Програма з педагогіки
Полякова Г.М.
Надіслав: Чабан Наталья (27 вересня 2006р.)
Анотація

Курс – "Педагогіка" – провідний, фундаментальний курс у процесі підготовки професійного педагога. Робота над курсом забезпечує теоретичну і практичну базу щодо здійснення освітньої, розвиваючої та виховної функцій у процесі навчання та виховання молоді, засвоєння педагогічної спадщини минулого з метою розширення професійного світогляду, підвищення загальної педагогічної культури, творчого використання здобутків педагогічної думки минулого у сучасних умовах.

Для студентів мистецьких спеціальностей цей курс набуває своєї специфіки, так як особливим є врахування можливостей педагогіки мистецтва, роль та вплив культури і мистецтва на розвиток природних здібностей та обдарувань, створення умов, щодо здійснення у навчально-виховному процесі завдань державної політики у сфері розвитку загальної та художньої культури.

Програма з педагогіки

 

Міністерство освіти і науки України

Херсонський державний університет

 

 

 

 

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Перший проректор,

 ________________професор О.Мішуков

“_______”_____________2006 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма з педагогіки

 

Факультет культури і мистецтв

 

Кафедра української художньої культури

 

Спеціальність:

ПМСО Образотворче мистецтво. Спеціалізація: художня культура, декоративне мистецтво.

ПМСО Хореографія. Спеціалізація: художня культура, народно-сценічна та сучасна хореографія.

ПМСО Музика.Спеціалізація: художня культура,вокально-хорове мистецтво.

ПМСО Музика.Спеціалізація:художня культура, інструментальне виконавство.

 

Курс ІІ - ІІІ

 

Форма навчання - денна,заочна,екстернатна

 

 

 

 

 

 

 

 

Херсон – 2006

 

 

Програма розроблена:

 

1.     Полякова Галина Миколаївна, кандидат педагогічних наук, доцент.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено навчально-методичною комісією факультету культури і мистецтв

 

 

 

Протокол № 1 від “20” вересня 2006 р.

 

 

 

 

 

 

 

Голова комісії _________________доц. Г. Полякова

(прізвище, ім'я, по-батькові, підпис)


Пояснювальна записка

 

Мета курсу.Курс – "Педагогіка" – провідний, фундаментальний курс у процесі підготовки професійного педагога. Робота над курсом забезпечує теоретичну і практичну базу щодо здійснення освітньої, розвиваючої та виховної функцій у процесі навчання та виховання молоді, засвоєння педагогічної спадщини минулого з метою розширення професійного світогляду, підвищення загальної педагогічної культури, творчого використання здобутків педагогічної думки минулого у сучасних умовах. Для студентів мистецьких спеціальностей цей курс набуває своєї специфіки, так як особливим є врахування можливостей педагогіки мистецтва, роль та вплив культури і мистецтва на розвиток природних здібностей та обдарувань, створення умов, щодо здійснення у навчально-виховному процесі завдань державної політики у сфері розвитку загальної та художньої культури.

Основні завдання курсу відображають основні завдання та уміння, що ними можуть оволодіти студенти:

·        знати:

-сутність і закономірність розвитку особистості;

-теорію і методику навчання та виховання з урахуванням специфіки дисциплін мистецького циклу;

-специфіку роботи класного керівника, співпрацю з громадськими організаціями;

-основи управління шкільною справою.

-основні тенденції розвитку педагогічної теорії та практики світової та національної, сутність педагогічної діяльності провідних педагогів минулого, шляхи розвитку педагогічної справи, етнопедагогічні витоки розвитку сучасної шкільної справи.

·        уміти:  

-визначити мету і планувати основні заходи щодо здійснення навчально-виховного процесу;

-володіти формами і методами навчально-пізнавальної та виховної діяльності в учнівському та творчому колективі;

-знати і забезпечувати єдність педагогічного впливу та саморозвитку особистості;

-володіти умінням використовувати досягнення передового педагогічного досвіду.

-вміти аналізувати практичний та теоретичний спадок в галузі організації шкільної справи, розрізняти основні змістовні характеристики педагогічних теорій, адаптувати історичні данні до сучасної педагогічної практики.

Забезпечення студентів міцними теоретичними знаннями та первинними практичними навичками, що набуваються під час педагогічної практики, сприятиме ефективності професійної підготовки майбутнього вчителя.

 

Засвоєння курсу педагогіки має базуватися на теоретичних засадах суміжних дисциплін.

1.     Філософія – розділи "Закони філософі", "Гносеологія - теорія пізнання".

2.     Психологія – теми "Розвиток особистості", "Вікова періодизація", "Діяльність", "Мотиви", "Потреби", "Колектив".

3.     Анатомія та фізіологія людини – розділи про будову організму та вікові етапи розвитку.

4.     Основи наукових досліджень – методи науково-педагогічного дослідження, побудова та структура наукового дослідження

5.     Педагогіка мистецтв

6.     Методика виховання

 

Програма курсу

 

Назва теми

Всього

лек

сем

Сам

Змістовний модуль 1.

Загальні основи педагогіки. Змістовний компонент процесу навчання

Загальні основи педагогіки

Тема 1. Предмет і завдання педагогіки.

4

1

 

3

Тема 2. Розвиток, виховання і формування особистості.

6

2

2

2

Теорія навчання (дидактика)

Тема 3. Суть процесу навчання.

6

1

2

3

Тема 4. Зміст освіти у національній школі.

8

2

1

5

Тема 5. Закономірності та принципи освітнього процесу.

6

2

1

3

Змістовний модуль 2.

 Організаційний компонент процесу навчання

Тема 6. Методи та засоби навчання.

8

2

2

4

Тема 7. Види та форми організації навчання.

10

4

2

4

Тема 8. Контроль за навчально-пізнавальною діяльністю.

6

2

2

2

Змістовний модуль 3.

Теоретичні основи виховного процесу

Теорія виховання

Тема 9. Суть процесу виховання.

6

2

 

4

Тема 10. Основні напрями виховання.

22

4

4

14

Тема 11. Загальні методи виховання.

20

4

4

12

Змістовний модуль 4.

Організаційно-дійовий компонент виховного процесу

Тема 12. Виховання учнівського колективу.

18

2

2

14

Тема 13. Класний керівник, спільна діяльність школи, сім'ї та громадськості.

8

2

2

4

Тема 14. Система позашкільної та позакласної роботи. Діяльність творчих дитячих та юнацьких колективів

10

2

2

6

Школознавство

Тема 15 Наукові засади внутрішкільного управління.

