Міністерство освіти і науки України
Херсонський державний університет
ЗАТВЕРДЖУЮ
Перший проректор,
_________ О.В.Мішуков
«___» _____________2006
Програма з дисципліни
«Сучасні педагогічні технології»
Факультет культури і мистецтв
Кафедра української художньої культури
Спеціальності:
7.010103. ПМСО. Образотворче мистецтво
7.010103. ПМСО. Хореографія
7.010103. ПМСО. Музика
Курс 5
Форма навчання – денна, заочна
Херсон 2006
Програма розроблена:
Поляковою Галиною Миколаївною, кандидатом педагогічних наук, доцентом
Схвалено навчально-методичною комісією факультету культури і мистецтв
Протокол № 1 від 20 вересня 2006 р.
Голова комісії ___________________ доцент Полякова Г.М.
Пояснювальна записка
Мета курсу . Розвиток системи освіти вимагає від педагогічної науки і практики вивчення і впровадження нових методів навчання та виховання молоді. За своїм змістом , формами та методами роботи освіта не є незмінним, закостенілим феноменом. На сучасному етапі все помітнішим стає те, що традиційна школа, орієнтована на передачу знань, умінь і навичок, не встигає за темпами їх нарощування, недостатньо розвиває здібності, необхідні для самовизначення у сучасному світові, виявляє несформованість у сучасного випускника ціннісного ставлення до власного розвитку та освіти. Подолання кризи можливо за умов інтенсивного реформування освітянської галузі на принципах нового підходу до ролі знань та процесів навчання та виховання дітей в умовах сучасного суспільства. Вивченню цих нових умов, аналізу сучасних інноваційних підходів до організації навчально-виховного процесу, особливо при вивченні дисциплін мистецького спрямування, присвячено курс «Сучасні педагогічні технології».
Основні завдання курсу полягають в наступному:
- розкрити сутність інноваційних тенденцій розвитку сучасної освіти;
- охарактеризувати пе6дагогічну технологію як науку про педагогічну майстерність та вказати на перспективність використання її на практиці;
- ознайомити з системними, модульними та локальними педагогічними технологіями на прикладі практичної діяльності провідних педагогів сучасності4
- сформувати розуміння важливості використання інноваційних підходів у власній педагогічній діяльності молодих вчителів як засобу професійного становлення.
В процесі опанування курсу студенти мають ознайомитися з законами перебігу інноваційних технологій, історією розвитку та сучасною класифікацією педагогічних технологій, проаналізувати педагогічний спадок вітчизняних та світових майстрів педагогічної науки і практики, визначити можливі шляхи використання отриманих знань у власній педагогічній практиці з урахуванням особливостей процесу навчання дітей мистецтву та здійснення розвитку здібностей дітей у сфері художньо –творчої діяльності., особливу увагу приділити пошуку шляхів ефективної роботи з обдарованими дітьми, створенню умов для їхнього активного виявлення власних здібностей та розвитку активної дієвої позиції у застосуванні можливостей мистецтва у вихованні молоді.
Засвоєння курсу базується на теоретичних засадах загального курсу педагогіки, вікової фізіології, психології, мистецтвознавстві.
Програма курсу
Назва теми |
Всього годин |
Лекц. Год. |
Сам
год |
Тема 1. Педагогічна інноватика у структурі наукового знання |
4 |
2 |
2 |
Тема 2. Поняття про педагогічні технології та їх ознаки |
6 |
2 |
4 |
Тема 3. Аналіз системних інноваційних технологій: «Будинок вільної дитини » М.Монтессорі, антропософські школи, школа успіху і радості, школа діалогу культур, технології розвивального навчання |
20 |
4 |
16 |
Тема 4. Модульні та локальні інноваційні педагогічні технології: технології раннього навчання, технології розвитку творчої особистості |
20 |
4 |
16 |
Тема 5. Інноваційна діяльність педагога |
4 |
2 |
2 |
Разом |
54 |
14 |
40 |
Змістовні модулі учбового курсу
Лекційний модуль
Тема 1. Педагогічна інноватика у структурі наукового знання
Інноваційні тенденції розвитку сучасної освіти. Гуманістична спрямованість освітніх інноваційних процесів. Поняття про педагогічну інноватику, її структура, класифікація. Основні закони перебігу інноваційних педагогічних процесів, принципи управління ними, структура та динаміка розвитку. Типи структур інноваційних процесів – діяльнісна, суб'єктна, рівнева. Умови ефективності інноваційних процесів в сфері мистецької освіти.
