджоліні;
в) Cальєрі.
11. Російський народний танець був покладений Анджоліні в основу балету:
а) “Амур і Психея”;
б) “Аполлон і Дафна”;
в) “Забави про святки”.
12. Простота, правда і природність – це складові естетичної програми:
а) Новера;
б) Хільфердінга;
в) Анджоліні.
Текст з помилками
1. Художньо-естетичний напрям у мистецтві, в якому поєднується утвердження самоцінності духовно-творчого життя з мотивами “нічної” сторони душі називається сентименталізмом.
2. Реакційний романтизм оспівує людину-борця, сміливий подвиг, широту поглядів.
3. Основоположниками романтичного танцю є Уівер і Новер.
4. Лібрето до балету “Сільфіда” написав відомий тенор Великої паризької опери Шнейцхофер.
5. Світову славу Марії Тальоні приніс балет “Зефір і Флора”.
6. Постановником балету “Сільфіда” в Москві був Дідло.
7. Образ Сільфіди, створений Катериною Санковською, викликає співчуття.
8. Марія Тальоні об´єднувала себе з демократичним глядачем і намагалася служити інтересам передових верств населення.
9. “Необхідно було народитися Сільфідою, щоб її танцювати”, - так говорили про Марію Тальоні.
10. Реалістичне вирішення образів – особливість італійського романтичного балету.
Контрольні питання:
1. Яку хореографічну освіту отримав Жюль Перро?
2. Який особливий жанр створив О.Вестріс спеціально для Жюля Перро? В чому його особливість?
3. Чому Жюля Перро називають основоположником чоловічого романтичного танцю?
4. Чому двері Паризької опери закрилися перед Ж.Перро у 1834 році?
5. Хто вплинув на становлення творчості Ж.Перро?
6. Який хореографічний твір Ж.Перро вважається хореграфічним шедевром, зразком романтичної хореографії? Хто був першими виконавицями цього твору?
7. В чому особливості балетів Ж.Перро?
8. Яка роль Фанні Ельслер є вершиною її виконавської майстерності?
9. Чому Фанні Ельслер надовго залишилася у Росії?
10. В чому феномен майстерності Карлотти Грізі?
11.В чому особливість методу викладання в хореографічній школі Августа Бурнонвіля?
12. Яку книгу написав А.Бурнонвіль? Яке вона має значення для розвитку світового балетного мистецтва?
13. Коли почалася криза балетного мистецтва?
14. Які італійські балетмейстери зберігли традиції балету під час його кризи?
15. Хто був яскравим представником французького й італійського балетмейстерського мистецтва кінця ХІХ століття?
16. Який характер носили балети Сен-Леона?
17. На якому музичному інструменті віртуозно грав Сен-Леон?
18. Як називався балет, поставлений Сен-Леоном для своєї дружини Фанні Черріто?
19. Який балет вважається вершиною творчості Сен-Леона?
20. Скільки років працював Сен-Леон у Росії?
21. Яким балетом розпочалася діяльність Сен-Леона в Росії?
22. Який балет Сен-Леона офіційна російська преса назвала “першим російським національним балетом”?
23. Коли відбулася прем´єра балету Сен-Леона “Горбоконик”?
24. Який стиль породив балет Сен-Леона “Горбоконик” у Росії?
25. Які балети були втіленням ідейної і творчої реакційності Сен-Леона?
26. Яка опера принесла успіх молодому Дідло?
27. Який балет приніс Дідло світову славу?
28. В якому балеті Дідло втілив великий інтерес знаті до античності?
29. Як називалися балети, поставлені у стилі античного поета Анакреонта?
30. Яку класифікацію балетів розробив Дідло?
31. У якому балеті Дідло головним героєм є герой угорського народу Ракоці?
32. Що об´єднує всі балети Дідло?
33. Які танці приходять на зміну класичному танцеві на початку ХХ століття?
34. Яке естетичне кредо ритмопластичних танців?
35. Як називали ритмопластичні танці у різних европейських країнах?
36. Хто із німецьких балетмейстерів вивчав пластику душевнохворих людей?
37. Чому ідеї Дельсарта не оформилися в його школу?
38. Хто є основоположником сучасної ритміки?
39. Який художньо-естетичний напрям був ведучим у 20-ті роки ХХ століття?
40. Як називається танець, у якому найінтенсивніше проявився експрессіонізм?
41. Хто із відомих виконавців у своєму танцеві страшне й потворне прирівнював до краси і гармонії?
42. Як називається зарубіжний антивоєнний балет-пародія на Лігу Націй? Хто його автор?
43. Хто видвинув принцип загальнодоступності мистецтва танцю?
44. Коли і де відбувся перший виступ Айседори Дункан?
45. Музику яких відомих композиторів використовувала Айседора Дункан у своїй роботі?
46. Яка у Айседори Дункан була заповітна мрія?
47. Скільки років проіснувала студія, відкрита Айседорою Дункан у Москві?
48. Що збіднювало танці Айседори Дункан?
49. Які книжки написала Айседора Дункан?
50. До якої музики звернувся класичний балет після виступів Айседори Дункан?