12

2

2

8

Тема 16. Методична робота в школі.

12

2

 

10

Змістовний модуль 5.

Розвиток зарубіжної педагогіки

Історія педагогіки

Тема 17. Виникнення виховання у первинному суспільстві. Шкільна справа у давніх державах

4

1

 

3

Тема 18.Просвіта та педагогічна думка в античному світі

6

1

2

3

Тема 19.Виховання, школа і педагогічна думка Західної Європи у Середні віки та епоху Відродження.

6

2

2

2

Тема 20. Школа і педагогіка Західної Європи та Америки (ХУІІ- ХІХ ст)

4

2

 

2

Тема 21. Педагогічна думка Західної Європи ХІХ – ХХ ст.

6

2

2

3

Змістовний модуль 6.

Розвиток української педагогіки

Тема 22. Виховання, навчання та педагогічна думка Давньої Русі, Російської держави.

4

2

 

2

Тема 23. Розвиток педагогічної думки та освіти України ХУ ст.

6

1

 

5

Тема 24. Педагогічна думка та освітня діяльність в Україні ХУІ- ХУІІ ст.

6

1

2

3

Тема 25. Розвиток педагогічної думки і практики ХІХ ст.

6

2

2

2

Тема 26. Педагогічна думка в Україні ХХ ст.

6

2

2

2

Всього

216

52

40

92


Змістовні модулі учбового курсу

 

Змістовний модуль 1

Загальні основи педагогіки. Змістовний компонент процесу навчання

Лекційний модуль

 

Тема 1. Предмет і завдання педагогіки

 

Зміст лекції розкриває основні  умови та етапи виникнення педагогічної науки, сутність навчально-виховного процесу, знайомить з категоріями педагогіки, її структурою, зв'язком з іншими науками, структурою курсу, основними завданнями на сучасному етапі, найбільш відомими діячами педагогічної науки та практики.

 

Тема 2. Розвиток, виховання і формування особистості

 

         Проаналізувати сутність понять людина, особа, особистість, індивідуальність. Визначити складові процесу розвитку, його етапи, рушійні сили. Розкрити  єдність процесів виховання, розвитку та формування, визначити домінанти на різних вікових етапах, показати вплив на ці процеси як внутрішніх, так і зовнішніх факторів.

 

Тема 3. Суть процесу навчання

 

          Проблематика лекції визначає як провідні такі аспекти: навчання як вид діяльності, його основні функції, рушійні сили, мотиви, етапи, види навчання, засоби оптимізації. Окремої уваги буде приділено складовим процесу навчання – навчанню, учінню, викладанню, змісту навчального матеріалу та засобам навчання Окремої уваги слід приділити структурі навчального процесу, його компонентам та віковим особливостям організації та протікання..

 

Тема 4. Зміст освіти у національній школі

 

         У процесі викладення матеріалу треба проаналізувати сутність поняття «зміст освіти», його історичний та соціальний характер, визначити періодичність домінант, показати стан проблеми на сучасному етапі, охарактеризувати стратегічна завдання реформування змісту освіти, особливо у галузі «Мистецтво».

 

Тема 5. Закономірності та принципи освітнього процесу

 

          Охарактеризувати сутність понять закономірності та принципи. Визначити  залежність їх наповнення від конкретних соціально-історичних та науково-педагогічних умов, висвітлити тлумачення змісту принципів навчання різними педагогами та розкрити сутність основних принципів: науковості, єдності навчання та виховання, системності та послідовності, свідомості, активності та самостійності, полікультурності, наочності, доступності тощо.

 

Семінарський модуль

 

Тема 1. Розвиток виховання і формування особистості учня.

1.     Рушійні сили і закономірності розвитку.

2.     Роль діяльності і спілкування у розвитку особистості.

3.     Вікові етапи розвитку

4.     Індивідуальні особливості розвитку.

 

Тема 2. Суть процесу навчання.

1.     Двобічний характер процесу навчання.

2.     Протиріччя та рушійні сили процесу навчання.

3.     Функції процесу навчання.

4.     Етапи засвоєння знань.

 

Тема 3. Зміст освіти.

1.     Поняття про зміст освіти.

2.     Удосконалення змісту освіти в сучасних умовах.

3.     Державні документи про зміст освіти. Їх характеристика.

4.     Міжпредметні зв'язки.

 

Модуль самостійної роботи

·        Зв'язок педагогіки з іншими науками.

·        Система педагогічних наук

·        Наступність у навчально-пізнавальній та виховній діяльності учнів різних вікових груп.

·        Роль спадковості у розвитку особистості

·        Закономірності процесу розвитку особистості.

·        Методи науково-педагогічного дослідження.

·        Рушійні сили процесу навчання.

·        Характеристика шкільних підручників за профілями підготовки

·        Міжпредметні зв'язки у навчанні дисциплінам галузі "Мистецтво"

 

Підсумкова тека змістовного модулю 1

 

 Підсумкова робота за першим змістовним модулем буде проводитися у формі письмової роботи, яка передбачає відповіді на запитання за таким темами:

-         знання основних термінів, понять, визначень та класифікацій, що належать до педагогічної науки;

-         характеристика вікових періодів;

-         характеристика сутності, етапів, принципів навчальної діяльності;

-         компоненти процесу навчання;

-         пізнавальна діяльність та її вікові особливості.

 

Змістовний модуль 2

Організаційний компонент навчання

 

Лекційний модуль

Тема 6. Методи та засоби навчання

 

         Сутність поняття метод, прийом, засіб. Історико-педагогічний аналіз розвитку методів навчання. Класифікації методів навчання, сучасна класифікація методів навчання, особливості застосування методів під час вивчення дисциплін художньо-естетичного спрямування. Функції методів навчання, принципи їх класифікації, сутність, вимоги щодо використання.

 

Тема 7. Види та форми організації навчання

 

         Історико-педагогічний аналіз виникнення та розвитку видів та форм навчання. Я.А.Коменський – засновник науково-педагогічного визначення організаційних форм навчання. Урочні та неурочні форми організації навчання. Сучасні організаційні форми та вимоги щодо їх структури, змісту, умов проведення та використання сучасних технологій, роль вчителя та учнів  у цьому процесі. Типи та види уроків. Проблемне навчання. Особливості організації та проведення занять з фахових дисциплін.

 

Тема 8. Контроль за навчально-пізнавальною діяльністю

 

         Сутність контролю у навчальному процесі: завдання, види, функції, педагогічні вимогою методи, форми проведення. Оцінка, її роль та функції, педагогічні вимог щодо оцінювання знань, умінь з дисциплін художньо-естетичного циклу. Особливості контролю та оцінювання у спеціалізованих навчальних закладах мистецького спрямування.