Тема 2. Поняття про педагогічні технології та їх ознаки
Сутність поняття педагогічна технологія, технологія як наука про майстерність. Історичні аспекти педагогічної технології. Сутність та особливості педагогічної технології – освітня технологія, педагогічна технологія, технологія навчання (виховання, управління педагогічним процесом). Класифікація педагогічних технологій: за рівнем застосування, за провідним чинником психічного розвитку, за філософською освновою, за науковою концепцією засвоєння досвіду, за ставленням до дитини, за типом організації та управління пізнавальною діяльністю. Головні ознаки педагогічної технології.
Тема 3. Аналіз системних інноваційних технологій: «Будинок вільної дитини » М.Монтессорі, антропософські школи, школа успіху і радості, школа діалогу культур, технології розвивального навчання
Сутність поняття системні педагогічні технології. Реалізація на практиці окремих системних технологій: Будинок вільної дитини (педагогічна діяльність М.Монтесоррі, концептуальні засади педагогічної технології, особливості змісту), антропософські школи(педагогічний спадок Р.Штейнера, концептуальні засади вальдорфської педагогіки, особливості її змісту), школа успіху і радості (педагогічний доробок С.Френе, концептуальні засади та особливості змісту педтехнології), школа діалогу культур (педагогічна теорія В.Біблера, її втілення в методику роботи «Школи діалогу культур»), технології розвивального навчання (історико-педагогічний аналіз, педагогічні технології Занкова, Ельконіна, Давидова тощо).Реалізація технологій в умовах навчання мистецьким дисциплінам, втілення в досвід роботи українських шкіл.
Тема 4. Модульні та локальні інноваційні педагогічні технології: технології раннього навчання, технології розвитку творчої особистості
Поняття модульних технологій. Характеристика технології раннього навчання М.Зайцева, Г.Домана. Концептуальні положення технології розвитку творчої особистості, характеристика основних методів. Педагогічні технології в системі навчання предметам художньо-естетичного циклу. Творчі лабораторії в освітніх закладах. Трансформація модульних педагогічних технологій в освітній галузі «Мистецтво».
Тема 5. Інноваційна діяльність педагога
Значення інноваційної педагогічної діяльності для розвитку системи сучасної освіти та професійного становлення вчителя. Педагогічний досвід та його співвідношення з педагогічною інновацією. Анти інноваційні бар'єри у професійній діяльності педагога та шляхи їх подолання. Рівні готовності педагога до інноваційної діяльності, її структура, динаміка. Державні документи, що регламентують здійснення інноваційної освітньої діяльності.
Модуль самостійної роботи
- за матеріалами педагогічної періодики дібрати інформацію про сучасні інноваційні технології, які застосовуються у навчально-виховних закладах України;
- підготувати доповідь про використання педагогічних технологій у процесі навчання дисциплінам художньо-естетичного циклу (відповідно напряму фахової підготовки);
- підготувати порівняльну таблицю визначальних характеристик різних педагогічних технологій за такою схемою
- Назва |
Мета |
Особливості |
Роль педагога |
Форми організації освітнього процесу |
- |
- |
- |
- |
- |
Підсумкова тека змістовного модулю
Контроль проводиться за письмовими завданнями та поданими звітами про результати самостійної роботи.
На письмову роботу виносяться завдання: знання основних термінів, розуміння концептуальних положень найбільш відомих педагогічних технологій, знання про можливості використання педагогічних технологій у процесі власної педагогічної діяльності.
Список рекомендованої літератури
1. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. – М., 1989.
2. Бех I. Д. Особистісно зорієнтоване виховання. – К., 1998.
3. Бех І. Принципи інноваційної освіти// Освіта і управління.-2005.-Т.8.-Число 3-4.- С.7-21.
4. Библер В. С. Школа диалога культур // Сов. педагогика. – 1988. – № 4,11.
5. Бондарева К. I., Козлова О. Г. Педагогічний аналіз інноваційної діяльності вчителя: Науково-методичний посібник. – Суми, 2001.
6. Буркова Л. Технології в освіті // Рідна школа. – 2001. – № 2.
7. Ващенко Л.М. Методика оцінювання інноівційних змін в освіті // Соц.педагогіка. – 2006.- №1. – С.20-23.