 

Семінарський модуль

 

Тема 4. Методи навчання.

1.     Поняття про методи навчання.

2.     Сучасні класифікації методів: структура, характеристика, вимоги.

3.     Вибір методів навчання.

4.     Прийоми навчання.

5.     Засоби навчання.

 

Тема 5. Форми організації навчання

1.     Класифікація організаційних форм навчання.

2.     Урок – основна форма організації навчання.

3.     Типи та структура уроку.

4.     Підготовка вчителя до уроку.

5.     Позаурочні форми навчання.

 

Тема 6. Контроль і оцінювання результатів навчально-пізнавальної діяльності.

1.     Педагогічні вимоги до перевірки і оцінки знань.

2.     Дванадцятибальна система оцінювання знань.

3.     Види і форми контролю.

4.     Сучасні шляхи вдосконалення системи оцінювання.

 

Тема 7. Аналіз роботи В.О. Сухомлинського "Сто порад вчителю".

1.     Аналіз змісту.

2.     Відповідь на запитання щодо аналізу літературного твору та його педагогічних ідей.

Модуль самостійної роботи

·        Бінарні методи навчання.

·        Історико-педагогічний аналіз форм організації навчання

·        Система оцінювання знань за фахом

·        Підготовка вчителя до уроку за профілем підготовки (образотворче мистецтво, хореографія, музика, художня культура).

 

Підсумкова тека змістовного модулю 2

 

Контроль проводиться за тестовими завданнями з тем:

1. Методи навчання, їх класифікація.

2. Характеристика методів організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності.

3. Контроль та оцінювання знань за 12-бальною шкалою.

4. Типи уроків та їх структура.

5. Позаурочні форми організації навчання.

6. Основні етапи підготовки вчителя до уроку.

7. Поради В.Сухомлинського щодо використання методів навчання, різнобарв'я організаційних форм, здійснення індивідуального підходу на уроці.

         На контрольне заняття слід підготувати теку з таким матеріалами:

-         державні стандарти освіти за фаховими дисциплінами,

-         таблиця оцінювання знань, умінь та навичок учнів за 12-бальною шкалою з фахових дисциплін,

-         конспект основних положень книги В.Сухомлинського «Сто порад вчителю»,

-         список підручників для середньої школи за фахом.

За наслідками 1-2 модулів проводиться диференційований залік

Питання до підсумкового контролю (залік, 3 семестр)

1.      Педагогіка як наука. Предмет педагогіки, її завдання, основні категорії. Провідні діячі педагогічної науки і практики.

2.      Характеристика групи методів організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності: словесна підгрупа.

3.      Вікова періодизація, її врахування в навчально-виховній роботі загальноосвітнього навчального закладу.

4.      Урок – основна форма організації навчання. Шляхи удосконалення уроку.

5.      Неурочні форми організації навчального процесу. Поняття про нетрадиційний урок з дисциплін художньо-естетичного циклу.

6.      Характеристика закономірностей та принципів навчання. Народна педагогіка про принципи навчання.

7.      Історико-педагогічний аналіз виникнення та розвитку організаційних форм навчання. Класифікація сучасних форм.

8.      Психолого-педагогічна характеристика етапі навчально-пізнавальної діяльності учнів.

9.      Охарактеризувати структуру уроку комбінованого типу.

10. Охарактеризувати структуру уроку формування нових знань, умінь та навичок.

11. Характеристика методів стимулювання навчальної діяльності: методи формування пізнавальних інтересів та методи стимулювання обов'язку і відповідальності у навчанні.

12. Охарактеризувати структуру уроку застосування знань, умінь та навичок.

13. Характеристика групи методів організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності: практичні методи.

14. Процес навчання, його суть, структур та характерні особливості.

15. Поняття особистості в педагогіці. Рушійні сили та закономірності розвитку. Поняття про особистісно орієнтовану педагогіку. Педагогічні вимоги та форми проведення контролю знань, умінь та навичок. Дванадцятибальна система оцінювання знань, умінь та навичок.

16. Методи та методологія науково-педагогічного дослідження. Система педагогічних наук. Зв'язок педагогіки з іншими науками.

17. Характеристика групи методів організації та здійснення навчально-пізнавальної діяльності: наочні методи.

18. Поняття методів навчання та їх класифікація. Співвідношення методів, прийомів та засобів навчання.

19. Підготовка вчителя до уроку.

20. Поняття про зміст освіти. Система безперервної освіти в Україні.

21. Охарактеризувати структуру уроку перевірки, оцінки і корекції знань, умінь та навичок.

22. Охарактеризувати структуру уроку узагальнення і систематизації знань

 

Змістовний модуль 3

Теоретичні основи виховного процесу

 

Лекційний модуль

Тема 9. Суть процесу виховання

Сутність процесу виховання.         Структурні компоненти процесу виховання – зміст, мета, форми, методи, суб'єкти взаємодії, принципи та закономірності. Принципи виховання, їх класифікація, сутність, використання у педагогічній діяльності. Критерії ефективності виховного процесу як система стосунків з оточуючим світом, громадська позиція вихованців.

 

Тема 10. Основні напрями виховання

 

          Зміст виховання в теорії та історії педагогічної науки, провідні педагоги та філософи про зміст виховання як соціального замовлення суспільства. Структурні компоненти особистості - світогляд, почуття, потреби, культура, активність - та процес їхнього розвитку. Характеристика провідних напрямів виховання – моральне, національне, розумове, трудове, художньо-естетичне, фізичне, екологічне тощо: зміст, вікові особливості, система роботи, форми та засоби реалізації. .

Тема 11. Загальні методи виховання

 

Поняття методу в теорії виховання. Класифікація методів виховання та загальна їх характеристика, вимоги щодо використання:  методи формування свідомості особистості (лекції, бесіди, диспути, екскурсії, метод прикладу тощо); методи організації діяльності та формування досвіду суспільної поведінки (педагогічна вимога, громадська думка, громадське доручення, створення виховуючи ситуацій, привчання); методи стимулювання та контролю поведінки та діяльності (перспективні лінії, змагання, заохочення та покарання тощо). Самовиховання як критерій вихованості особистості.

 

Семінарський модуль

Тема 8. Суть процесу виховання.

1.     Етапи виховного процесу

2.     Принципи виховання.

3.     Компоненти виховання.

4.     Процеси самовиховання та перевиховання.

 

Тема 9.  Змістовний компонент процесу виховання.

1.     Суть змісту виховання.

2.     Мета виховання у сучасному суспільстві.

3.     Засвоєння соціального досвіду – завдання процесу виховання.

Тема 10. Характеристика основних напрямків виховання учнів.

1.     Напрямки виховання: характеристика, суть, зміст.

2.     Методи і форми здійснення основних напрямків виховання.

3.     Народна педагогіка про зміст та основні напрямки виховання.

 

Тема 11. Операційно-дійовий компонент процесу виховання.

1.     Методи, форми і прийоми виховання, їх взаємозв'язок та взаємовплив.

2.     Класифікація методів і прийомів.

3.     Методика проведення окремих форм виховання.

 

Модуль самостійної роботи

·        Аналіз праці В.О. Сухомлинського "Як виховати справжню людину", "Серце віддаю дітям".

·        Критерії вихованості учнів.

·        Зміст естетичного виховання (за профілем фахової підготовки).

·        Підготовка та методика проведення форм виховання  (за профілем фахової підготовки).

·        Технології виховання.

 

Підсумкова тека змістовного модуля 3

 

Форма контролю – письмова робота за такими проблемами:

-         категорії процесу виховання

-         самовиховання та перевиховання

-         сутність основних напрямів виховання: національного, морального, естетичного, трудового, фізичного, розумового, екологічного, економічного, статевого тощо

-         методи виховання та їх класифікація

-         основні положення щодо методики виховання, визначені у книгах В.О. Сухомлинського "Як виховати справжню людину", "Серце віддаю дітям".

 

Змістовний модуль 4

Організаційно-дійовий компонент виховного процесу

Лекційний модуль

 

Тема 12. Виховання учнівського колективу

 

Педагогічна теорія колективу. Макаренко А. про колектив учнів та його вплив на формування особистості. Сучасні погляди на практику колективного виховання. Ознаки колективу, його виховні завдання та можливості, етапи розвитку, принципи діяльності, функції, стиль. Стосунки в колективі, взаємини: учень-учень, учень – вчитель.

 

Тема 13. Класний керівник, спільна діяльність школи, сім'ї та громадськості

 

         Сутність професійної діяльності класного керівника, вимоги до його діяльності, професійних якостей, характеристика прав та обов'язків, планування роботи та її реалізація у позанавчальнй та позашкільній діяльності. Спільна праця батьків учнів та вчителів з навчання та виховання молоді. Створення школою, родиною та громадськими організаціями  єдиного виховного простору. Особливості виховної діяльності в умовах релігійної віротерпимості. Молодіжні та юнацькі громадські об'єднання  та їх роль у вихованні молоді.

 

Тема 14. Система позашкільної та позакласної роботи. Діяльність творчих дитячих та юнацьких колективів

 

         Сутність позакласної та позашкільної роботи, зміст, форми організації, аналіз існуючого досвіду. Характеристика позакласної роботи з мистецьких дисциплін. Особливості функціонування  позашкільних навчально-виховних закладів мистецького профілю. Аналіз співпраці закладів культури і мистецтва з навчально-виховними закладами. Дитячі та юнацькі творчі колективи на Херсонщині.

 

Тема 14. Наукові засади внутрішкільного управління

 

         Система управління освітою в Україні. Головні принципи освіти та принципи управління освітою. Структура системи освіти. Керівництво навчальними закладами. Психологія педагогічного менеджменту. Планування роботи.

 

Тема 15. Методична робота в школі

 

         Шкільні методичні об'єднання. Самоосвіта вчителів. Атестація педагогічних кадрів. Підготовка вчителя до уроку. Педагогічна майстерність та педагогічна техніка.

 

Семінарський модуль

 

Тема 12.Виховання особистості в учнівському колективі.

1.     Учнівський колектив – стадії та технології формування.

2.     Типи дитячих колективів.

3.     Шляхи розвитку дитячого колективу.

4.     Творчий дитячий колектив та специфіка роботи в ньому.

 

Тема 13 Організаційно-педагогічна діяльність класного керівника

1.     Функції класного керівника

2.     Зміст роботи.

3.     Планування і облік роботи

4.     Форми роботи класного керівника.

 

Тема 14.  Виховання в дитячих та юнацьких організаціях.

1.     Характеристика сучасних дитячих організацій, їх структура, зміст та форми діяльності.

2.     Співпраця школи, родини та громадських організацій у вихованні дітей.

 

Тема 15. Характеристика педагогічних праць А.С.Макаренка та В.О.Сухомлинського (за вибором студентів)

 

Тема 16. Управління загальноосвітньою школою.

1.     Принципи та суть управління освітою.

2.     Рада школи. Педагогічна рада школи. Методоб'єднання.

3.     Планування роботи в школі.

4.     Форми методичної роботи в школі.

 

Модуль самостійної роботи

 

·        Учнівське самоврядування у сучасній школі.

·        Аналіз роботи А.С.Макаренко "Проблеми шкільного родинного виховання".

·        Аналіз праці В.О.Сухомлинського "Методика виховання колективу".

·        Вивчення досвіду роботи з батьками учнів.

·        Аналіз прийомів виховання у роботах сучасних педагогів-новаторів.

·        Аналіз матеріалів періодичної педагогічної преси.

 

Контрольна тека змістовного модуля 4

Письмова робота за темами модулю. Розробка плану–сценарію позакласного виховного заходу. Надання конспектів щодо публікацій у пресі на виховну тематику.

За результатами 3-4 модулів проводиться диференційований залік

 

Питання до підсумкового контролю (залік, 4 семестр)

1.     Поняття про систему позакласної та позашкільної навчально-виховної роботи.

2.     Вивчення, узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду.

3.     Школознавство як галузь педагогічної науки. Система освіти в Україні. Принципи управління освітою.

4.     Внутрішкільне планування та внутрішкільний контроль.

5.     Методична робота в школі.

6.     Характеристика та педагогічні умови використання методів формування свідомості особистості.

7.     Спільна виховна  робота школи, сім'ї та громадськості. Особливості співпраці з релігійними установами на сучасному етапі.

8.     Мета та зміст виховання. Основні напрямки виховання – завдання, загальна характеристика змісту, форм організації та шляхів здійснення.

9.     Визначення результатів процесу виховання. Шляхи підвищення цього процесу. Народна педагогіка про критерії вихованості та суть процесу виховання.

10. Види й методи роботи з батьками учнів. Народна педагогіка про сім'ю та виховання дітей в родині.

11. Поняття про методи, форми і прийоми виховання. Сучасна класифікація методів виховання.