8. Воспитание чувств у детей по методу Марии Монтессори: Дидактический материал / Сост. и ред. 3. Н. Борисова, Р. А. Семерникова. – К., 1995.
9. Джуринский А. Н. Зарубежная школа: история и современность. – М., 1992.
10. Дичківська І. Розвивальна роль дидактичного матеріалу в педагогічній системі М. Монтессорі //Дошкільне виховання. – 1998. – № 4.
11. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології:Навчальний посібник.- К.:Академвидав, 2004. – 352 с.
12. Дичковская И. Н., Пониманская Т. И. Воспитание для жизни: образовательная система М. Монтессори. – М., 1996.
13. Жерносек І. Педагогічний досвід: головні ознаки і критерії // Рідна школа. – 1999. – № 9.
14. Зязюн І. А. Освітні технології у вимірах педагогічної рефлексії // Світло. – 1996. – № 1.
15. Ионова Е. Н. Вальдорфская педагогика: теоретико-методологические аспекты. – Харьков, 1997.
16. Іонова О. М. Зміст вальдорфської освіти – засіб розвитку особистості учня // Рідна школа. – 1999. – № 7–8.
17. Іонова О. М. Організація навчально-виховного процесу за вальдорфською методикою //Джерело педагогічної майстерності. –1996. – №15.
18. Йена-план П. Петерсена // Новые пути зарубежной педагогики / Под ред. С. В. Иванова, Н. Н. Иорданского. – М., 1927.
19. Карлгрен Ф. Воспитание к свободе: Педагогика Рудольфа Штейнера / Пер. с нем. – М., 1992.
20. Кларин М. В. Инновационные модели обучения в зарубежных педагогических поисках. – М., 1994.
21. Кларин М. В. Педагогическая технология в учебном процессе. – М., 1989.
22. Куликова С.В. Взаимоотношение традиций и инноваций как методологический ориентир исследования инновационных процессов// Пед.образование и наука. – 2005. - №1. – С. 47 – 54.
23. Лаврентьева Г. П. Вальдорфський дитячий садок//Дошкільне виховання. – 1998. – № 6.
24. Макрідіна Л. О. Використання сучасних технологій у педагогічній діяльності: ТРВЗ-педагогіка // Початкова школа. – 1995. – № 7.
25. Меерович М. И., Глазунова М. А., Шрагина Л. И. ТРИЗ – педагогика и учитель будущего // Постметодика. – 2000. – № 5.
26. Меерович М. И., Шрагина Л. И. Педагогика творчества: возможности ТРИЗ как образовательной технологии // Школьные технологии. –1997. – № 1.
27. Монтессори М. Метод научной педагогики, применяемый к детскому воспитанию в Домах ребенка. – М., 1993.
28. Монтессори М. Самовоспитание и самообучение в начальной школе. – М., 1993.
29. Освітні технології/ За заг. ред. О. М. Пехоти. – К., 2001. – С. 91–108.
30. Паламарчук В. Інновації в сучасній освіті // Завуч.-2006.-№10.-С.1-4.
31. Паламарчук В. Ф. Педагогічні інновації: міфи та реалії // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2002. – № 3.
32. Підготовка майбутнього вчителя до впролвадження педагогічних технологій:Навч.посіб ./ О.М.Пєхота та ін. – К.:В-во А.С.К., 2003.- 240 с.
33. Підласий І. П., Підласий А. І. Педагогічні інновації // Рідна школа.–1998. – № 12.
34. Помелов В. Б. Петер Петерсен и его «Йена-план» // Педагогика. – 1997. – № 3.
35. Попова О. В. Становлення і розвиток інноваційних педагогічних ідей в Україні у XX столітті. – Харків, 2001.
36. Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості вчителя. – К., 1994.
37. Сластенин В. А., Подымова Л. С. Педагогика: инновационная деятельность. – М., 1997.
38. Слободчиков В.И. Инновационное образование //Шк.технологии.-2005.-№2.-С.4-12.
39. Сухомлинська О. В. С. Френе і В. Сухомлинський: спільне й відмінне у вихованні // Шлях освіти. – 1996. – № 2.
40. Уявлення про інтелект дитини варто змінити: Методика Зайцева // Освіта. – 1994. – № 78–79.
41. Хуторский А.В. Методологические основания педагогической инноватики // Шк.технологии. – 2005.- №4. – С.16-20.