12. Функції процесу виховання.

13. Процес виховання: структура, компоненти, характерні особливості, рушійні сили.

14. Колектив. Учнівський колектив. Творчий дитячий колектив. Основні ознаки та структура дитячого колективу.

15. Характеристика та педагогічні умови методів контролю і аналізу ефективності виховного процесу.

16. Характеристика та педагогічні умови використання методів стимулювання поведінки і діяльності особистості.

17. Виховання у сучасних дитячих та юнацьких організаціях.

18. Зміст естетичного виховання. Художньо-естетична освіта та умови її реалізації на сучасному етапі.

19. Зміст національного виховання в Україні, його принципи, шляхи здійснення.

20. Закономірності та принципи процесу виховання. Принципи виховання у сучасній педагогіці.

21. Характеристика та педагогічні умови використання методів організації діяльності особистості і формування досвіду суспільної поведінки.

22. Функції класного керівника: зміст, форми та планування роботи.

 

Орієнтовний перелік тем курсових робіт (для студентів ІІ курсу)

 

1.     Розвиток особистості в умовах дитячого творчого колективу (хореографічного, драматичного, музичного).

2.     Розвиток особистості учня в процесі занять образотворчим мистецтвом.

3.     Розвиток особистості обдарованої дитини в процесі творчої діяльності (образотворчої, музичної, хореографічної, драматургічної).

4.     Українська етнопедагогіка – джерело розвитку сучасної педагогіки

5.     Українська етнопедагогіка – джерело розвитку сучасної дидактики.

6.     Козацька педагогіка про розвиток особистості дитини

7.     Козацька педагогіка про про фізичне виховання.

8.     Козацька педагогіка про національно-патріотичне виховання.

9.     Родинна педагогіка та її науково-педагогічні засади

10. Родинна педагогіка та її реалізація у сучасній практиці.

11. Державні стандарти освіти про зміст мистецької освіти в умовах початкової школи.

12. Державні стандарти освіти про зміст мистецької освіти в умовах середньої школи.

13. Сучасні вимоги щодо методів навчання.

14. Словесні методи та їх специфіка у педагогіці мистецтва.

15. Використання наочних методів у процесі навчання мистецьких дисциплін.

16. Роль практичних методів у навчанні образотворчому (хореографічному, музичному, драматичному ) мистецтву.

17. Аналіз форм навчання мистецьким дисциплінам.

18. Організація гурткових занять з методики дисциплін.

19. Розвиток духовних потреб учнів у процесі навчання мистецьких дисциплін.

20. Формування мотивації художньо-творчої діяльності.

21. Організація позакласної пізнавальної з образотворчого (хореографічного, драматичного, музичного) мистецтва.

22. Роль педагогічного спілкування у мистецькій діяльності.

23. Екологічне (естетичне, моральне, екологічне, статеве, трудове, фізичне) виховання засобами мистецтва.

24. В.О.Сухомлинський про вимоги до вчителя.

25. Дидактика у педагогічному спадку В.О.Сухомлинського.

26. Роль керівника дитячого творчого колективу.

27. Розвиток міжособистих стосунків у творчому дитячому колективі.

28. Естетичне виховання молоді у педагогіці В.О.Сухомлинського.

29. Організація спільної діяльності школи, сім'ї, громадськості із змістовного дозвілля школярів.

30. Національне виховання учнівської молоді в діяльності молодіжних організацій.

 

Основна література

 

1.     Бабанський Ю.К. Педагогіка. – М., Просвещение, 1988.

2.     Мойсеюк Н.Є. Педагогіка. – К.: Гранма, 1999.

3.     Фіцула Н.М. Педагогіка. – К.:  "Академія". – 2000.

4.     Лозова В.І., Трозко Г.В. Теоретичні основи виховання і навчання. – Харків: "ОВС", 2002.

5.     Степанов, Фіцула Н.М. Основи психології і педагогіки. – К.: Академія, 2003.

6.     Подласый И.П. Педагогика: Новый курс. – М.:, 2002. Кн. 1. Общие основы. Процесс обучения;

Кн.2. Процесс воспитания. Школоведение.

7.     Кузмінський А.І., Вовк Л.П., Омельяненко В.Л. Педагогіка.- К.: Знания-прес, 2003.

8.     Кузмінський А.І., Вовк Л.П., Омельяненко В.Л. Педагогіка: завдання і ситуації. – К.: Знание-прес, 2003.

9.     Педагогіка. Хрестоматія. – К.: Знания-прес, 2003.

10. Народна педагогіка: світовий досвід./ Укл. А.І.Кузомінський, В.Л.Омельяненко. – К.: Знание-прес,2003.

11. Островерхова Н.М. Аналіз уроку: класифікації, методики, технології. – К.: "ІНКОС", 2003.

12. Карпенчук Г.Г. Теорія і методика виховання. – К.: Вища школа, 1997.

13. Фридман Л. Програма формирования воспитанности учащихся // Нар.образование. – 2002.- № 6. –с.136-142.

14. Куприянов Б. Классификация форм воспитательной работы // Восп.школьников. – 2002.- № 5.-с.21-30.

15. Красовицкий М. Про модель принципів виховання. // Шлях освіти. – 2002. - № 3 – с.7-11.

16. Коберник О. Проблема цілеутворення в теорії і практиці виховання. // Рідна шк. – 2002. - № 11 – с.23-26.

17. Сухомлинська О. Виховання як соціальний процес. // Шк. Освіт. – 2004. - № 4. – с. 1-3.

18. Перелік документів які унормовують виховний процес у навчальних закладах різних типів.. // Директор шк. – 2004. - № 17.- с.28-30.

19. Бондаренко Г.М., Горностай Л. Нові педагогічні технології у навчально-виховному процесі. // Печатне слово. – 2004. - № 318. – с.20-23.

20. Єнін В. Основа виховання – творчий пошук. // Директор шк. – 2004. - № 6. – с. 11-14.

21. Быкова В.Г. Воспитательная система школы в современных условиях. //Кл. рук. – 2004. - № 6. – с.23-24.

22. Бех І.Д. Законопростір сучасного виховного процесу. // Пед. І психологія.  –2004.- № 1. – с.33-41.

23. Бондар Л.С.Гуманістичне виховання школярів у педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського //Педагогіка і психологія. – 2004. – " 2 – с.5-11.

 

Додаткова література

 

1.     Закон України про освіту., 1996.

2.     Державна національна програма "Освіта" / Україна ХХІ ст. – К, 1994.

3.     Концепція державного стандарту середньої освіти в Україні, 1996.

4.     Державні стандарти середньої освіти в Україні, 2003.

5.     Закон України провищу освіту, 2002.

6.     Концепція національного виховання, 1994.

7.     Концепція громадянського виховання, 2000.

8.     Концепція естетичного виховання, 2001.

9.     Закон про позашкільні навчально-виховні заклади, 2001.

10. Загальні критерії оцінювання досягнень учнів у системі загальносередньої освіти, 2000.

11. А.С.Макаренко. Вибрані твори.

12. В.О.Сухомлинський. Вибрані твори.

13. Педагогічний словник. У 2-х т. – М., 1960.

14. Педагогічна енциклопедія. У 4-х томах. – К., 1985.

15. Педагогіка (за ред. Ярмаченко М.Д.) – К., 1986.

16. Дидактика середньої школи. /за ред. М.Скойкіна/  - М., 1992.

17. Бех І.Д. Наукові засади проведення експерименту // Рад. Школа, 2001. - № 10, - с.36-40.

18. Рудницька О.П. Основи наукових досліджень. – К., Вища школа, 2000.

19. Рудницька О.П. Педагогіка: загальна, мистецька. К., 2001.

20. Публікації періодичної преси 2000-2001р (ж-ли "Рідна школа", "Мистецтво і освіта", "Директор школи", "Освіта України", тощо).

21. Стельмахович М.Г. Народна педагогіка. К., 1980.

22. Стельмахович М.Г. Теорія і практика Українського національного виховання. – І.-Ф., - 1996.

 

Змістовні модулі учбового курсу

 

Змістовний модуль 5. Розвиток зарубіжної педагогіки

 

Лекційний модуль:

Тема17 Виникнення виховання у первісному суспільстві. Шкільна справа у давніх державах.

 

Виникнення виховання як специфічного виду діяльності. Виховання та навчання у давньому світі – держави міжріччя, давній Єгипет, Індія та Китай. Перші педагогічно спрямовані трактати. Роль вчителя у давніх школах

 

Тема 18. Просвіта та педагогічна думка в античному світі

 

         Навчально-виховні системи Давньої Греції, Риму. Педагогічна думка у працях давніх філософів.  Особливості навчання та виховання в епоху Єлінізму. Педагогічні думки та досвід виховання ранніх християн.

 

Тема 19. Виховання, школа і педагогічна думка Західної Європи у Середні віки та епоху Відродження

 

         Сутність педагогічних поглядів Візантії та країн Середньовічного Сходу. Особливості виховної діяльності в період раннього середньовіччя. Педагогічна теорія та практика доби Відродження то реформації. Провідні діячі релігії, науки та мистецтва про школу та виховання.

 

Тема 20. Школа і педагогіка Західної Європи та Америки (ХVІІ – ХІХ ст.)

 

         Педагогічна думка початку нового часу. Провідні вчені про зміст та характер освіти. Я.А.Коменський – видатний педагог західної Європи. Доба просвітництва та розвиток педагогічних ідей. Педагогічна діяльність Дж.Белерса, Дж.Локка, Дени Дидро, Жан-Жака Руссо, науково-педагогічна та педагогічно-публіцистична спадщина провідних вчених та філософів нового часу. Тенденції розвитку шкільної освіти та виникнення нових типів навчальних закладів.

Тема 21. Педагогічна  думка західної Європи ХІХ – ХХ ст.

 

         Філософська думка про рівність соціальних прошарків у процесі отримання освіти. Диференціація змісту освіти за соціально-економічним показником. Провідні педагоги ХІХ століття – Песталоці, Гербарт, Дистерверг. Розвитик науково-педагогічної та методичної думки. Діяльність навчальних закладів. Основні положення розвитку шкільної справи. Педагогічні течії початку ХХ століття. Реформування системи освіти та новітні педагогічні технології.

 

Семінарський модуль

 

Тема 17. Педагогічна думка давніх часів

1.     Виникнення виховання у первинному суспільстві

2.     Організація навчання та виховання у давніх державах.

3.     Просвіта та педагогічна думка в античному світі. Педагогічний спадок давньогрецьких філософів.

Тема 18. Характеристика європейської системи освіти та провідні науково-педагогічні течії

1.     Система та зміст освіти періоду середньовіччя.

2.     Педагогічна думка епохи Відродження.

3.     Я.А. Коменський – засновник науково-педагогічної теорії, видатний педагог Західної Європи нового часу.

4.     Педагогічні теорії провідних просвітителів та педагогів нового часу

 

Тема 19. Сучасний стан  розвитку зарубіжної педагогічної думки

1.       Педагогічні ідеї та розвиток педагогічної практики ХVІІ – ХVІІІ ст.

2.       Провідні педагоги Європи – Песталоці, Гербарт, Дистерверг та розвиток шкільної справи, професійної та вищої освіти.

3.       Реформування освітніх закладів Росії. Просвітницька та наукова діяльність М.Ломоносова, Л.Толстого, К.Ушинського та ін.

4.       Педагогічні інновації кінця ХІХ – початку ХХ століття.

 

 

Модуль самостійної роботи:

 

·        Дидактичні погляди Я.А.Коменського

·        Створення та розвиток університетів в Європі

·        Педагогічні думки просвітителів ХVІІ – ХVІІІ ст.

·        Система педагогічної діяльності у Північноамериканських штатах

·        Виховання та навчання у країнах Далекого сходу

·        Педагогічні технології в практиці освітянської діяльності Європи та Америки

 

Контрольна тека змістовного модуля 5

 

Письмова робота з питань про педагогічну діяльність провідних діячів педагогічної науки зарубіжжя (за програмою змістовного модуля)

 

Змістовний модуль 6

Розвиток педагогічної теорії та практики в Україні

 

Лекційний модуль

 

Тема 22. Виховання, навчання та педагогічна думка Давньої Русі,

Російської держави

 

Зародження та розвиток родинного виховання. Народна педагогіка українців. Писемність першоукраїнців. Писемність  періоду трипільської культури. Влесова книга.

 

Тема 23. Розвиток педагогічної думки та освіти України до ХУ ст.

 

Введення християнства та перебудова шкільництва. Роль Київських князів у розбудові початкової та підвищеної освіти. Університетська освіти на західноукраїнських територіях, педагогічна діяльність Павла Русіна та Юрія Дрогобича

 

Тема 24.Педагогічна думка та освітня діяльність в Україні ХУІ-ХУІІІ ст.