Міністерство освіти і науки України
Херсонський державний університет
ЗАТВЕРДЖУЮ
Перший проректор,
_________ О.В.Мішуков
«___» _____________2006
Програма з дисципліни
«Порівняльна педагогіка в контексті Болонського процесу»
Факультет культури і мистецтв
Кафедра української художньої культури
Спеціальності:
7.010103. ПМСО. Образотворче мистецтво
7.010103. ПМСО. Хореографія
7.010103. ПМСО. Музика
Курс 5
Форма навчання – денна, заочна
Херсон 2006
Програма розроблена:
Поляковою Галиною Миколаївною, кандидатом педагогічних наук, доцентом
Схвалено навчально-методичною комісією факультету культури і мистецтв
Протокол № 1 від 20 вересня 2006 р.
Голова комісії ___________________ доцент Полякова Г.М.
Пояснювальна записка
Мета курсу. Євроінтегративна спрямованість зовнішньополітичного курсу України, розвиток наукових та виробничих зв'язків між країнами світу, активне використання досягнень світової науки в контексті української економіки потребує підготовку молодих фахівців у відповідності до освітніх стандартів Європи та світу. Такий підхід до реорганізації освітянського простору потребує ретельного ознайомлення з існуючими освітніми концепціями, зокрема тих країн, які підписали Велику хартію університетів (Болонь, 1988). Крім того, лише аналіз та порівняння інших освітніх програм з тією, що існує в України, дозволить найбільш продуктивно і свідомо реалізувати завдання реорганізації вищої освіти з тим, щоб не втрачаючи власного позитивного досвіду ефективно використати здобутки інших. Свідоме ставлення до розуміння основ освітньої політики в державі дасть змогу молодим фахівцям найбільш чітко визначитися з власним майбуттям, усвідомити перспективи практичної діяльності та побачивши проблеми Болонського процесу, ефективно використати можливості власного наукового зростання та реалізації отриманих знань на практиці, запобігти помилок, отримавши в результаті сучасну якісну освіту.
В результаті роботи над курсом студенти мають отримати уявлення про історію та сучасний стан освітньої діяльності провідних країн Європи, зрозуміти концептуальні положення та норми діяльності в контексті Болонського процесу, свідомо оцінювати рівень розвитку освітянського простору в Україні та у країнах Європи.
Курс «Порівняльна педагогіка в контексті Болонського процесу»являє собою поєднання лекційного та самостійного модулів, розраховано на 54 години (1,5 кредити), форма підсумкового контролю – залік. Лекційний курс розраховано на студентів, що навчаються на спеціальностях мистецтва за напрямком 0101. Педагогічна освіта.
Програма курсу
Назва теми |
Всього годин |
Лекц. Год. |
Сам
год |
Тема 1. Європейський простір вищої освіти – сучасний стан та проблеми розвитку |
8 |
4 |
4 |
Тема 2. .Сучасна нормативна база єдиного освітнього простору та перспективи процесу визнання кваліфікацій |
8 |
2 |
6 |
Тема 3. Історико-педагогічний аналіз розвитку вищої освіти в країнах Європи: Англія, Італія, Іспанія, Франція, Німеччини, Польщі, Росії |
20 |
6 |
14 |
Тема 4 Вища освіта сучасної України |
10 |
4 |
6 |
Тема 5. Кредитно-модульна система освіти, її сутність та особливості реалізації |
8 |
2 |
6 |
Разом |
54 |
18 |
40 |
Змістовні модулі учбового курсу
Лекційний модуль
Тема 1. Європейський простір вищої освіти – сучасний стан та проблеми розвитку
Вища освіта – як передумова розвитку співробітництва в Європі. Завдання вищих навчальних закладів на сучасному етапі розвитку суспільних відносин. Характеристика основних принципів та засобів функціонування університетів. Забезпечення єдиного освітянського простору в Європі та захист прав молоді на роботу за фахом – пріоритетний напрямок інтегративних процесів в освіті.