 

         Навчальні заклади другої половини ХУІ ст. Створення перших вищих навчальних закладів – Острозької академії, Києво-Могилянської академії. Діяльність братських шкіл. Шкільництво козацько-гетьманської держави. Освітня діяльність Г.Сковороди, О.Духновича.

 

Тема 25.Розвиток педагогічної думки і практики ХІХ ст.

 

         Боротьба української інтелігенції за створення національної школи. Освітня політика Кирило-Мефодіївського товариства, просвітницька діяльність Шевченка, Костомарова, Куліша. Внесок К.Д.Ушинського у розвиток наукової педагогіки. Політичні та громадські діячі за створення україномовних навчальних закладів. Педагогічні ідеї в творчості українських просвітителів.

 

Тема 26.Педагогічна думка в Україні в ХХ ст.

 

Розвиток шкільної справи першої чверті ХХ століття на Україні. Педагогічні погляди С.Русової, Г.Ващенка. Українська школа та педагогічна наука в період між двома світовими війнами. Діяльність А.Макаренка. Повоєнна розбудова української школи. Сухомлинський В.О. – видатний український педагог. Відродження української національної школи  на сучасному етапі. Багатонаціональна освітянська політика України.

 

Семінарський модуль:

 

Тема 20.Розвиток педагогічної думки в Україні до ХУІІІ ст.

1.Характеристика освітянської справи княжої доби. Школи вчення книжного.

2. Роль християнства у розбудові освітньої системи.

3. Відкриття вищих навчальних закладів.

4. Педагогічна діяльність Петра Могили

5. Братські школи. Статут Львівської братської школи.

 

Тема 21. Педагогічна думка, освіта та

просвітницька діяльність ХУІІІ- ХІХ ст.

1.     Сутність козацької педагогіки. Типи навчальних закладів ХУШ ст.

2.     Педагогічні погляди Г.Сковороди, етнічна єдність поглядів на виховання.

3.     Психолого-педагогічні основи діяльності К.Ушинського.

4.     Просвітницька діяльність українців на зламі століть.

Тема 22.Розвиток педагогічної думки у ХХ ст. на Україні.

1. Освітні реформи післяжовтневого періоду.

2. Педагогічна діяльність та основні теоретичні здобутки А.С.Макаренка.

3. Рух за відновлення української національної школи.

4. Педагогічний спадок В.О.Сухомлинського. Провідний педагог про роль та виховне значення естетичної діяльності учнів.

5. Розбудова освіти у незалежній Українській державі.

 

Модуль самостійної роботи:

 

·        Розвиток сім'ї та етнопедагогіки українського народу  з найдавніших часів до наших днів.

·        Народна педагогіка – основа навчально-виховного процесу і наукової педагогіки.

·        Дохристиянська педагогіка в Україні.

·        Педагогічний спадок С.Русової.

·        Перші документи про школу й освіту в незалежній Україні початку ХХ ст.

·        Розвиток школи національних меншин України.

 

Контрольна тека змістовного модуля 6

         Тестова робота з розділу історії української педагогіки від періоду Київської Русі до початку ХХІ ст.

За наслідками роботи у 5-6 модулях форма контролю – іспит

 

Питання до екзамену

1.     Виникнення та розвиток університетів. Роль схоластики в розвитку освіти.

2.     Вчення Я.А.Коменського про школу та шкільну справу.

3.     Педагогічна система Ж.-Ж.Русо. Педагогічне значення роману "Еміль або Про виховання".

4.     Школа і педагогічна думка епохи Відродження, педагогічний спадок педагогів –гуманістів.

5.     Педагогічна система Ф.А.Дистервега.

6.     Педагогічні погляди І.Ф.Гербарта.

7.     Виховання, школа і зародження педагогічної думки в країнах Стародавнього світу.

8.     Просвітницька діяльність соціалістів-утопістів ХІХ ст.

9.     Сутність педагогічних інновацій Д.Локка, педагогічні праці "Виховання джентльмена", "Думки про виховання".

10. Предмет, завдання та джерела розвитку історії педагогіки.

11. Виховання та навчання в Стародавній Греції.

12. Сутність соціально-економічних експериментів Й.Г.Песталоцці.

13. Зародження виховання в умовах первісного суспільства.

14. Загальна характеристика розвитку шкільництва в Росії до ХУІІІ ст. Внесок М.Ломоносова в розвиток освіти та науки в Росії.

15. Просвітницька діяльність представників російської інтелігенції ХУІІІ-ХІХ ст. Розвиток системи шкільної та вищої освіти.

16. Педагогічна спадщина К.Д.Ушинського.

17. Розвиток педагогічної теорії та практики ХХст. А.С.Макаренко про виховання молоді.

18. Розвиток шкільництва Київської Русі. Система освіти та виховання, літературно-педагогічні пам'ятки.

19. Розвиток школи і педагогічної думки України ХУІ-ХУІІ ст.

20. Українська козацька педагогіка: сутність, система навчально-виховних закладів, педагогічне значення.

21. Розвиток ліцеїв та гімназій в Україні – історико-педагогічний огляд.

22. Братські школи на Україні. Статут Львівської братської школи.

23. Педагогічна спадщина Г.Сковороди.

24. Петро Могила- педагогічна діяльність та погляди на освітянську справу.

25. Перші навчальні заклади підвищеного типу на Україні. Створення та діяльність Києво-Могилянської та острозької академій.

26. Просвітницька діяльність громадських діячів та діячів мистецтв України в ХІХ- початку ХХ ст. Педагогічні погляди С.Русової.

27. Т.Шевченко про школу і освіту. Буквар Южноруський – книга для народної школи.

28. Освітянська справа на Україні у радянський період.

29. Педагогічна діяльність та педагогічна творчість В.О.Сухомлинського.

30. Освіта в незалежній Україні. Державна політика в освіті.

31. Поняття про педагогічні інновації. Сучасні педагогічні технології.

32. Україна і Болонський процес: сутність та зміст реформувань.

33. Навчальні заклади новітнього типу мистецького спрямування: зміст та організаційні форми діяльності.

34. Історія становлення та розвитку Херсонського державного університету.

 

Орієнтовний перелік тем курсових робіт

1.            Естетичний розвиток особистості у педагогічному спадку давньогрецьких філософів.

2.            Історія становлення та розвитку перших університетів Західної Європи.

3.            Зародження та розвиток педагогічної теорії та практики Сполучених штатів Америки

4.            Формування наукових засад педагогічної практики в працях Я.А.Коменського

5.            Я.А.Коменський – засновник класно-урочної системи навчання.

6.            Просвітницька діяльність західноєвропейських філософів та громадських діячів ХУІІІ- ХІХ ст.(за вибором студента)

7.            Система освіти та зміст навчально-виховної діяльності сучасних країн Європи (Америки, Сходу, Африки, Австралії – за вибором студента)

8.            Педагогічні інноваційні технології у науково-практичному спадку зарубіжних педагогів (за вибором студента)

9.            Виховання та навчання молоді у давніх державах, розташованих на території сучасної України.

10.        Просвітницька діяльність та організація шкільної справи у Київській Русі княжого періоду

11.        Вплив хрещення Русі на розвиток освітянської справи

12.        Проблеми виховання молоді на засадах козацької педагогіки

13.        Розвиток братських шкіл на Україні

14.        Шкільні театри у навчальних закладах України ХУІІІ- ХІХ ст.

15.        Перші українські університети

16.        Просвітницька діяльність Петра Могили

17.        Розвиток народної освіти в Україні ХУІІІ- ХІХ ст.

18.        Формування та діяльність закладів освіти Херсона у ХУІІІ (ХІХ, ХХ ст. – за вибором студента)

19.        Ліцейська та гімназійна освіта в Україні: історія та сучасність

20.        Євроінтеграція української вищої освіти на сучасному етапі.

21.        Історія розвитку навчальних закладів мистецького спрямування на Україні (Херсонщині.)

Систем

Список рекомендованої літератури

1.     Алексюк А. Українська вища школа ХУІ – ХУІІ ст. Острозька академія. // Вища освіта України – 2001 - № 1 с. 54-59.

2.     Ащурко Ю, Сердюк Л.. Проблема виховання дітей у стародавні часи.// Рідна школа. – 2002. - № 2 с. 76-79.

3.     Безкровная О. Свердлова Н. Европейское образование: об истории и сегодняшнем дне // Учебник для директора . – 2003.- № 5. С. – 66-74

4.     Бондаренко Т. Проблеми підготовки дітей до школи в історії зарубіжної і вітчизняної педагогічної думки. // Рідна школа. – 2003 - № 9 с. 70-73.

5.     Вульфсон Б.Л. Мировое образовательное пространство на рубеже ХХ и ХХІ веков. // Педагогика. – 2002. № 10. С. 3-15.

6.     Год Б. Виховання у братських школах України: Європейська педагогіка 16- 17 ст.//Рідна школа. – 2005.- № 1. -С. 52-55.

7.     Громадсько педагогічний рух : історична хроніка, або біографія одного проекту (1986-2003) // Підручник для вчителя. – 2003. - № 7 – 8 с. 121-124.

8.     Джуринський А.Н. Історія педагогіки: Учебное пособие для студентов вузов. М.: ВЛАДОС, 2000-432с.

9.     История педагогики. Часть ІІ : Учебное пособие для педуниверситетов/ Под ред. Ак. РАО А.И. Пискунова. – М.: "Сфера", 1997. – 304 с.

10. Кочубей Розвиток педагогічної думки у другій половині 17- 18 століттях: стан розробленності проблеми, джерела, особливості станеовлення // Рідна школа. – 2005. - №1. -С. 50 - 52.

11. Кравець В.П. Історія освіти і школи України. . – Тернопіль, 1994.

12. Левченко Т.І. Розвиток освіти та особливості в різних педагогічних системах. – Вінниця: Нова Книга, 2002 – 512с.

13. Любар О.О., Стельмахович М.Г., Федоренко Д.Т.. Історія української школи і педагогіка: Навч. Пос/За ред. О.О.Любара. – К.: Знания,  2003. – 450с.

14. Мвзур П. Українсьа школа доби Ренесансу // Директор школи. Україна. 2005.- №№ !-". – С. 97-115.

15. Народна педагогіка: світовий досвід / Уклад.: А.І. Кузьмінський, В.Л. Омельяненко. – К.: Знания-Прес; 2003. – 134с.

16. Педагогіка: Навчальний посібник. – Харків, ТОВ "Одісей", 2003, - 325 с.

17. Проців Л.Й. Розвиток педагогічної думки в українській мистецькій періодиці 20-30 роках ХХ ст. // Пед. І психологія – 2004 - № 1 – с. 143-155.

18. Салата О. Науковий та педагогічний досвіт у діяльності Острозької академії: // Іст.Укр. – 2004. - № 14 (366) – с. 7-10.

19. Самыгин С.И., Столяренко Л.Д. Педагогика. – Ростов н/Д: Феникс, 2003-352с.

20. Сорочан С.Б. Средневековый школяр: штрихи университетского быта // Наука и просвещение. – 2002. - № 1. – с. 34-64.

21. Стельмахович М.Г. Народна педагогіка. – К.: Рад. Школа, 1995.

22. Ступарик Б.М. Національна школа: витоки, становлення. – К., 1998.

23. Сухомлинська О. Історія педагогіки як науки і як навчальний предмет: актуальні проблеми. // Шлях освіти. 2003. - № 1 с. 39-43.

24. Сухомлинська О.Періодизація педагогічної думки в Україні : кроки до нового виміру. // Пед. Газета – 2002 - № 10-11 с.3-4.

25. Українська педагогіка в персоналіях: У 2-х кн.: навч.посібник для ст-в ВНЗ/ за ред. О.В.Сухомлинської . – К.: Либідь, 2005. – 552 с.

26. Фіцула М. М. Педагогіка: Навч. посібник - К.: Академія, 2000. – 574с.

27. Черкасов О. Історіографія освіти Київської Русі наприкінці ХІХ поч. ХХ ст. // Поч. Школа – 2002 № 2 с. 55-58.

28. Чернов Ю. Братьські школи України ХУІ – ХУІІ ст. як унікальне явище в системній організації передач процесу // Шлях освіти – 200 - № 1 с. 40-42.

29. Шевчук В. Освіта в козацькі часи. // Українська література в загальноосвітніх школах – 2002 - № 1 – с. 59-64.

 

 

Обговорення
Обговорити (0 коментарів)

Авторизація:

Реєстрація / Забули пароль?
Публікація
Назва:
Програма з педагогіки
(Робоча програма / Учбовий план)
Дата изменения:
19 грудня 2013р., 3:25 PM
Оцінка:
Всього оцінок: 0

Оцінювати публікації можуть тільки зареєстровані користувачі

Просмотров: 14662

Опитування Яким ресурсом системи "Херсонський Віртуальний Університет" Ви найчастіше користуєтеся?
відкритої групою 79
групою дистанційного навчання 116
е - бібліотекою 99
Всього голосів: 294
Результати...
Зареєструйтесь, щоб голосувати
Всі закладки...