Тема 2. .Сучасна нормативна база єдиного освітнього простору та перспективи процесу визнання кваліфікацій
Характеристика основних документів, що складають нормативну базу: Велика хартія університетів, Сорбонська декларація, спільна декларація міністрів освіти Європи, Конвенція вищих навчальних закладів «Формування єдиного європейського простору вищої освіти» тощо. Характеристика основних матеріалів конференцій, присвячених аналізу та перспективам розвитку Болонських домовленостей. Аналіз структури навчального процесу, значення мобільності, навчально-наукової співпраці, введення єдиної системи ступенів. Забезпечення прав та свобод громадян у отриманні якісної освіти протягом всього життя
Тема 3. Історико-педагогічний аналіз розвитку вищої освіти в країнах Європи: Англія, Італія, Іспанія, Франція,
Німеччини, Польщі, Росії
Розуміння основ організації вищої освіти у країнах Європи – як передумова осмислення необхідності єдиного освітянського простору. Аналіз основних засад функціонування вищих навчальних закладів в таких країнах як Англія, Італія, Іспанія, Франція, Німеччини, Польщі, Росії. Порівняльний аналіз історичних коренів виникнення системи вищої освіти, структури, змісту та форми освітнього процесу, забезпечення прав на якісну освіту, система зарахування до навчального закладу та організація робочого часу студентів та викладачів.
Тема 4 Вища освіта сучасної України
Історична довідка про створення та розвиток вищої освіти в Україні, законодавчі засади функціонування вищих навчальних закладів, характеристика основних положень Закону «Про вищу освіту». Поняття про присвоєння та визнання кваліфікацій, відображення змісту освітнього рівня в документах про освіту, загальні вимоги щодо його оформлення та структуру і зміст. Болонський процес і перспективи законодавчого врегулювання розвитку вищої освіти в Україні. Характеристика основних положень Національної доктрини розвитку освіти та законодавчих актів, що забезпечують її виконання.
Тема 5. Кредитно-модульна система освіти, її сутність та особливості реалізації
Нормативна база щодо запровадження кредитно-модульної системи освіти у вищих навчальних закладах, характеристика сутності цієї системи та умов її існування та реалізації. Впровадження кредитно-модульної системи навчання у Херсонському державному університеті. Особливості навчального процесу в умовах кредитно-модульної системи на мистецьких спеціальностях.
Модуль самостійної роботи
- підготувати словник основних термінів;
- скласти конспекти (надати опрацьовані ксерокопії) документів, що регламентують діяльність вищих навчальних закладів в умовах Болонського процесу;
- підготувати письмові відповіді на завдання з тем курсу (відповідно за рекомендаціями лектора);
- розробити текст лекції для учнів старших класів середніх навчальних закладів про впровадження Болонської угоди в Україні для проведення позакласного профорієнтаційного заходу під час практики.
Підсумкова тека змістовного модулю
Контроль проводиться за письмовими завданнями та поданими звітами про результати самостійної роботи.
На письмову роботу виносяться завдання: знання основних термінів, розуміння концептуальних положень Болонської угоди, сутність кредитно-модульної системи освіти.
Список рекомендованої літератури
1. Болонський процес.Хрестоматія – Херсон: Видавництво ХДУ, 2005. – 276с.
2. Величко О.Г. Болонський процес – це конкретні рішення і дії// теорія і практика металургії . – Дніпропетровськ, 2004. – С.3-13.
3. Волинець Л.Л. Мистецькі дисципліни в старшій школі Західноєвропейських країн// Педагогіка і психологія.-2005.- №.-С.112-120.
4. Гребнев Л. Образование в Росии: документы и размышления // Высш.обр.в России. = 2005.- № 1.- С.15-29.
5. Гушар Ж.П. У Франції кожен громадянин обов'язково здобуває вищу освіту // Освіта України.-2003.-№62-63.- С.8.
6. Долженко О.В.Сорбонская и Болонская декларации: Информация к размышлению… // Вестник высшей школы: Alma mater, 2000. - № 6.
7. Корсак К.В. Світова вища освіта. Порівняння і визнання закордонних кваліфікацій і дипломів. / За заг. ред. проф. Г.В.Щокіна: Монографія. – К.:МАУП-МКА, 1997. – 208.
8. Кузнецов Т., Калюжна Т. Науково-предметний та соціально-педагогічний аспекти безперервної освіти в контексті Болонського процесу // Вища освіта України.-2006.- С.75-80.
9. Локшина О. Стратегія модернізації освіти молоді у Великій Британії // Педагогіка і психологія.-2005. - №.-С.112-120.
10. Старовойт С. Особливості сучасної освітньої системи у Великій Британії // Рідна школа. –2004.- №1.-С.75-76.
11. Яблонський В. Вища освіта України на рубежі тисячоліть. Проблеми глобалізації та інтренаціоналізації. – К., 1998. – 227.